Gå till innehåll

Fotografera SPSer


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det är väldigt svårt att få till bra bilder på SPSer. Dom två Acropororna nedan är nog det bästa jag fått till hittills och dom är långt ifrån bra. Andra koraller är mycket lättare som t.ex. Eupyllian nedan. Det är nog den bästa korallbild jag tagit. Jag har mina tankar om varför det inte blir bra men det skulle vara kul att höra vad ni andra akvariefotografer har för idéer till bra bilder? Eller kanske finns det här någon riktig fotograf som kan gåtans lösning?

Aroporor

acropora-gron-060814.jpg

acropora-bla-060814.jpg

Euphyllia

eupyllia-sp-060813.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du behöver ett snabbare hus å ett ljuskänsligare objektiv ifall du vill få bättre bilder.

en canon 20d å ett tamron 90 så får du hyffsat bra kvalitet på bilderna.

sen gäller de ju att få focus på objektet man ska plåta å inte de runt omkring som på bild nr:2

jämför bild 3 med 1+2 så ser du att focus ligger på allt utom objektet på 1+2....

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du behöver ett snabbare hus å ett ljuskänsligare objektiv ifall du vill få bättre bilder.

en canon 20d å ett tamron 90 så får du hyffsat bra kvalitet på bilderna.

sen gäller de ju att få focus på objektet man ska plåta å inte de runt omkring som på bild nr:2

jämför bild 3 med 1+2 så ser du att focus ligger på allt utom objektet på 1+2....

/ HB

"Snabbare hus"? Vad menar du med ljuskänsligare objektiv? Större bländaröppning? Du har säkert rätt angående optiken, är väl inte någon höjdare.

Skärpan är faktiskt inte sämre på Acroporan än på Euphyllian även om det kan se ut så. Jag har ställt in skärpan manuellt och på Acroporan ligger den en aning långt bak. Den blir helt enkelt inte bättre med den här kameran och optiken. Man kan tycka att saker runt om är skarpare men så är det inte. Acroporor framstår för mig som oskarpa av naturen. :snurrig: Euphyllian är snarare mer oskarp om man jämför bilderna nedan som är detaljer i "full storlek" Den framstår ju på domtidigare bilderna som lite "mjukare" men inte oskarp tycjker jag.

acro-gr-det-060814.jpg

euphyll-det-060814.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du klarar dig bra med den optiken och hus. Varför det gafflas om att huset är för långsamt e bara okunskap, annars är det är glaset som oftast är boven. för att fota ska det vara släckt i rummet o tänt i akvariet, sen ska du hållla kameralinsen parallell med glaset. Bäst är att ha ett stativ. En stenkorall rör sig inte, det betyder att du kan blända ner (högre bländartal 6.7 el 8 el 11 el 13...) Desto mer du bländar ner = skarpare bild MEN det betyder att kameran måste öppna sig längre tid för att tillräckligt med ljus ska kunna komma in. Så sätt kameran på AV och vrid på fingerhjulet tills du har minst 11 i bländare, sätt kameran på att den ska ta tidsutlöst (du skakar då du trycker av själv med ditt finger). Sen TESTA dig fram! du kommer fort märka att din orginaloptik inte är så kass och att du lär dig fota. Har du sen pengarna så är ett macro att föredra men det går att få fina bilder med ditt objektiv.

Testa o lycka till! vill se bilder! o fota i RAW så kan du meka mer med bilden, men det kanske du gör??

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du klarar dig bra med den optiken, det är glaset som oftast är boven. för att fota ska det vara släckt i rummet o tänt i akvariet, sen ska du hållla kameralinsen parallell med glaset. Bäst är att ha ett stativ. En stenkorall rör sig inte, det betyder att du kan blända ner (högre bländartal 6.7 el 8 el 11 el 13...) Desto mer du bländar ner = skarpare bild MEN det betyder att kameran måste öppna sig längre tid för att tillräckligt med ljus ska kunna komma in. Så sätt kameran på AV och vrid på fingerhjulet tills du har minst 11 i bländare, sätt kameran på att den ska ta tidsutlöst (du skakar då du trycker av själv med ditt finger). Sen TESTA dig fram! du kommer fort märka att din orginaloptik inte är så kass och att du lär dig fota. Har du sen pengarna så är ett macro att föredra men det går att få fina bilder med ditt objektiv.

Testa o lycka till! vill se bilder! o fota i RAW så kan du meka mer med bilden, men det kanske du gör??

Dave

Jag kör stativ, självutlösare och minst bländare 16. Jag underexponerar minst ett steg och för att slippa den väldiga kontrasten så nära MH-lampan har jag testat att lätta upp den gröna Acroporan med blixt. Thcket att det blev lite bättre men inte bra. Jag har möjligen fuskat lite med helt mörkt i rummet. Dock ser jag till att inget reflekterar synligt i akvariet.

Hårda fakta om bilden på den gröna Acroporan:

File Name

IMG_5887.JPG

Camera Model

Canon EOS 350D DIGITAL

Shooting Date/Time

2006-08-14 18:24:05

Shooting Mode

Aperture-Priority AE

Tv( Shutter Speed )

1/4

Av( Aperture Value )

16.0

Metering Mode

Evaluative Metering

Exposure Compensation

-2/3

ISO Speed

100

Lens

18.0 - 55.0mm

Focal Length

55.0mm

Image Size

2304x3456

Image Quality

Fine

Flash

On

Flash Type

Built-In Flash

Flash Exposure Compensation

-1

Red-eye Reduction

Off

Shutter curtain sync

1st-curtain sync

White Balance Mode

Auto

AF Mode

Manual focusing

Parameters Settings

Contrast Mid. High

Sharpness Mid. High

Color saturation Mid. High

Color tone 0

Color Space

sRGB

Noise Reduction

Off

File Size

3419KB

Custom Function

C.Fn:01-0

C.Fn:02-0

C.Fn:03-0

C.Fn:04-0

C.Fn:05-0

C.Fn:06-0

C.Fn:07-0

C.Fn:08-0

C.Fn:09-0

Drive Mode

Self-Timer Operation

Owner's Name

unknown

Camera Body No.

0730501740

Det finns ju en parameter där som heter:

"Parameters Settings

Contrast Mid. High"

Kan det vara något att peta på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det hänger på objektivet. För att få full skärpa bör du inte använda mindre bländare än 11 (egentligen 8) och pumparna skall vara avstängda eftersom Acroporan blåser upp sig en aning och vävnaden rör sig med vattnet.

Jag stänger av Stream pumpen men sumpreturen får gå. Hmm intressant tanke med att vävnaden rör sig. Man får ju för sig att den är väldigt stilla men min idé att den är "suddig av naturen" kanske inte är så fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör inget med bilden i kameran: skärpa kontrast etc, det gör jag efteråt, och jag fotar i RAW då det ger mig mer valmöjligheter. Du har 1/4 slutare och är det som stig säger att korallen rör sig, så kan det vara boven men då borde delar av korallen vara skarp. Intressant problem. Testa andra vinklar av kameran. Sen testa upp till iso 800 så du får lite snabbare slutartid. Bruset är inte så farligt då 350 ger fina bilder ändå. Testa!

Fina bilder du tar tycker jag allt, dock förstår jag varför du tycker vissa av dem inte är riktigt bra. Men en fråga: är detta hela bilden du visar? eller har du zomat 100 procent i bilden??

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör inget med bilden i kameran: skärpa kontrast etc, det gör jag efteråt, och jag fotar i RAW då det ger mig mer valmöjligheter. Du har 1/4 slutare och är det som stig säger att korallen rör sig, så kan det vara boven men då borde delar av korallen vara skarp. Intressant problem. Testa andra vinklar av kameran. Sen testa upp till iso 800 så du får lite snabbare slutartid. Bruset är inte så farligt då 350 ger fina bilder ändå. Testa!

Fina bilder du tar tycker jag allt, dock förstår jag varför du tycker vissa av dem inte är riktigt bra. Men en fråga: är detta hela bilden du visar? eller har du zomat 100 procent i bilden??

Dave

Närbilderna, en bit ner i tråden är 100%. Dom i början är något beskurna och "bantade".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att zooma till 100 proc och tycka "mina kort är inte skarpa" är oftast en nybörjargrej he he. Du ska titta på ett kort i 66 procents zoomning, så kommer kortet närmare se ut om du skriver ut det. Så stirra dig inte blind på 100 proc zoomningar och försök komma närmare ditt "offer". Sen komponera bilden direkt vid fotoögonblicket. Om det går!

Kan du inte skicka ditt kort som du inte är nöjd med till mig? dickaldordavid@gmail.com så får jag meka med det så får vi se om du kanske blir nöjd??

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att zooma till 100 proc och tycka "mina kort är inte skarpa" är oftast en nybörjargrej he he. Du ska titta på ett kort i 66 procents zoomning, så kommer kortet närmare se ut om du skriver ut det. Så stirra dig inte blind på 100 proc zoomningar och försök komma närmare ditt "offer". Sen komponera bilden direkt vid fotoögonblicket. Om det går!

Kan du inte skicka ditt kort som du inte är nöjd med till mig? dickaldordavid@gmail.com så får jag meka med det så får vi se om du kanske blir nöjd??

Dave

Zooma 100% gjorde jag mest för att Hbmannen tyckte att skärpan låg helt fel vilket egentligen inte är fallet. Så det är inte så att jag är missnöjd för dom bilderna. Jag mailar ett par bilder imorgon så får vi se vad du kan göra :) Måste komma i säng nu....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bländare 16 har du en teoretisk upplösning av ungefär 70 linjer per mm. Det mosvarar ungefär 1700 pixlar i sidled medan kameran har det dubbla i sensorn.

Prova att fota en dagstidningssida med stativ och tråd- eller självutlösare så ser du hur mycket skärpa du förlorar på bländare 11, 16 och 22.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du fotar manuellt i RAW format och sedan använder RAW shooter (gratisprogram). Sedan har jag hört att kitobjektivet fungerar sämre (sämre skärpa) under full respektive minimal zoom. Håller med andra ord med sickboy på dessa punkter.

Jag tror även du får sämre skärpa med ett så högt bländartal med det objektivet (16), pröva dig fram med lägre tal och kolla om du får bättre resultat. Kamerans sweetspot (bäst bildkvalitet) ligger på ca 8. Jag tycker även att det höga bländartalet gör att för mycket av bilden kommer i fokus på bild 1 & 2 vilket gör det svårt för ögat att koncentera sig på detaljerna som du vill föra fram (bild 3 är mycket bättre i detta hänseende). Du har även en knapp på din 350 som du säkert känner till där du kan kontrollera djupet på bilden innan du fotar.

Pröva de råd vi gett dig och lägg upp nya bilder.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades knappt ta några bra bilder med mitt kitobjektiv (enligt mig själv). Köpte ett 50mm 1.8 samt en 12mm mellanring och vips så blev bilderna kanon. Akvarieglaset är jobbigt, man måste verkligen fota rakt på annars blir det oskärpa.

Du har fått jättebra tips i denna tråden tycker jag, lycka till med fotandet.

Mitt bästa objektivtips när det gäller koraller är Canons TS-E 90mm med mellanring. Skärpan blir knivskarp, dock är det ett ovanligt och dyrt objektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder mitt 50mm /1.8 - objektiv då jag fotat i saltvattensakvarier. Kör oftast på ISO 200, men ibland upp emot 400 i ISO. Inte hunnit plåta så mycket mer än fiskar än så länge.

Använder själv 1.8 i bländartal för att få kort skärpedjup (och kortare slutartider). Då har jag oftast bakgrunderna suddiga och det jag vill fota skarpt. Precis så som jag vill ha det :)

Om man har kasst med ljus och börjar gå upp med bländartalen så tycker jag man får på tok för långa slutartider. Då blir allt bara gröt. Går aldrig över 400 i ISO ... just pga att jag upplever bruset i bilderna blir för högt.

Har även provat fota med mitt 80-200/2.8, men det var riktigt svårt både att handhålla och lyckas få korta slutartider.

Har inte provat med stativ och fota koraller.

Men det kommer!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går lite framåt med hjälp av alla bra tips här. En ny bild på den gröna acroporan:

acropora-gron-060815.jpg

Och zoomad till 100%. Skärpan är bättre än den högre upp i tråden.

acro-gr-det-060815.jpg

Det jag gjort annorlunda är större bländare (11) och att jag inte är i ytterkanten på zoomomfånget. Men det kan bli bättre.........

Var tvungen att lägga med en bild på min Tubastraea också. Inte för att bilden är så bra men korallen är för läcker. Här är den halvt utslagen.

tubastraea-060815.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...