Gå till innehåll

Ramq's nya 400L


ramq

Rekommenderade inlägg

Japp.

Som det gnisslats lite i andra trådar så har jag tänkt att avveckla mitt 112L då man inser rätt snabbt att hobbyn sträcker sig utanför dess kanter. Dessutom skulle skummaren behöva fixas ordentligt, vilket skulle göra att jag blev tvingad att kapa i armaturen och våldsföra mig.

Det krävdes något större.

Mitt 375L Zooline sötvattenskar gick till en lokal akvarist i Onsdags och fick ge plats för denna vackra skapelse:

post-2432-14468912898154_thumb.jpg

Ett Juwel Rio 400 komplett med möbel och allt. Vad gör man inte för sin hobby? :ler:

Tyvärr sitter det ju bara 2st 120cm T8:or (dock med reflektorer) i toppen på den, så jag har redan nu långtgågna planer på en hemsnickrad T5-armatur. Tyvärr får den lov att gå hand i hand med plånboken, så tills vidare får det lov att gå med dubbla T8:or.

Med följde en Back-to-Nature modul "modell jättestor" som jag genast såg till att försöka skära bort (med stort besvär), så därav att det ser ut att vara en del skräp i den. Modulen kommer att förpassas till någon sötvattensfantast, då den inte har i mitt tänkta rev att göra.

Har en hel del funderingar på hur man ska lösa en eventuell sump i ett av skåpen, överrinning och annat. Räkna med att jag kommer ventilera lite funderationer och frustrationer här framöver. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte ett 420L? 150x50x56cm...eller har det andra mått? Har själv kollat på ett liknande från Rubin, då de är identiska med Juwel men betydligt billigare...nåväl...

Har länge funderat på hur man löser sumpfrågan till detta kar, så jag kommer med spänning följa din tråd då det mycket väl kan bli ett likadant kar iom nya lägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec MCE600 som skumare låter väl bra. Lär klara karet även med rätt mycket fisk, och har den fördelen att den går att hänga på utsidan utifall att du inte kan köra med sump.

Belysning: 2x150W MH + 2x54W T5 alt 2g250W MH + 2x54W T5 kanske vore nått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här ska bli skoj att följa då jag själv har ett MP kar på 240 lit, som jag inte vet om jag skall göra en liten sump till eller köpa ett annat och bygga egen bänk till. Vore skoj med funderingar på bra lösningar. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec MCE600 som skumare låter väl bra. Lär klara karet även med rätt mycket fisk, och har den fördelen att den går att hänga på utsidan utifall att du inte kan köra med sump.

Belysning: 2x150W MH + 2x54W T5 alt 2g250W MH + 2x54W T5 kanske vore nått?

Nej, MH blir det inte. Jag bygger inte med MH annat än om jag hade byggt "inwall" eller annat, då ljusutsläpp är absolut förbjudet i vardagsrummet för min och min andra hälfts del.

Däremot är det T5:or en masse på planeringen framöver. Liknande Wrangs projekt med en drös T5:or, typ 8-10st.

Jag har funderat på både MCE600 samt MC500, men det som kommer att vara helt avgörande är ljudnivån.

Sedan har jag ju min AM TurboFlotor 1000 som står oanvänd. Antingen kränger jag den, eller så monterar jag den hängande på kanten. Löser jag någon snygg avrinning med sump så hamnar den i skåpet.

Helt klart ska jag försöka komplettera upp med mer info med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du funderat på för utrustning då?

Skummare, pumpar, belysning

Då ljudnivån är helt avgörande här i vardagsrummet så kommer jag att koncentrera mig på en större mängd mindre Maxijets, än färre mängd större Maxijets. (Hängde du med?)

Belysningen kommer att få hänga kvar med dubbla T8:or medans T5-projektet förhoppningsvis kommer ta form. Pengar är det som styr.

Skummaren är som sagt ett litet frågetecken. Helst av allt vill jag använda min AM TurboFlotor, med förhoppning på att få den näst intill ljuslös på något sätt. Annars får jag kränga den och hitta andra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otur att det inte får läcka ut ljus i rummet. Annars är en av de stora fördelarna med detta kar (har ett likadant med 240L-modellen) att man kan lyfta av plastlocken och så är karet perfekt för att hänga en snygg armatur över. Sargen är lagom hög för att skärma av en armatur så man slipper ljuset i ögonen då man kollar TV i samma rum.

En fördel med MCE600 är ju att man kan köra med t.ex RowaPhos i filterkammaren. Detta gör ju att man slipper en pump och ett extra filter. Det är säkert BÄTTRE med ett extern filter, men det funkar likväl bra i ett mindre kar.

I mitt kar har jag osmostanken i högra skåpet och akvarieprylar i vänstra.

Mina funderingar kring 420-modellen är att man skulle plocka bort mellanväggen mellan vänstra facket och "mittdelen" och sen stadga upp bänken invändigt och därefter ha e sump på ca 70x35x40cm. Antingen borrat direkt ner i sumpen, eller med en avrinningsbox.

Mina funderingar är mestadels baserade på hurvida det går att stabilicera bänken så den är 100% stabil trots att man plockat bort en del stag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående maxijetarna så kan du köra på dom större, jag har 4st maxijet 1200 i mitt kar & dom är knäpptyst. prisskillnaden är ju inte så stor på modellerna. så du får mer för pengarna om du köper dom starkare.

Anledningen är att jag har 2st Mj1000 och en MJ1200 och jag tycker dom låter ändå lite otrevligt mycket. Visst, dom är knäpptyst i jämförelse med t.ex Eheim, men det blir ändå en massa pillande för att placera dom på rätt ställe för att vara så tysta som jag vill att dom ska vara.

Jag får posta mer resultat längs vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med större akvarium. du har ju visat att du kan bygga en utavrinning själv så det kanske kan vara ett allternativ. Bänken är ju uppdelad i tre sektioner du kanske kan göra den till en hel och sätta igen de hyllor i mitten och utnyttja detta med för sump del

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med större akvarium. du har ju visat att du kan bygga en utavrinning själv så det kanske kan vara ett allternativ. Bänken är ju uppdelad i tre sektioner du kanske kan göra den till en hel och sätta igen de hyllor i mitten och utnyttja detta med för sump del

Både du Wrang och ni andra kläckte en idé faktiskt. Man kanske skulle se över hur man skulle kunna ordna detta!

Hmmm.....

Och ja, "overflow box a'la ramq" har runnit genom skallen, absolut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så som jag tänkt det hela. Plocka ut mellanväggarna och stadga upp invändigt. Men hur tusan bygger man invändigt så man vet att det blir 100% stabilt, utan att ta förmycket utrymme innuti skåpet.

Kan väl säga att skivan bakom hyllorna i mitten är exakt lika stor som öppningen (vilket kanske är självklart?) vilket gör att man kan använda denna som en mittendörr.

Någon som vet om dessa bänkar endast är skruvade, eller om dom är limmade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ramq. Vilka mått har du på karet, och skulle du kunna tänka dig att mäta exakta innermått på bänken?

Mätte precis mitt Juwel Rio 400 till 151x51x62. Har då mätt yttermått dvs inklusive ramp osv.

Förstår inte exakt vad du menar med möbelns innermått, men underdelen är:

124x45x73 (yttermått igen).

Prislapp akvarie + möbel ca 5700 kr (åtminstone i göteborgsområdet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med innermått var hur stora respektive "kammare" är invändigt. Med andra ord, hur stor sump skulle man kunna ställa in i skåpet.

Här i Örebro öppnar den 23e en ny zoobutik och som ett av öppningserbjudanden så säljer dom ett 420L Rubin i bok för 4000kr inkl. 300W värmare och Fluval 4+ innerfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så som jag tänkt det hela. Plocka ut mellanväggarna och stadga upp invändigt. Men hur tusan bygger man invändigt så man vet att det blir 100% stabilt, utan att ta förmycket utrymme innuti skåpet.

Kan väl säga att skivan bakom hyllorna i mitten är exakt lika stor som öppningen (vilket kanske är självklart?) vilket gör att man kan använda denna som en mittendörr.

Skivan på baksidan, som inte går efter hela vägen, är lite bredare än vad själv mittenutrymmet är, så den kommer att "stjäla" lite ur dörröppningen på respektive sida, c:a 1-2cm nånting.

Min tanke på att stadga upp det hela är att ersätta mittenskivan bak mot en hel, tjock, plywood eller spånskiva, i storleken 19mm eller liknande. Vad gäller dom kortsidor i mitten som försvinner får jag ersätta med 2x2" i upp&ner vänd U-form, med lite trekantjärn.

Alternativ gör man dom i en fyrkant, då man även kan skruva dom i underkant med existerande hål, samt ovansidan.

Får lov att dokumentera detta, fotografiskt. :ler:

Tyvärr så har jag ju dragit på mig en förkylning och ni killar vet ju hur tufft det kan vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tanken är dock mest att isf plocka bort mellanväggarna och istället stadga upp möbeln med reglar invändigt. Snyggt kar med sump under.... Borde ju då gå att få in en sump på ca 110x40x45cm ca 200L. Delar man av ett fack på ca 50L för Osmosvatten, så får man ju en sump på 150L och med 80L vatten så får man då en säkerhetsmarginal på ca 70L.

Frågan är bara hur man stadgar bänken invändigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Exakt vad jag tänkt. Vet inte om jag förstod dig rätt, men min tanke har varit att ersätta "mittenplattan" baktill med en hel skiva som täcker hela karet, Från kant till kant av möbeln med en ~19mm marinplyfa, dvs vattentålig playwood. Då slipper man lacka den och karet skulle bli stabilt i bakkant. Din ide om framkanten var inte så dumt. Där är där mina funderingar mest hamnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med innermått var hur stora respektive "kammare" är invändigt. Med andra ord, hur stor sump skulle man kunna ställa in i skåpet.

Här i Örebro öppnar den 23e en ny zoobutik och som ett av öppningserbjudanden så säljer dom ett 420L Rubin i bok för 4000kr inkl. 300W värmare och Fluval 4+ innerfilter.

Dom två skåpen mäter 41cm längd, 36cm djup och 68cm höjd, så det blir en väldigt minimalistisk sump som kräver lite extra planering för att få funktionsduglig. Min tanke var att ha sump+skummare i högra skåpet och samla eventuella reaktorer och el i vänstra skåpet.

Som det ser ut nu, med flyttning av bakre skivan till framkanten, så blir det ett totalt 120cm på längden vilket ger helt klart större möjligheter.

Ett 420L Rubin för 4000 spänn är helt klart överkomligt. Faktiskt fick jag köpa det här begagnat för den pengen + resa till/från skellefteå. Se till att få byta in Fluvalen och byt värmaren till en mindre.

Bänken är förresten skruvad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Exakt vad jag tänkt. Vet inte om jag förstod dig rätt, men min tanke har varit att ersätta "mittenplattan" baktill med en hel skiva som täcker hela karet, Från kant till kant av möbeln med en ~19mm marinplyfa, dvs vattentålig playwood. Då slipper man lacka den och karet skulle bli stabilt i bakkant. Din ide om framkanten var inte så dumt. Där är där mina funderingar mest hamnat.

Du har precis samma idé som mig. Det gör dessutom att hela baksidan blir kapslad, vilket gör det lättare att ljudisolera.

Som sagt, den bakre skivan som blir över är det bara att flytta fram till framsidan.

Regeringen gav precis sitt godkännande för just den sista biten då det är lättare att hålla rent. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...