Gå till innehåll

ATI Bubble master


reefer6

Rekommenderade inlägg

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vet inte av någon "Sicci", men Sicce är en gammal italiensk pumptillverkare som jag stiftat bekantskap med förut. Fanns lite mer indikation på Sicce tidigare i tråden.

(Jänkare är ju känd för sina stevfel)

Har använt Sicce tidigare i min sötvattens-ungdom och då var det väl inte dom bästa pumparna på marknaden precis. Dom kan definitivt ha utvecklats sen dess.

EDIT: Länk till Sicce

siccepumpar är helt ok,i alla fall om man jämför med aquabee tex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa men det stämmer nog med det går väl knappast att gämföra Aquabee med Redragon ?

men innan jag snackar allt för mycket skit om dessa pumpar vore det kul o få höra lite om det är någon som har erfarenheter av dessa.. många var ju skeptiska till Bubblemastern från början men det visade sig senare att skummaren levde till sina ord och är säkert en mycket bra skummare för pengarna.

Men tycker ändå Bubblekingen verkar snäppet vassare när det gäller prestande och det skadar ju inte att pumparna är underhållnadsfria vilket borde göra att de alltid presterar lika bra oberoende på hur länge de gått.

Andrahands värdet på dessa skummare lär ju inte vara så dåligt heller medans de andra kanske slits ut mer och eventuellt ? vad vet jag.. det är bara en teori

En sak dock undrar vad det är för ljudskillnad mellan dessa två någon som vet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att ATi har bytt till de nya pumparna är enligt Oliver Pritzel ( ATI)

1. Pumphuset behöver inte byggas om ( av Ati) , utan är optimalt anpassade från början

2. Ljudnivå, tydligen har det varit lite probelm med kvalitén på vissa av Eheims pumpar

Kapaciteten på pumparna anges till över 1000 l/h luft , 1700 l/h vatten vid 30 W/pump.

M.a.o. så ger BM 250 över 2000 liter luft/timma och 3400 liter vatten/timma vid 60 w

Den nya versionen ska vara ännu tystare är den tidigare.

En ytterliggare fördel är ju också säkerheten , skulle 1 pump gå sönder så kan man hanka sig fram med en pump till man får tag i en ny.

Mvh

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa men det stämmer nog med det går väl knappast att gämföra Aquabee med Redragon ?

men innan jag snackar allt för mycket skit om dessa pumpar vore det kul o få höra lite om det är någon som har erfarenheter av dessa.. många var ju skeptiska till Bubblemastern från början men det visade sig senare att skummaren levde till sina ord och är säkert en mycket bra skummare för pengarna.

Men tycker ändå Bubblekingen verkar snäppet vassare när det gäller prestande och det skadar ju inte att pumparna är underhållnadsfria vilket borde göra att de alltid presterar lika bra oberoende på hur länge de gått.

Andrahands värdet på dessa skummare lär ju inte vara så dåligt heller medans de andra kanske slits ut mer och eventuellt ? vad vet jag.. det är bara en teori

En sak dock undrar vad det är för ljudskillnad mellan dessa två någon som vet ?

vem har jämfört sicce med red dragon,inte jag i alla fall.tråden handlar väl om ATI

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis haft mail kontakt med Joerg Blei på ATI. Man håller på att byta ut all tidigare modeller med andra pumpar till modeller med pumpar från Sicce. Orsak är bland annat att de lättare skall få fram reservdelar och nya pumpar om något oväntat skulle hända. ATI har också kommit ut med två nya BM skummare för mindre akvarier.

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiend, helt riktigt, jag har ändrat i inlägget

Informationen finns i http://www.riffaquaristikforum.de/forum/thread.php?threadid=15256. De ska använda samma pump i alla 3 varianterna av skummare.

En strypt pump till den minsta (BM150) som ger 500 liter luft/ timma

En pump till den mellersta ( BM200) som ger 1000 liter luft/timma

Två pumpar till den största (BM250) som ger 2000 liter luft/timma

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiend, helt riktigt, jag har ändrat i inlägget

Informationen finns i http://www.riffaquaristikforum.de/forum/thread.php?threadid=15256. De ska använda samma pump i alla 3 varianterna av skummare.

En strypt pump till den minsta (BM150) som ger 500 liter luft/ timma

En pump till den mellersta ( BM200) som ger 1000 liter luft/timma

Två pumpar till den största (BM250) som ger 2000 liter luft/timma

Jocke

Undra om det är denna pumpen de kommer använda eller använder

Länk

post-736-14468913164548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Absch_umer.13/ATI_Absch_umer.404/ATI_Bubble_Master_250_-_neue_Version-.2363.html?osCsid=ea78a5fd2ead672c775c9747bf5a19a1

fått en ny ersättningsmodell av ATI 250 skummaren

fast nu mera är det med två pumpar !

ATI har lämnat Eheim,

vilket är lite synd då dom gör jäkligt bra pumpar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhh, så är det två pumpar !

Då blir det två skruvar också !

Så det hela blir dubbelt så smart !

Jag misstänker att ATI inte har klarat av att samarbeta med Eheim

och därför tvingats byte leverantör av pumpen.

Det hela beror kanske på att Eheim själva vill göra en skummar-pump,

men ATI vill ha ensamrätt på sin konstruktion på pumpen.

Är det någon som vet vilken kvalitet som sicce pumpar har ?

Själv har jag aldrig hört talas om märket.

Ser så ut!!! Det var ju smart.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vilken kvalitet som sicce pumpar har ?

Själv har jag aldrig hört talas om märket.

Själv har jag, som jag tidigare nämnde, haft en del erfarenheter av dom som inte alltid har varit till det positiva. Tror dom var i stil med Saccem på sin tid och Eheim var helt enkelt i överklass mot dom andra.

På senare år verkar flera pumptillverkare ha "shejpat upp sig" mot konkurrensen och jag tror faktiskt att Sicce är ett märke att respektera idag.

Skulle vara kul att hitta en mindre Sicce powerhead och prova ut. Är dom billiga kanske dom ger Maxijet en konkurrent? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna försvara aqua-bee pumparna som det skälls så mycket på!

det är ju en billig pump, den kostar typ 7-800? spänn och jag hade häromveckan möjlighet att jämföra med oceanrunner och new-jet som ligger i ungefär samma prisklass.

Enligt min uppfattning är det en promenadseger för aqua-bee, nästan ljudlös och framförallt helt vibrationsfri till slillnad från dom andra två.

alla pumpar var nya eller hade nya impellrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som att jämföra Renault och Skoda,

när det är en Mercedes som jag vill ha !

Skoda = OceanRunner & NewJet

Renault = AquaBee

Mercedes = Eheim

Är man på semester,

så vill man inte att bilen(pumpen) ska gå sönder !

Men i slutändan handlar det om hur mycket pengar man vill lägga ut,

för att få bättre kvalitet !

Jag vill gärna försvara aqua-bee pumparna som det skälls så mycket på!

det är ju en billig pump, den kostar typ 7-800? spänn och jag hade häromveckan möjlighet att jämföra med oceanrunner och new-jet som ligger i ungefär samma prisklass.

Enligt min uppfattning är det en promenadseger för aqua-bee, nästan ljudlös och framförallt helt vibrationsfri till slillnad från dom andra två.

alla pumpar var nya eller hade nya impellrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som att jämföra Renault och Skoda,

när det är en Mercedes som jag vill ha !

Skoda = OceanRunner & NewJet

Renault = AquaBee

Mercedes = Eheim

Otroligt dålig gjämförelse!:arg:

Till och med dyra lyxmärket Mercedes har haft fullt med kvalitetsproblem och bilar som rostar bort i förtid, och då på bilar som kostar mer än tre gånger så mycket som den dyraste Skodan

Stolt skoda åkare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e väl inget fel på billiga bilar. Jag kan inte kika på Lada niva utan å få lite ha begär.

Bättre än å köpa Merca. Min CLK 230 kompressor jag köpte ny hos Hedin skulle jag byta in hos dom och fick svaret att den modellen går inte att sälja så jag skulle försöka sälja den själv. Så köpa bil hos dom igen gör jag när helvetet fryser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...