Gå till innehåll

Ramq's nya 400L


ramq

Rekommenderade inlägg

ramq: Skruvad. Menar du ENDAST skruvad, eller skruvad och limmad? Testat att montera isär den något?

Jag har inte monterat isär den ännu, men jag ser tydligt insexskruvarna från ovansidan genom glasbotten på burken. Får väl se när jag tar isär bänken om dom limmat den eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid nyköp av möbeln kommer den i en platt låda. Sedan leker man IKEA. Inget lim osv alltså.

Skulle vara grymt intresserad av en dokumenterad möbelförbättring. Vill på sikt ha ett 300-400L kar och mitt Juwel skulle kanske i så fall få bli salt istället för sött.

Gillar inte riktigt måtten på det dock :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommit fram till några fler bra ideer? Bokade idag ett 420L som dom kör hem till mig om jag väljer å köpa det... Bänken är dock monterad, men killen i butiken trodde inte det var limmat.

Jag har jättesvårt att tro att den är limmad, då det är skruvat. Dessutom tror jag inte folierade spånskivor gör mycket till förstärkt hållbarhet genom att limma dom mot varandra. OK kanske spånskiveändarna, men knappast mot folien.

Jag har mestadels funderat på skummare och tänkt en del på ytavrinningen. Jag kommer att bygga en ytavrinningsbox själv så jag får den utformad precis som jag vill ha den, samt att jag kommer ha den matandes direkt ner till en Deltec AP(F)600. Om det blir AP eller APF vet jag inte ännu, men helt klart någon av dom eller liknande så jag matar in ytavrinningen direkt in i skummaren utan hjälppump.

Har mätt upp bakre skivan och det blir formplyfa för att stå emot fukten lite bättre än spånskiva. Får återkomma lite mer framöver när det blir ombyggnation av bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur går det med planeringen? Har nu ett liknande 420L i bok som skall modifieras. En skiva i bakkant är klart att det blir, men vad skall man stötta med i framkant? Planerar att ställa in ett 120x40x40-kar som jag har ståendes, som sump. Sen en borrade ytavrinning med Wrangs "2in1" rördragning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har införskaffat en formplyfa som baksida och måtten är (exakt) 1205x678mm, på millimetern exakt. Jag har ännu inte tagit isär bänken för montering, så jag kan inte verifiera ännu.

Den bakre panelen, som flyttas till framsidan, kommer att limmas/silikonas mot ett par reglar som kommer att sitta på insidan. Jag tror inte det behövs speciellt mycket tjocklek på reglarna heller, då det allra mesta kommer att stödjar på hela baksidan (tjock plyfa!) samt både fram- och sidoskivorna.

Som det ser ut nu verkar hela projektet lite shaky, då vi skall flytta till hus i December. Tanken med burken var att ha den mot väggen, men i huset kommer vi ha ett akvarium som rumsavskiljare istället och då räknar jag kallt med att 150cm är lite "för litet"... Kommer förmodligen att satsa på ett 200cm+ kar istället.

Ödet för det här karet vet jag inte ännu. Kanske ett FOWLR om ekonomin tillåter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

8:e December (inflyttningsdag) närmar sig sakta men säkert.

Under tiden fick jag hem ett AquaMedic Standard 90 osmos igår, tjohoo!

Har mitt 105L akvarie inrymt med dom LS jag hade sedan 112L burken och har ytterligare c:a 80kg stående i en hink med cirkulation. Det kliar i akvariefingrarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

RamQ presents

an SVG Production

"The Skimmer"

starring:

The Cup

post-2432-14468913332512_thumb.jpg

as "The bucket"

The Body

post-2432-14468913332096_thumb.jpg

as "The fat one"

The Oceanrunner 3500 brothers

post-2432-14468913332931_thumb.jpg

as "The twins"

Den kom igår, skummarn. Det är svårt att med bilder förklara hur j*a stor den är!

Fick ett så pass bra pris på den så jag hade svårt att tacka nej. Lite synd bara att till och med mitt 720L känns lite väl klent för den här skummaren. :) Som ni ser i bilden nedan gick skummarkroppen preciiiiis ner i en "fisk-låda", så resten fick gå som separat bagage.

Fick även tebax mitt beg UV-C med ett nytt rör, vilket verkade ha en dålig reaktor, som i slutändan visade sig vara en dålig kabel! :död: Får meka med den senare nån gång...

Har just nu 2st 250W HQI-armaturer på väg, men resterande utrustning får lov att vänta ytterligare ett tag. Det känns som jag har tillräckligt under fötterna nu för ett tag framöver tills vi har kommit på plats i huset.

Har fått c:a 45-50 kartonger packade nu och det börjar dra ihop sig till att flytta ur lägenheten den 30 November.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren ser fet ut!

Sitter själv i startgroparna att byta ut mitt Percula 90 mot ett 420 liters Rubin med 220 liters alurams kar som sump. Har fått klartecken från regeringen, så jag ska fixa in en annons på Percula't bara, så ska det hela komma igång så fort karet är sålt. Kommer ändra om i underredet och byta dörrar mm. Får ta o dokummentera det så alla bildgalna blir nöjda. :) Däribland mig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har införskaffat en formplyfa som baksida och måtten är (exakt) 1205x678mm, på millimetern exakt. Jag har ännu inte tagit isär bänken för montering, så jag kan inte verifiera ännu.
Måttet på bakskivan jag satte dit var 140x67cm (ev +/- någon mm).

Antingen har jag mätt helt totalt fel, eller så skiljer sig bänkarna åt rätt vesäntligt. Tror inte jag har mätt fel dock, då bänken går in rätt mycket "under" karet från kortsidorna. Bänken är m.a.o. mindre än karet, men har en toppskiva som sträcker sig över hela karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...