Gå till innehåll

Täta läcka i PVC?


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har nu trots att jag känt mig väldigt noggrann med rengöring och använt mycket Tangit fått en liten läcka under testkörningen av ett PVC-schabrak.

Finns det någon möjlighet att på något sätt täta denna läcka eller är det bara att skrota delarna och limma igen? Kan nog inte beskriva i ord hur ogärna jag vill köpa nytt o limma om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon möjlighet att på något sätt täta denna läcka eller är det bara att skrota delarna och limma igen? Kan nog inte beskriva i ord hur ogärna jag vill köpa nytt o limma om :)

Svårt att veta hur omfattande det är men det låter som att det är i en rörskarv du har läckage?

Jag har tätat både ett ytterfilter samt ett tryckrör till en skummare med tangit och det har fungerat finfint. Däremot bör man lägga på ett rätt bra och jämnt lager för att "bygga" lite med det, samt att det verkligen får härda lääänge. Behöver du bygga ytterligare så ta gärna en PVC-bit av nån överbliven del och lägg på som "lock", då får du bättre hållbarhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en värmepistol kan du värma på den limade delen och tangiten löser upp sig innan PVC:n Dock blir PVC:n också mjuk så man får vara försiktig. Jag övade på annan skarv som jag hade låg innan jag prövade. Under mitt test brände jag ytan på PVC:n.

Om jag inte missminer mig har jag läst att Wrang fyllde upp kanten mellan PVC delarna med lite extra tangit. Kolla med honom.

EDIT: Du behöver inte fråga han då han redan svarat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Några tips när man limmar PVC med tangit. Var noga med rengöringen, det finns speciella rengöringsvätskor som "etsar" lite grand på ytan men normalt går det bra med rödsprit. Jag brukar lägga en sträng tangit längst ute på spetsens av rördelen och givetvis runt hela omkretsen. Sedan gör jag likadant runt yttre kanten av muffens insida. Sedan skjuter jag ihop delarna absolut rakt. Vrid inte. Skulle jag trots allt få en läcka så försöker jag att bygga en T-fog runt skarven. Bygger ni en T-fog - var noga med att det härdar ordentligt minst 24 timmar och helst 48 timmar innan. Om ni bara stumm-limmar så är det provningsklart betydligt fortare men 24 timmar är en bra tumregel. Jag har dock trycksatt limningar efter 2 timmar men då har det varit vid krisläge och med andan i halsen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...