Gå till innehåll

Oherregud! Det är inget salt i saltet!


Peppz

Rekommenderade inlägg

Oherreminskapare!

Detta blir ett långt inlägg..

Förra veckan inhandlade jag lite salt, som vanligt när jag köper salt så köpte jag två förpackningar på 4 kg styck av tropic-marie pro reef salt. Blandade i hink som vanligt 264gram till 8 liter vatten, å humpade ner i mina kar. Tänkte inte mer på det. Gick o sov. klev upp på morgonen och kollade salthalten, som var, ja jag tror den var väl runt 1.010-1,015 i alla akvarier! Första tanken var att mätaren pajjat, så jag tog en tillbringare med vatten och slängde ner ca 1 deciliter salt till 1.2 liter vatten och tänkte att nu ska mätaren rör på sig, annars lär de vara den som är trasig.

Den visar då 1.018 som värde så jag tänkte att dendära lär ju vara fetpajj för de kan ju omöjligt vara så ruttet salt!

Igår så drog en sinularia ihop sig, då började jag ana oråd, men tänkte att de kanske är nånting temporört.

Ikväll så började min sarcophyton se konstig ut... alla vattenvärden var ok, men densitetsmätaren var ju fortfarande trasig så de kunde jag inte kontrollera..

Nu inatt kom jag på att de kanske ändå är saltet, så jag gjorde om samma test med densitetsmätaren i tillbringaren men satte nu dit vanligt havssalt som man använder till matlagning. Vad händer? ja mätaren håller ju på o flyga till månen ungefär..

Så alltså är de inget "salt" i saltet, hur fan nu de går till..

Nu sitter jag här, med tre tankar med ca. 1.015 i salthalt. :ledsen:

Så jag lär ju få brassa iväg imorgon direkt affärn öppnar och köpa nytt salt.

Nu till frågan:

Hur snabbt ska jag öka salthalten?

jag siktar på 1.023-24

Nu har jag ju säkert svaret på varför min kirurg dog också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter verkligen märkligt om detta stämmer att du har så låg salthalt så räkna med att allt kommer att dö i lägre djurväg, koraller klarar inte av en salthalt under 1,020. Mät upp 36 gram salt och blanda ut med en liter 22 gradigt vatten. Densiteten ska vara 1,025. testa även med havssaltet för att se skillnaden mellan de båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur förvarar du saltet? Det kan ha dragit åt sig fukt från luften om den inte är tätt försluten. Detta innebär att saltet "väger mer" och du får en svagare blandning när du gör nytt vatten.

Hoppas det löser sig.

Han skriver förvisso att han köpte nytt och öppnade förpackningen och blandade. i sådana fall är saltet redan fuktskadat från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att inte vågen är missvisande eller att saltet är fuktigt eller att du fått luftbubbla eller avlagringar på saltmätaren eller klumpar på botten av hinken som inte löst sig. Jag har inte koll på om 264gram tropic-marie pro reef salt till 8 liter vatten ska ge bra värde, eftersom jag själv använder andra märken på salt och häller i salt med ögonmått i en mycket större behållare och sedan mäter salthalten efter att saltet löst sig någorlunda och pytsar i lite mer salt eller eventuellt mer osmosvatten om det behövs för att justera beroende på vad salthalten hamnade på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär.

Inte provat med nått annat salt ännu men provade igen med mitt eget.

Jag får ta nästan dubbelt så mycket salt som jag bör för att få upp saltnivån, så nånting skummt äre då me saltet.

Som vanligt så förvaras de i en igenknuten påse i en hink med tätt lock inne i ett mörkt skåp.

Håller på o höja salthalten nu..

Nej jag bytte inte bara 8 liter, jag har satt igång ett nytt kar så jag gjorde väl runt 40% vattenbyte samt fyllde upp den andra tanken.

En eremit har dött, de verkar vara de enda som dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte "gamla" Tropic Marin 4kg när jag började om med salt. Det skulle räcka till 120 liter vatten men det blev litet tunt. 1.022 om jag kommer ihåg rätt.

Väger vattnet 1.015 bara skulle inte Ca och Mg visa rätt. De borde bara vara lite mer än 250 för Ca och 900 för Mg.

I vilket fall som helst är det svårt att göra "supersalt" vatten att blanda i. Det bästa är nog att ta ur en hink vatten och hälla i ett Kg salt, sätta i en pump i hinken och sedan mycket sakta hälla tillbaka det vid pumpen när det klarnat. Är det en fällning på botten får den inte komma med. Partiklarna fräter på koraller. Men du måste kolla väldigt noga att att det inte lägger sig av det vattnet någonstans på botten. Det bränner koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid kört på dehär saltet men aldrig haft dehär problemet.. bara de senaste inköpet som har satällt till problem. Nåja.

Kanske har hänt nånting under transporten eller nått.

Mina koraller ser dock lite vissna ut fortfarande.. ba hoppas dom klarar sig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag använder reef crystals om jag ska få en densitet på 1.024 får jag använda 45gram/liter vatten har alltid undrat varför. Mystiskt. Inte fel på vågen mäter vatten med ett litermått och alltid densitet när det har löst sig.

MVH BA

Vad mäter du salthalten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydrometer (heter den om man tittar i Daniel Knops bok) den är ovanligt stor så det är förhållandevis lätt att se på skalan och den ligger i ett rör. Har kontrollerat den med en likaden fast mindre som en kompis har mäter samma. Inte optimal mätning men det är ju inte mycket som är det i den här världen.

Har jobbat på lab och mätt pH med 2 sanna decimaler. Alla djur verkar må bra och det har varit så i ett år nu.Men 45 gram till 1 liter tar jag.Konstigt.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju kollat med en annan hydrometer.

Men allvarligt .Jag fattar att detta är ju omöjligt men hur svårt kan det bli.

Vågen, 500ml vatten väger 520gr. Jag mäter vatten i10 liters spann max kanske 500ml fel.45gram är ju helt tokigt. Men på nåt ställe är det fel! Djuren trivs. Möjligtvis dåligt löst salt!? Plötsligt får jag väl en saltkatastrof.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju kollat med en annan hydrometer.

Men allvarligt .Jag fattar att detta är ju omöjligt men hur svårt kan det bli.

Vågen, 500ml vatten väger 520gr. Jag mäter vatten i10 liters spann max kanske 500ml fel.45gram är ju helt tokigt. Men på nåt ställe är det fel! Djuren trivs. Möjligtvis dåligt löst salt!? Plötsligt får jag väl en saltkatastrof.

MVH BA

Jag gör så här om jag vill ha 36 promille. Tar och tarar vågen för behållarens vikt och lägger i 36 gram salt. Häller sedan i vatten till vågen visar 1000 gram. (alternativt 360 gram och fyller till 10 kg). Gör detta vi 20 grader om det skall vara exakt. Då har jag 36 promille oavsett vad hydrometern visar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör så här om jag vill ha 36 promille. Tar och tarar vågen för behållarens vikt och lägger i 36 gram salt. Häller sedan i vatten till vågen visar 1000 gram. (alternativt 360 gram och fyller till 10 kg). Gör detta vi 20 grader om det skall vara exakt. Då har jag 36 promille oavsett vad hydrometern visar.

Detta funkar nog inte tillförlitligt för att få rätt salthalt om saltet är fuktigt från början, samt inte heller med salt som är anpassat för saltvattensakvarium, eftersom detta "salt" även innehåller andra ämnen utöver NaCl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta funkar nog inte tillförlitligt för att få rätt salthalt om saltet är fuktigt från början, samt inte heller med salt som är anpassat för saltvattensakvarium, eftersom detta "salt" även innehåller andra ämnen utöver NaCl.

Givetvis så förutsätter jag att man använder saltet som det skall - alltså med den fukthalt det levereras med. Att inte 36 promille är 36 promille även med salt för saltvattenskar är för mig obegripligt. Jag skev inte 36 gram NaCl - jag skrev 36 gram salt och antog att alla fattade att jag menade saltvattenssaltet. Att blanda vad som helst i förhållandet 36 gram till 964 gram vatten blir 36 promille oavsett vad de 36 grammen är! Att jag skrev 20 gradigt vatten beror på att vid den temperaturen är 1000 ml vatten 1000 gram. Att använda promille är ett bättre och mer vetenskapligt sätt att ange salthalten eftersom det i n t e är beroende på temperaturen. Densiteten är temperaturberoende och 1.024 är i n t e samma salthalt i 16 grader som samma densitet i 26 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...