Gå till innehåll

salhalt lurigt varför?


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Jag tror att jag råkat ut för ett litet hjärnsläpp. Jag satt och tittade efter en annan uppgift i några gamla papper och fick se på något som jag totalt missat men borde ha tänkt på. I de saltblandningar som de olika tillverkarna använder så är inte alla ingridienser vattenfria. Bland annat inte kalciumkloriden, magnesiumkloriden samt strontiumklorid. Om man tar 36 gram salt till en 964 gram vatten så får man inte 36 promille som jag så stensäkert sa eftersom en del av saltet man lägger i är vatten!! Jag har en uppgift från en av de stora salttilverkarna att man skall multiplicera önskad halt med 1,125 för att få rätt promille. Vill jag ha 36 promille skall jag alltså blanda 40,5 av saltblandningen till 959,5 gram vatten!!! Tar jag 36 gram så får jag bara 32 promille !!!!

Dina 45 gram motsvarar 40 promille så du är inte så fel

Jag tror att det är ungefär likadant för alla salttilverkare - kan skilja några hundradelar.

MVH Lasse

Moderator's upplysning:
mod.giffick detta Pm från Lasse

OBS!

Jag har lagt in en rättelse - går det att märka detta med viktigt eller något liknande för det är ett omtänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liter 20 grader varmt sötvatten väger 998 gram. En liter saltvatten med tätheten 1.024 väger 1024 gram och innehåller alltså 26 gram salt i lösning om man räknar bort kristallvattnet. Om man torkar bort vattnet det blir det ungefär 35 gram salt kvar inklusive kristallvatten. Det är därför det kallas för 35 promille salthalt.

Om ditt salt inte är gjort av naturligt salt utan av kemikalier är det inte säkert att det innehåller samma mängd kristallvatten utan samma mängd aktiva ämnen kan resultera i olika vikt. Olika torkmetoder kan ta bort olika mängd kristallvatten.

Därför får man litet olika resultat i tester av olika "Akvariesalter".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liter 20 grader varmt sötvatten väger 998 gram. En liter saltvatten med tätheten 1.024 väger 1024 gram och innehåller alltså 26 gram salt i lösning om man räknar bort kristallvattnet. Om man torkar bort vattnet det blir det ungefär 35 gram salt kvar inklusive kristallvatten. Det är därför det kallas för 35 promille salthalt.

Om ditt salt inte är gjort av naturligt salt utan av kemikalier är det inte säkert att det innehåller samma mängd kristallvatten utan samma mängd aktiva ämnen kan resultera i olika vikt. Olika torkmetoder kan ta bort olika mängd kristallvatten.

Därför får man litet olika resultat i tester av olika "Akvariesalter".

Ok nu e jag med saltet väger 26 gram och själen väger 21 gram eller var det 69,5. Äh dåligt skämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skönt att fler än jag kan få hjärnsläpp.

När jag startade upp mitt kar gjorde jag så här.

Köpte en hydrometer kollade den mot en kompis hydrometer.

Blandade vatten och salt och mätte. När jag hade den önskade densiteten räknade jag ut hur mycket salt jag hade tagit/liter.

Det blev 45gr.

Mitt problem där var att hydrometrarna visade samma fel.Skulle varit mer kritisk.

Den nya labhydrometern jag köpte av Ingvar gick i taket.

Nu blandar jag 33gr/l och salthalten går sakta neråt.Ska väl öka mängden lite då.

Nu fattar jag i alla fall varför sjöborrarna dog i samma ögonblick jag la ner dom i vattnet trots lång koppning.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...