Gå till innehåll

Levande sand


Robban

Rekommenderade inlägg

Som jag förstått det så om man har mer än 2-3cm men mindre än 12-15cm så kommer man inte att få en bra denitrifikationsprocess som man eftersträvar med en DSB, utan då kommer det till slut bli en stor krasch av det hela.

Någon eller några som kan bekräfta detta, är det alltså helt menigslöst för mig att skaffa levande sand om jag inte ska ha 10-15cm bädd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon eller några som kan bekräfta detta, är det alltså helt menigslöst för mig att skaffa levande sand om jag inte ska ha 10-15cm bädd?

Meningslöst är det inte, om du vill ha det för att det ska se snyggt ut. Men då behöver du inte köpa så mycket och lägga ut pengar på det. Jag föreslår att du läser på om det. Finns oändligt många sidor som tar upp detta:

http://www.google.com/search?q=deep+sand+bed&hl=sv&rls=CNDB%2CCNDB%3A2004-21%2CCNDB%3Aen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, alltså alternativet känns som "bare bottom" om jag inte vinner något på att ha Livesand. Eftersom jag startar ett Percula 90 inom en snar framtid så vill jag inte ha en dsb då akvarievolymen är liten som den är ändå.

Frågan är om jag kan uppnå en dentrifikationprocess med 2-3cm Livesand eller om jag lika väl kan köra med vanligt korallgrus. Boytan för bakterier blir väl bättre med lite än ingen alls, om jag nu t.ex väljer att mata med någon kolkälla.

Estetisk tycker jag den finkorniga sanden är att föredra, men om en stor biomassa dör bara för att jag kör 2-3cm så kanske "bare bottom" ändå är att föredra.

Huah jag har ingen aning mao.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har alltid kört med 6-8cm och det funkar kanon - det finns en liten bok av Ron Shimek i ämnet, (Gustaf F, har inte du den?)

jag har för mig att rekommendationen ligger på min. 2-3"

Ett för grunt sandlager blir bara en detriusfälla med åtföljande problem - då är det bättre utan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, vad tror du om 5-7cm AragaLive Live Sand, med div sandvändare?

jag har alltid kört med 6-8cm och det funkar kanon - det finns en liten bok av Ron Shimek i ämnet, (Gustaf F, har inte du den?)

jag har för mig att rekommendationen ligger på min. 2-3"

Ett för grunt sandlager blir bara en detriusfälla med åtföljande problem - då är det bättre utan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sandvändare ska man vara försiktig med i dsb sammanhang, absolut inte grävande firrar i alla fall - det där sköts bäst av sandens egna innevånare med eventuell assistans av sjögurkor,sjöstjärnor och liknande som putsar av sanden på ytan.

Sen behöver du inte nödvändigtvis köpa all sand live, utan ympar in typ 30% livesand i vanlig sand.

(om du inte har extra bråttom och för mycket stålar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inga sandvändande fiskar här inte, tänkte mer på gurkor och sjöstjärnor som gräver ner sig. Finns väl en risk med att pilla i sanden när/om den blir algbetäckt, så det får man ha andra som sköter(djur alltså).

Om någon vill avråda mig från att bara köra 5-7cm LiveSand, skriv!

Vad heter isf den vanliga sanden som inte är levande från början, och vad har den för storlek, om jag nu ska ympa in lite LiveSand.

Tack för länken GustavF :-)

Hittade via länken lite svar på vad som gäller för sjöstjärnor: UNDER NO CIRCUMSTANCES SHOULD YOU ADD "SAND-SIFTING" ANIMALS SUCH AS BURROWING SEA STARS OR SOME GOBIES

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat från länken

CaribSea Arag-Alive!™

CaribSea has seven carefully selected Live Sand products to help you create the authentic aquatic

environment of your choice. Arag-Alive!™ natural aragonite substrates are engineered for different

performance characteristics, and each with it’s own unique look. All Arag-Alive!™ products help

maintain the pH of natural seawater.

Only CaribSea’s Arag-Alive!™ Live Sands contains not just the broad spectrum of natural marine bacteria

found in the ocean, but additional specially selected strains of marine bacteria as well. Arag-Alive!™

compresses new tank cycle time and suppresses the initial ammonia spike. Arag-Alive!™ creates a

natural biological balance, and makes cycling a new aquarium faster and safer. Live rocks and most

invertebrates can be added immediately. Gradually introduce fish within the first 3 weeks, and do not

exceed one inch of fish per 5 gallons during this time.

How Does Arag-Alive Work?

Arag-Alive!™ achieves rapid cycling by preparing and seeding the substrate grain surfaces with a wide variety of marine bacteria, most in a spored

state, including strains engineered for maximum waste reduction capacity. Some types of bacteria reduce nitrogenous waste by metabolic

oxidation while others incorporate nitrogen into bacterial biomass during rapid growth. Since most species of bacteria are somewhat symbiotic, and

tend to colonize a surface in succession, the process of “cycling” an aquarium is facilitated by the close proximity of the immobilized species.

Bacteria are maintained at a low metabolic rate by restricting access to certain limiting factors required for metabolism. The Eco-Complete™

freshwater products work in the same way, just with freshwater bacteria.

Står ju inget om hur djup bädden bör vara, eller är det underförstått att man bara använder Livesand till DSB, 6-15cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör de som inte inte alls tror på färdigförpackad levande sand. En så påse kan möjligtvis ha viss bakteriell fauna, men denna flyttar in ganska snabbt ändå. Det bästa är helt klart "riktig" levande sand plockat i havet precis som levande sten för då får man massa trevliga småkryp med som håller sanden levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte detta säga sitt med bilden 3" = 7,62cm

Sediment_Layers_1.jpg

Tack för länken. Intressant läsning!

http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Edit:

Shimek Sand Bed Secrets

rssa.jpg

This book is designed to provide the reader with all the essentials of constructing a deep sand filter in a coral reef aquarium. Used in conjunction with some methods to export non-soluble nutrients, deep sand beds provide a cheap, conceptually simple, and methodologically easy way to manage nutrient flow and build up in coral reef aquarium systems.

Author : Dr. Ron Shimek

ISBN : 966454960

Format : Softcover

Pages : 36

Published : 1-Nov

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har nu lämnat BB-ligan och har ca. 3 cm sand i mitt kar. Jag har blandat 1/3 CaribSea Arag-Alive Bahamas Oolite och 2/3 korallsand med grovleken 1 mm. Den levande sanden är inte för att hålla nere näringsämnena utan för att öka mångfalden av bakterier och småkryp. Jag tänker inte ha några sandgrävande djur, utan småkrypen skall sköta om den, vet inte om det fungera men jag provar. Min LS är ju också mellan 8 och 10 år gammal, så det kan vara bra med lite nya bakterier förutom de som jag tillsätter via ZeoVit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med ungefär tre cm tidigare och såg inte mycket liv i den sanden (kan också delvis bero på att den var för grov). Har nu skaffat ytterligare 25kg med finare korn som jag lade i idag när jag flyttade akvariet och får se om det blir någon förbättring (har märkt att djuren har blivit fler sedan jag slutat skumma också). På tal om levande sand så tror jag det är minst lika bra och gå in till närmaste saltpolare och byta lite om man har den möjligheten för att få fart på sanden.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...