jens karlskrona Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 [åtgärder för att fälla ner eventuell bildad fosfat. Jag skulle i första hand försöka med ett större tillskott av kalcium, i andra hand med någon ”fosfatremover”Med vänlig hälsning LasseFyll gärna i sambandet med tillsats av kalcium Lasse eller någon annan..Tack för artikeln, rama in dessa gobitar i artikeltråden Christian.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 Lasse förklarar problemet på ett bra sätt(som vanligt)!Läser man bruksanvisningen till FaunaMarins UltraPhos fosfatremover så påpekas det mycket noga att man ska mjukstarta med lägre dos för att sedan öka dosen efter ett par veckor - den är dessutom grovkornigare än Rowa, men i övrigt samma.Lasse tar upp ett annat vanligt fenomen, nämligen att många glömmer att "mata stenen" under inkörningsprocessen" - vilket i sin tur leder tilll att bara halva jobbet blir gjort!Men om man köper beg sten, så är det värt mycket att se akvariet igång först - vilket förstås inte alltid är så lätt.Ron Shimek med fler menar att man borde kasta all gammal sten eftersom han anser att den är förbrukad efter fem år - lite drastiskt kanske, men stenen bör helt klart regenereras med nya sten bitar varje år.Så i sammanhanget, jag skulle inte "pruta" på det som är hjärtat i systemet, genom att välja beggad sten - om inte kvaliten kan verifieras! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 Det är litet lustigt hur resonemangen "bakom" kan skilja sig. Det jag skrev om var att få bort fosfor ur stenen. Jag ser ett tillfälligt pH fall under uppstarten som bra eftersom det lakar ur fosfor ur stenen till vattnet där man kan ta bort det med en fosfatremover. Jag vill aldrig fälla ut fosfor i karet eftersom jag har den kvar där då. När det gäller att skrota gammal sten finns det tre aspekter vad jag vet.1: Porer i stenen slaggar igen eftersom vi har för låg cirkulation i karen.2: Fosfat som vi fällt ut på stenen riskerar att frigöras vid pH fall.3: Ett akvarium som går länge utan förändringar får en utarmad mikrofauna och bakteriflora. Det kan vi motverka genom att köpa en nyimporterad sten varje år eller halvår. Jag tycker stenen behöver läggas i karantän för att slippa krabbor, mantisar eller pestanemoner. Bakterier förökar sig snabbt så får vi en en ny stam som passar akvariet bättre sprider den sig snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 13 augusti 2006 Författare Dela Postat 13 augusti 2006 aha.. så om man köper en ny sten varje halvår, och så får den ligga i karantän ett tag, sen slänger man i den.. då bibehåller man en bra balans?men när det börjar bli väl fullt får man altså snöra nån gammal sten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 Och så försöker man blåsa ren någon annan sten i karet då och då. Vissa koraller (mest storpolypiga) älskar det medan andra inte gillar det alls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 13 augusti 2006 Författare Dela Postat 13 augusti 2006 oki man tar en cirkpump och blåser runt bland stenarena? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 kräv en lag på bäst före datum på stenen! :- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 13 augusti 2006 Författare Dela Postat 13 augusti 2006 hehe tänk om man var tvungen att slänga och köpa all sten ny varje år.. halvjobbigt för dom med 2-3000 liters kar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Namnbrist Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 Det är litet lustigt hur resonemangen "bakom" kan skilja sig. Det jag skrev om var att få bort fosfor ur stenen. Jag ser ett tillfälligt pH fall under uppstarten som bra eftersom det lakar ur fosfor ur stenen till vattnet där man kan ta bort det med en fosfatremover. Jag vill aldrig fälla ut fosfor i karet eftersom jag har den kvar där då. När det gäller att skrota gammal sten finns det tre aspekter vad jag vet.1: Porer i stenen slaggar igen eftersom vi har för låg cirkulation i karen.2: Fosfat som vi fällt ut på stenen riskerar att frigöras vid pH fall.3: Ett akvarium som går länge utan förändringar får en utarmad mikrofauna och bakteriflora. Det kan vi motverka genom att köpa en nyimporterad sten varje år eller halvår. Jag tycker stenen behöver läggas i karantän för att slippa krabbor, mantisar eller pestanemoner. Bakterier förökar sig snabbt så får vi en en ny stam som passar akvariet bättre sprider den sig snabbt.Byta ut sten.....vad pratar du om för mängder då/gång?Någon bra ide på vad man ska göra med den gamla stenen??Säger du kasta så är vi snart värre än den inhemska kulturen som bygger husgrunder med LSSäger du ge bort/sälja billigt till nybörjare så ger man dom en taskig start?Kanske skaffa större akvarie 1 gång/år Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 större akvarium är det enda logiska alternativet, eller hur?Jag har för mej att jag sett 10% per år som nån inympningsrekommendation Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 När man diskuterar fosfor och fosfat kanske följande skapa lite mer förståelse för problematiken. <klipp> Sista stycket är också en av anledningarna till att jag tycker att man inte skall gå ner under 8 i pH i ett ingånget akvarium även om de flesta organismer man har i ett saltvattenskar klarar detta utmärkt.Fantastisk läsning, Lasse.Jag tycker du borde saxa detta ihop till en artikel? Tycker det var verkligen läsvärt och bör bevaras i artikelform här på SVG... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 Fosfaten kan också bindas av vissa metaller samt också av kalciumjoner. Detta utnyttjas i våra reningsverk där den lösta fosfaten fälls ut som flockar med hjälp av framförallt järn och aluminiumföreningar. Även kalcium används som flockningsmedel i några få reningsverk.Använder med andra ord även våra reningsverk "rowaphos"-material för att bli av med fosfaten? Någon som har bra känningar på något reningsverk och vågar prova? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 14 augusti 2006 Författare Dela Postat 14 augusti 2006 Oki en följdfråga nu när vi konstaterat att det bör fundera hjälpligt med ytterfilter med rowaphos i en filterpåse.hur skall man dosera?enligt bengan så skall man bara he en liten dutt av rowaphos i filtret istället för en hel kartong, och istället fylla på med korta mellanrum..är dett korrekt? eller bör man dosera på nått annat sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 augusti 2006 Dela Postat 14 augusti 2006 Använder med andra ord även våra reningsverk "rowaphos"-material för att bli av med fosfaten? Någon som har bra känningar på något reningsverk och vågar prova?Tyvärr Jaken så är det nog svårt att anpassa de kommersiella metoderna till normala hemakvarium eftersom reningsverkens metoder bygger på att dessa fällningskemikalier sätts till i flytande form och att de "flockar" som bildas får sedimentera i en slambassäng. Det finns stora publika akvarium som använder samma fällningskemikalier (järn och aluminium baserade) ihop med kraftiga sandfilter så i och för sig kanske man skulle kunna få ett mindre akvarium att fungera med samma metodik med hjälp av ett kraftigt mekaniskt filter efter fällningen. Rowaphos och andra liknande medel verkar baseras på någon typ av fast material som bärare av fällningskemikalien och de svampar som finns med i fosfatfiltrena har troligtvis en dubbel funktion, dels hindra själva materialet att komma ut samt att också hindra fällda "flockar" att gå ut i akvariet.Vad som bekymrar mig lite är att alla de kommersiella preparaten (för reningsverk) som jag kommit i kontakt med är inte speciellt "rena". Det finns åtskilliga tungmetaller typ kadmium, bly och koppar i dem. Akvariepreparaten har knappt ens en innehållsdeklaration på det aktiva ämnet så om eventuella orenligheter som kan finnas med vet vi ingenting. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 31 augusti 2006 Författare Dela Postat 31 augusti 2006 Om jag har förstått instrutionen rätt på mitt rowaphos så skall jag använda undgeför 500 ml rowaphos.Och angående hur ofta jag skall byta ut det så stod det på instruktionen att rowaphos inte löser ut fosfat i vattnet när det blivit mättat, så om man mäter fosfatet och det börjar öka igen är det dags att byta rowaphosen.stämmer detta förfarande?Bengan sa nämligen när jag tidigare pratade med honom att det är bättre att bara köra 1 dl typ och byta jätteofta..vad säger ni? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 när du startar upp tycker jag du ska köra som rowahos beskriver,då har du inget som mår illa av en snabb sänkning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 31 augusti 2006 Författare Dela Postat 31 augusti 2006 Aha.. ja det är väl kanske alltid bäst att följa rekomendationer =)Tänkte även köra med kol från början men jag blir inte klok på beskrivningen:Hobby Carbon Superaktiv heter det.och det står att man skall använda innehållet i förpackingen i högst en vecka för 00 liter saltvatten.. innebär det att jag måste ha 5 förpackningar och byta varje vecka????? då går det ju 20 förpackningar i månaden.. eller är det jag som är stendum? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 tror dom menar att du inte ska ha kol hela tiden,utan max en vecka,men det olka uppfattningar om detta,vissa har kol i allt tid1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 De anser att du bara skall köra med det kolet du har under en vecka för att sedan byta. Men för kontinuerlig körning vehöver du nog inte fulldos och du kan nog köra en vecka extra om du vill tänja lite på det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Det brukar finnas två typer av aktivt kol för ändamålet, en longlife som är avsedd för kontinuerligt bruk och akut variant(överdosering död anemon etc) som är avsedd att bytas efter 4-5 dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Om man vill öka på faunan i sitt kar genom stenutbyte så behöver man bara med jämna mellanrum byta en eller två stenar med närmaste saltvattenskompis. Som Stig nämner är tillväxten snabb om organismerna trivs. Tänk vilket rikt liv i stenen om alla saltisar i sverige gjorde det.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xenia83 Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Jag rengör inte min sand, jag låter en marmorsjöstjärna göra jobbet, och det funkar helt ok. man kanske skulle hafft 2 st i ett 350 liters kar egentligen. för det kan ta lite tid innan den hittar vissa ytor. Vatten byter jag 10 % varannan vecka, det här fungerar bra för att hålla nitraten nede på 1 -2 ppm. men det märks att en del ämnen börjar bli bristvara de sista dagarna då kalkalgerna får regäl tillväxt direkt efter vattenbytet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.