Gå till innehåll

Vad äter på min Curvata?


Rekommenderade inlägg

Nu när min Caulastrea Curvata börjat växa och frodas igen, så är det någon som är och äter på den istället. Flera polyper är halvt uppätna så man ser skelettet!!

Vem kan vara skyldig till något sådant?

Jag har en krabba i storlek som en femma i närheten, kan det vara han? (tror det är en Mithrax, men ej säker)

(Ormsjöstjärnor och borstmaskar går väl inte på koraller?)

Fiskarna jag har kan väl också nämnas (men tror inte det är de)

Flavescens, Ocellaris, BicolorBlenny, Haexatenia (amboinensis)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att det är någon som äter. Det är inte ovanligt att Caulastrea furcata's kronor dör partiellt om den inte trivs av någon anledning. Jag kan dock ge dig gott hopp. Min trillade ned och låg uppochned några dagar så ett par kronor dog halvt om halvt så som du beskriver. Nu några månader senare är den i bra form igen och växer. Detta är en trevlig och ganska enkel korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att det är någon som äter. Det är inte ovanligt att Caulastrea furcata's kronor dör partiellt om den inte trivs av någon anledning. Jag kan dock ge dig gott hopp. Min trillade ned och låg uppochned några dagar så ett par kronor dog halvt om halvt så som du beskriver. Nu några månader senare är den i bra form igen och växer. Detta är en trevlig och ganska enkel korall.

Fick inte till texten, men alltså även de skadade kronorna är återställda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Bra info. Jag hade kunnat ta gift(i alla fall ett svagt) på att en sådan var revsäker. Nu sökte jag och bland det första jag fick upp var:::

Ecsenius bicolor: Although it may occasionally nip at select LPS and SPS corals the Bicolor Blenny rarely causes any real damage to corals or invertebrates.

Man lär sig något nytt varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att konstatera att fiskar är individer och de har olika beteenden inom vissa ramar också beroende på sin omgivning. Man kan ju t.ex. ha en jäkligt aggresiv kirurg för att sedan konstatera att ett annat ex. av samma art är from som ett lamm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...