Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Bakgrundsfakta:

Nu är det dags för mig att ge mig in på saltvattensdelen av akvarievärlden. Har haft sötvatten i ett antal år, men suget efter saltvatten har alltid varit stort.

Varit och byggt ett garage åt Jorgas här på forumet och då har jag för var dag fått svårare och svårare att motstå saltsuget :/

Mitt mål:

Att ha ett stabilt och väl fungerande akvarie som är snyggt att titta på och som kan stå väldigt bra till i mitt vardagsrum. (se bifogad bild).

Enklare och snyggare fiskar och koraller. Stabilt och väldigt lättskött. Tyst akvarie är prioriterat.

Pengarna är inte obegränsade, men satsar jag på något så satsar jag ordentligt och försöker spara pengar utan att spara på slutresultatet.

Planer:

- Akvariet blir 125cm långt, 80cm djupt, 63cm högt (60cm vatten) med ytavrinning ned i sumpen

- Lyset består av 1 st 4x54w (120cm) T5armatur + 2 st 120 cm glomatförsedda T8-lysrör.

- Sump *

- Skummare *

- UVC på 25W

- Pumpar *

- Minst 100 kg levande sten

- Enklare fiskar, räkor, djur

- Mjukkoraller i de enklaste formerna.

Lite funderingar nu kring detta:

- Är måtten på akvariet bra? Ska det vara högre/lägre, eller mindre djupt?

- Hur gör jag ytavrinningen så TYST som möjligt. Kommer ha goda möjligheter att isolera hela min bänk där under.

- Några tips på lämpliga fiskar?

- Hur mycket fisk kan jag ha?

- Vad skall jag ha för skummare? Tips på beg?

- Hur mycket pumpar rekommenderar ni? Köpa en Tunze 6000L/h och komplettera med några små maxi-jet?

- Något annat man behöver tänka på som jag missat?

Har läst en hel del artiklar och pratat med Jorgas och andra bekanta som har saltvatten och följt deras uppstarter och problem och lyckanden på vägen :)

Enormt spännande!

Tips på bra sidor med inspiration för revbyggen önskas.

Bifogade en skiss där jag visar vart akvariet kommer stå i lägenheten. Det är öppen planlösning så akvariet kommer synas rätt mycket :) Då passar ett snyggt saltvattensakvarie bra!

Allas åsikter är välkomna! :D

Tack på förhand.

Mvh Fredrik - nybörjare på salt..

post-2617-14468912877429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare Fredrik.

Kul att du skall starta igång relativ samtidigt som mig =) det behövs fler saltisar i den här lilla hålan =) så vi kan byta fraggar osv..

Vågar inte på att börja svara på dina frågor då jag själv är lika ny ungefär.. men hoppas du får svar av nån annan mer kunnig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan varmt rekommendera tunze stream pumparna....

Har 2 st 12000l/h i mitt 720l

Skulle det fungera med två stycken 6000L/h i mitt 600L och 125 cm långa akvarie? (Det skulle bli 2400 kr billigare om jag klarar mig med dem och sedan kanske kompletterar vid behov)

Ska man sätta dem på varsin kortsida, eller båda två på den ena kortsidan (enklare rent byggnadsmässigt då jag har ett kar med bara 1 sida mot väggen) ?

Är dem tysta i jämförelse med Maxi-Jet-pumpar?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

Kul att du satsar själv och inte bara hjälper polarna. Tycker mycket i det du skriver tyder på att du lyssnat till deras problem. Jag har själv ett kar som är i samma storlek som ditt. Det jag inte gillar är att mitt kar inte är djupare än 60 cm då jag har ett rev som går att se från båda långsidorna. Jag gissar att du kommer göra så också med tanke på din skiss över rummet. Jag tror på dina 80 cm men du bör tänka igenom hur ditt rev ska se ut innan du bestämmer dig. Titta på andras kar hur de gjort samt vad deras begränsningar är.

60 cm högt med vatten är en magisk gräns. Det är vackert om det är högre men blir svårt att arbeta i då inte armarna räcker. Med anledning av det bör du även kunna arbeta i karet från båda långsidorna.

Jag har 2 st 6000l/h stream i mitt kar. Det räcker gott men jag önskar jag köpte Tunze 6000 med mulltikontroll för att skapa vågrörelser samt variera cirkulationen över dygnet. Tror att en 6000 l/h kommer bli klent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen hit Marcus!

Om du vill ha råd om saltvatten har du kommit till helt rätt plats på nätet. Här finns massor av bra tips och mång att fråga. Tyvärr går det inte att ge dig en grundkunskapsbank bara så där utan det krävs massor av läsning. Jag föreslår att du kollar runt hår i forumet bland artiklar och sen även bland trådarna i mitt första akvarium. När du har skapat dig en bild av hobbyn så startar du en tråd och ställer frågorna i din egen tråd. Detta för att denna tråden är startat mot ett specielt saltvattensprojekt som kommer växa fram. Precis som ditt kommer att göra i din tråd.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dina mått på akvariet blir kanon! Sen tror jag nog du kan ha flera alt. starkare Stream-pumpar då en på 6000l/h nästan känns lite i mitt akvarium på 300 liter...

Jag tror också att en 6000l/h - pump blir lite för lite i längden (speciellt om jag har mkt sten som hindrar flödet), men från början kommer jag inte ha 60-100 kg med levande sten eller mer, utan börja i en mindre skala och bara ha mycket mer "vatten" så att säga än vad jag har sten och innevånare och sedan bygga upp revet allteftersom.

Antar det går att komplettera med flera pumpar senare, men med tanke på att det är en rumsavskiljare så blir det bara på ena kortsidan som jag har möjlighet att fästa dem. Det känns kanske lite begränsande?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

Kul att du satsar själv och inte bara hjälper polarna. Tycker mycket i det du skriver tyder på att du lyssnat till deras problem. Jag har själv ett kar som är i samma storlek som ditt. Det jag inte gillar är att mitt kar inte är djupare än 60 cm då jag har ett rev som går att se från båda långsidorna. Jag gissar att du kommer göra så också med tanke på din skiss över rummet. Jag tror på dina 80 cm men du bör tänka igenom hur ditt rev ska se ut innan du bestämmer dig. Titta på andras kar hur de gjort samt vad deras begränsningar är.

60 cm högt med vatten är en magisk gräns. Det är vackert om det är högre men blir svårt att arbeta i då inte armarna räcker. Med anledning av det bör du även kunna arbeta i karet från båda långsidorna.

Jag har 2 st 6000l/h stream i mitt kar. Det räcker gott men jag önskar jag köpte Tunze 6000 med mulltikontroll för att skapa vågrörelser samt variera cirkulationen över dygnet. Tror att en 6000 l/h kommer bli klent.

Tack för välkomnandet! :)

Klart man hjälper och hjälps åt. Det är ju så det mesta fungerar tycker jag.

Jag försöker att lära mig av andras erfarenheter och lyssna till dem som har mycket erfarenhet inom det man själv är lite grön inom. Så gäller det både då man ska bygga akvarier, garage och planera saltvatten.

Jag hade ett 720L sötvatten tidigare (200x60x60) som dock hade en arbetshöjd på 75 cm. Så 60 cm högt blir inga problem för mig att nå över. Har rätt långa armar :)

80 djupt vill jag ha för att kunna ha lite "öppet" på sidorna av revet, eller för att kunna göra det lite mer dynamiskt än bara än "revhög" på mitten rakt upp. Och ju djupare jag gör akvariet, destå mer koraller kan man sedan lägga ut på det.

Mina planer nu är att ha ett "stort" rev från mitten bak och sluttande ut mot framrutan och där bygga upp ett rev upp mot kortsidan. Men det jag ska göra är att jag ska bygga allt i 3D och se ungefär hur pumpar, bräddavloppet och sten kommer ligga så jag kan på förhand planera allting.

Mer 3Dbilder på både sump, rördragning, pumpar och rev kommer upp senare då planerna fortskrider :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade mina 2 stream på var sin kortsida för att få ett bra flöde i hela karet. Efter att tag konstaterade jag at jag inte var nöjd så utan har nu satt streampumparna på var sin sida av revet men på samma kortsida av karet. Hoppas jag lyckades beskriva med ord.Det funkar bra för mig nu. I karet har jag bara en pump till och det är en som försörjer UVC:et. Tror jag har tillräcklig cirkulation i hela karet.

Glömde tidigare att skriva en sak. För att få cirkulationen till sumpen tyst bör du bygga en stand pipe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade mina 2 stream på var sin kortsida för att få ett bra flöde i hela karet. Efter att tag konstaterade jag at jag inte var nöjd så utan har nu satt streampumparna på var sin sida av revet men på samma kortsida av karet. Hoppas jag lyckades beskriva med ord.Det funkar bra för mig nu. I karet har jag bara en pump till och det är en som försörjer UVC:et. Tror jag har tillräcklig cirkulation i hela karet.

Glömde tidigare att skriva en sak. För att få cirkulationen till sumpen tyst bör du bygga en stand pipe.

Det låter som du har dem nu så som jag har tänkt ha dem monterade..

Om jag gör en enkel ritning sedd ovanfrån och här med ena långsidan längst upp och andra långsidan längst ned

____________________________________

|

| XX ---->

|---- RRRRRRRRRR

| YY | RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

| OY | RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

| OY | RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

| YY | RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

|---- RRRRRRRRRR

| XX ---->

|____________________________________

X = Tunzepump

Y = kammaren där vattnet ned till sumpen kommer in

O = Standpipe (2 st totalt i kammaren)

R = Rev

Har suttit och läst en mängd trådar om standpipes nu och försökt grunna lite på hur jag ska få hålet för luften, kranar och storlekar mm att fungera. Har sett att du haft lite krux med dem bland annat =)

Skulle vara skoj med en "tutorial" av Janne (tror jag han hette) där han i detalj beskriver varje "moment" och vad man ska tänka på i de momenten och sen även hur man "tunar" in den.

Har läst mkt om det på standpipe-hemsidan, men blir inte klok på dimensioner. Vet ju t.ex inte ens än hur mkt flöde jag kommer ha på återcirkulationspumpen från min sump :D

Funderar på en newjet av billigare variant där för tillfället.

Nivåvakter från Clas Ohlsson har jag också läst om. Blir några såna för att se till att det inte svämmar över eller bränns sönder några pumpar.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nivåvakter från Clas Ohlsson har jag också läst om. Blir några såna för att se till att det inte svämmar över eller bränns sönder några pumpar.

Mvh Fredrik

De har tyvärr utgått från deras sortiment. Du får nog kolla på något dyrare från någon akvarietekniktillverkare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har tyvärr utgått från deras sortiment. Du får nog kolla på något dyrare från någon akvarietekniktillverkare

Ajajdå. Då får jag forska vidare och se om jag hittar något intressant alternativ :)

Skam den som ger sig!

Dyra nivåvakter som kan bli billiga är ju bra..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Newjet som återmatningspump. Jag har den som matar ungefär ca 3000 l/h (minns inte exakt). Då tar jag ca 1000 l/h till att matar mitt "refugium" vilket gör ca 2000 l/h i återmatning. Teoretiska värden utan beräkning av förluster. Jag tror du kan gå ner i storlek på åtarmatningspump för jag hade den lite mindre först men köpte en till för att ha till vattenbyten och sådant.

Sen ritade jag en skiss på min cirkulation samt hålet i mitt kar sen fick jag förslag vad jag skulle köpa för delar till min stand pipe. Sen plockade jag ihop det. Hade inte jag sidborrat hål hade det varit klart då.

EDIT: Rita hur du tänkt cirkulationen i stort i systemet så kan du få mer tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Fredrik! Välkommen till dårskapen =)

Måtten på burken blir säkert fint, du kommer att få simmyta framför revet vilket är bra för fiskarna och ljusspridningen. Har du funderat på halogen belysning? Det behöver inte bli så mycket dyrare, det blir lite varmare men ger samtidigt ett betydligt mer imponerande ljus. Jag tror att halogen belysning skulle ge mer än att köra ett uvc. Uvct har nästan inga, om enbart negativa effekter på mjukkoraller och behövs inte för enklare fiskar. Att planera så att möjlighet finns att senare installera ett är givetvis självklart. Mycket sten är kanon, du kan säkra uppbyggnaden om du vill skapa häftiga former av stenen med hjälp av livsmedels godkänd plast,pvc, vita buntband osv och få det riktigt coolt. Stenen tar inte skada av att du borrar eller sågar i den bara den inte torkar ut helt. (Metallflisor bör ej följa med) En durso standpipe tystar väldigt bra om den är rätt inställd, flödet påverkar genom många faktorer ljudvolymen. Man behöver inte dundra på med en retur pump på 9000L/H "bara för att". Som exempel kan jag säga att jag kört med en uppskattad cirkulation 7-800L/H genom avrinningen under lång tid utan några som helst synliga eller mätbara skillnader. Och det blir tystare, mycket tystare. Ytavrinningen bör vara skyddad mot ljuset för att förhindra att alger börjar växa där. Att limma liggunderlag runt väggarna/botten i facket för returpumpen och/eller setill att den hänger fritt i vattnet kan göra stor skillnad för börjar det leva om så är det oftast pumpen som vandrat iväg mot glaset. Eller att rören tar i akvariet/bänken någonstans. När burken väl är stabil kan du ha ganska mycket fisk, stenen ger fina gömställen. Undvik dom svåraste firrarna så ska det inte vara några problem. Att få ett fint flöde i hela burken kan vara knepigt och man kan bli tvungen att flytta om lite för att alla ska trivas. Det går att gömma pumpar bakom stenarna och sedan skicka en bit slang in genom revet för att mynna ut precis där man vill flödet. Huvudsaken är att pumpen går att rengöra hyffsat enkelt. 10ggr akvarievolymen i timmen har länge varit ett riktmärke, dom flesta har mer men det går att ha mindre om man störs av pumpar eller oljud. Akvariet bör ha marginal så att allt vatten som finns i returkammaren kan pumpas upp utan att det blir översvämmning om ytavrinningen skulle bli tät. Returen bör ha ett lufthål några mm under vattenytan som börjar suga luft och hindra hävert verkan om strömmen skulle gå. Har du ingen automatisk vattenpåfyllare kommer du att få fylla på osmos vatten ofta för att inte salthalten ska bli för hög.

Vi förväntar oss inget annat än ett toppen bygge! he he ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Johnny!

Det började kittla redan då jag var ned med dig å Jörgen & CO till Reefzone! ;)

Nu är man fast! haha.

Jäkla skit..

Jag har inte funderat på Halogen just pga strömförbrukning, inköpskostnad och värmealstring.

I nuläget så besitter jag redan en T5ramp som har 4 st T5rör på 120cm i karet. Så då blev det en sådan ramp för tillfället.

Och ett UVC har jag redan och köra det i 450n med vanliga ciklider vet jag inte om jag ska göra.

Så UVC och T5 är det jag har idag. Kostar 0kr att installera ;)

Jag kommer försöka bygga och förankra stenar i PVC-rör och plexiskivor för att kunna flytta ut rev enkelt från akvariet, plus att jag inte vill lägga ned så extremt mycket på levande sten i hela akvariet. Iaf inte i början. Bygga upp ett rev med djup och höjd kostar multum =)

Så länge som jag har 60kg+ i sten så ter det sig nog ok ändå.

Har funderat på att jag ska bygga 2 st avrinningsboxar och ha en durso i varje för att få ned flödeshastigheten i dem så jag kan strypa dem ordentligt. Dessutom tänkte jag ha returpumprören som går ned mellan dem och sen in i revet under.. och ut i ett strilrör mitt under revet som blåser ut cirkulation i hela revet där under.

Vad har du för märke på returpumpen?

Är det returpumpen, eller durso-rinningen som blir märkbart tystare?

En automatisk påfyllare av osmosvatten antar jag att en nivåvakt sköter? Ska man ha ett separat kar för pump och osmosvatten som den pumpar över?

Klart det blir ett toppenbygge då jag är i farten! ;)

Det vet du!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja risken finns att du aldrig kommer ifrån detta nu.. ;)

Du sattsar allt på en burk nu eller har du sötvatten oxå? Aaa..450n oxå..Såg att du hade 720n med BTN modulerna till salu på blocket... Vad är det för kelvin tal på t5rören? Har glomat jag oxå till alla rör funkat kanon, men reaktorerna är ganska tunga och blir väldigt varma. Rätt snygga så helt okej att fästa på utsidan/uppe på om det behövs.

Att bygga i pvc tycker jag helt klart att du ska göra, det går att bygga mycket "luftigare" och man behöver inte använda sig av lika mycket sten. Bygg och trixa och försök få det grymt från början det blir klart snyggast i längden. Man måste inte kasta ned all sten i burken i ren panik för att rädda alla småkryp. Ja 60kg räcker gott och väl till en början...Får du till det så det blir mycket överhäng och grottor så är det inte alls säkert att du behöver köpa så mycke mer sten senare. Kalkalgerna kommer, men ibland kan det ta ganska lång tid så har du vänt alla stenar med vita sidan uppåt finns det risk för att dom blir vitgröna snabbare än rosa/lila hehe

Jag tror att 2 boxar blir överkurs, alla som jag har pratat med som bygger eller säljer saltvatten har avfärdat iden direkt. Det är inte lönt..Modellen som Jörgen har är vad jag vet en av dom bättre, och den går att få i princip ljudlös med ljuddämpare på luftslangen! Kanske en ännu grövre luftslang kan behövas. Nu vet jag ju inte hur extremt tyst du anser att det måste vara men ska det bli tystare än så, ja då kommer du att få jobba väldigt mycket. Fläktar,pumpar,skummar armaturer ja allt måste gås igenom om det absolut inte ska gå att höra ett ljud från burken. Det går inte att komma ifrån att vattenflödet kommer att ge ifrån sig ljud. Från att det silas genom kammen tills det faller ned i sumpen. Och det är här jag menar att flödet kommer att spela en stor roll, dubbla boxar hjälper föga om du lyfter upp mängder med vatten. Det ska lixom ändå falla ned igen vilket skapar oljud =) Jag har själv aldrig kört med två boxar så jag spekulerar bara. Men med tanke på att dessa pipor lite nu och då behöver en finjustering för att vara knäpptysta så kanske det bara blir ännu jävligare med två att hålla reda på.

Jag tror tyvärr oxå att strilröret är överkurs. Risken finns istället att du får överdimensionera pumpen onödigt mycket för att den ska orka trycka upp vattnet och det skapar onödig värme, som kan bli ett problem! Du har ingen koll på röret där under revet, och vinsten i cirkulation måste vara marginell. Speciellt om du staplat luftigt. Men du kan ju prova det så vet vi det till en annan gång om det funkar ;) Tänk på att OM hävertverkan inte upphör (igenslammad luftslang,kalkalger i lufthål osv) så töms HELA karet ned till sumpen vid pumphaveri...

Jag har en Laguna 9000 som returpump och den är jag mycket nöjd med. Lite over kill i ett alvarium på 300L men den rör om ordentligt i smeten och driver oxå mitt nitratfilter via bypass. Ligger helt ljudlöst och vilar på ett liggunderlag.

Ja nivåvakten sköter påfyllningen men sedan finns det sådana som har alarm med överfyllnads skydd och även extra alarm för akvariet. Det finns sådana som bryter strömmen för returpumpen och det finns sådana som skickar sms när algerna växer för fort..hehe

Du måste inte ha ett separat akvarium, det går att ha ett sötvattens fack i sumpen. Men måttbeställer du en sump kommer tillverkaren att räkna glastjockleken med sötvattens facket och då blir det dyrare än att använda sig av en plastbalja eller nått litet akvarium som du hittar på skroten. Det ska ju ändå inte synas.

Ja det blir grymt snyggt om du bara tar det lugnt och gör det noga. Lägg upp massor av foton här under byggets gång, vi gillar foton mest ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående troptronic.

1. Jag köpte först Article No.: 5/III-N.

2. Jag fick komplettera med en jordkabel för att det inte fungerade.

3. Dessutom, om 5/III-N skall fungera så måste den "vara kopplad" till ett kar med > 100L för att det skall fungera. Eftersom jag ville ha min till sumpen < 100L så kändes det inte bra.

4. Jag skickade tillbaka 5/III-N och köpte Article No.: 5/IV-u istället (även den skall ha jordkabel)

5. För att elektroniken skall fungera måste den vara kopplad till ett jordat uttag.

För mig blev det många turer och prislappen blev väl saftig för att bara fylla på vatten. Eftersom jag inte hunnit dragit in jordat till vardagsrummet än så använder jag nu timer+ manuella justeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en flowbox så slipper du borra i karet, lättare att få tyst åxå.

Jag kommer att låta firman som ska bygga karet borra och göra sånt klart :)

Flowbox vet jag inte om jag kommer köra på. Ska nog använda mig utav ett borrat ändå..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en överrinningsbox med PVC - rör. Den är i stort sett ljudlös och skitbillig att göra. Sök på "överrinningsbox" här på forumet så hittar du den.

Strilrör körde man med på 70 - talet innan skummaren blev vanlig. Nu får man genomluftning genom skummaren och slipper att skrapa av salt som torkar överallt i närheten av karet.

Jag kör med vattenvolymen per timme genom sump och skummare och extra pumpar för cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en överrinningsbox med PVC - rör. Den är i stort sett ljudlös och skitbillig att göra. Sök på "överrinningsbox" här på forumet så hittar du den.

Strilrör körde man med på 70 - talet innan skummaren blev vanlig. Nu får man genomluftning genom skummaren och slipper att skrapa av salt som torkar överallt i närheten av karet.

Jag kör med vattenvolymen per timme genom sump och skummare och extra pumpar för cirkulation.

Hmm, vad finns det för negativa sidor med överrinningsboxen då?

Måste ju finnas några i och med att alla verkar köra utan en sådan och istället borra och sätta in en standpipe?

Ge exempel på lite kar som har bilder på överrinningsboxar mm. :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...