Gå till innehåll

salhalt lurigt varför?


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Nu har jag gjort det som är så himla skoj.

Började med att mäta densitet på osmosvatten 1.000.

Blandade en 36 och en 45 promille salt lösning mätte densitet vi 21 grader 1,o22 resp 1,027 ev 28,

Värmde upp lösningen som var 36 promille till 25 grader och mätte densitet 1,019.

Mätte i mitt kar där jag brukar hälla i 45 promille 24.5 grader.densitet 1.025 ev 26.

Varför blir det så?

Jens jobbar så det var bara min hydrometer.

MVH BA

PS ska göra en sak till återkommer

Nu har jag värmt upp den 45 promilliga lösningen till 25 grder mätt densitet 1.025.

Jag blir inte klok på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter logiskt och bra men jag har fisk mjukkoraller SPS LPS allt verkar må bra.(alger också)

Om densiteten följer nån slags linjär skala borde den vara ca 1,033 i karet. Det är ett dåligt underbyggt påstående efter att ha tittat i tabeller. Kan något leva då?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade börjat acceptera att hydrometern visade fel och funderat på hur jag skulle gå vidare. Idag har kollat hydrometern mot en annan och dom visar samma.

Nu återstår bara att kolla med annat salt.

Jag använder reef crystals.

Är det ingen annan som har liknande problem?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nystartare blir man ju lite fundersam när man läser sådant här.

Två frågor inställer sig.

- Gör det något att de "enklare" saltmätarna visar fel? Antar att desas har använts av många och i många år utan att det blivit katastrof. Eller?

- Om man nu istället väljer att använda en refraktometer. Är det att lura sig själv? Hur bra är den, och framförallt, hur ofta behöver man kalibrera (och hur) en sådan?

Första frågan gör ju iofs att man i så fall skulle ifrågasätta hur nogrant det är att ha rätt/konstant salthalt. Testade min lite snabt igår och oavsett hur rätt den visar så ser jag ett mycket större problem i att det är lätt att det blir små luftbubblor på armen. Detta gör att två på vartannat följande mätningar skilde för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör så här: Jag blandar mitt salt i 10 litershinkar. Mäter upp 360 gram salt och lägger i hinken (givetvis salt avsett för korallrevsakvarier) - fyller på vatten till 10 liter. (skall det vara noggrant så fyller jag vatten tills hinken väger 10 kg och jobbar i 20 grader). Vid första fyllningen jag gjorde märkte jag vilken nivå jag hade. Dunstat vatten fylls alltid på till den nivån. Vid vattenbyte fyller jag upp till mitt märke med sötvatten och tappar därefter ut i tiolitershinkar. Fyller till nivåmärkningen. På detta sätt vet jag att jag alltid har 36 promille - kan ha hydrometern som en impagrej flytande i akvariet eller strunta i den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör så här: Jag blandar mitt salt i 10 litershinkar. Mäter upp 360 gram salt och lägger i hinken (givetvis salt avsett för korallrevsakvarier) - fyller på vatten till 10 liter. (skall det vara noggrant så fyller jag vatten tills hinken väger 10 kg och jobbar i 20 grader). Vid första fyllningen jag gjorde märkte jag vilken nivå jag hade. Dunstat vatten fylls alltid på till den nivån. Vid vattenbyte fyller jag upp till mitt märke med sötvatten och tappar därefter ut i tiolitershinkar. Fyller till nivåmärkningen. På detta sätt vet jag att jag alltid har 36 promille - kan ha hydrometern som en impagrej flytande i akvariet eller strunta i den.

MVH Lasse

För enkelt :) Så kan man vällan inte göra i denna hobby full av för dyra pryttlar :)

Tror jag skall anamma denna metod. Jag har nog ungefär rätt slathalt i mitt kar (mätt med vipparm). Kunde tyvärr inte köra vikt volym, då jag var för lat för att mäta upp i hink och inte vet exakt akvarievolym, vid uppstart.

Men om jag kör vattenbyten enligt denna modell så borde jag svänga in på rätt salthalt sinom tid. Om jag byte 10L i stöten (dryga 10% av volym) så borde jag inte få chockartad saltförändring heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det skiljer mellan olika hydrometrar men på min skall man läsa av på ovansidan av den lilla upphöjning som ytspänningen ger. Testa din i osmosvatten av den temperatur som densitetsmätaren är kallibrerad för så ser du vart du skall läsa av. Måste också ställa samma fråga som någon tidigare har frågat - har saltet dragit åt sig någon fukt? Om det har det så kan ju detta spela ett spratt - saltet väger mer.

Om du har torrt salt så skulle jag lita på matematiken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djur kan mycket väl anpassa sig till denna högre salthalt som dessutom finns på några platser dock rek. generellt 35 promille. Salthalten (mätresultatet) är mycket beroende av temp. och de flesta sådana mätare är kalibrerade vid 25 C. Om man dessutom i 1000ml vatten löser 35g salt så kommer totalvolymen att överstiga 1000ml. Exakt hur mycket vet jag inte. Ju högre salthalt desto mer och också beroende på vilka salter som ingår. När man bereder läkemedel så har detta stor betydelse. För att göra en Xylacinlösning som håller 200mg/ml och totalmängd på 50ml så går det åt 42ml destvatten.

Det finns formler för att kompensera för temp men därimot är det inte lätt att räkna ut för saltvatten hur mycket man skall blanda i då det är en mycket komplex lösning. Ända säkra sättet (100%) att mäta salthalten är med en tempratur korrigerad ledtalsmätare eller att man känner totalvolymen och avdunstar vattnet och väger resten. Den senare metoden används mycket för livsmedel och återstonden benäms då askalt.

Slutligen så tollererar våra djur rätt stora skilnader i salthalt bara förändringen inte går för fort. Om man vid 25C mäter 1,025-1,027 så är det med en rel. hygglig densitetsmätare fullt OK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Birgitta

Om det nu skulle vara så att din hygrometer har visat fel och du legat på 40 - 45 promille länge samt att dina djur mår bra - gör inte ändringen ner till 35 - 36 promille för hastigt. Ta god tid på dig - väg upp rätt när du byter vatten så kommer du att sakta justera in karet igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ingvar och alla ni andra.

Lab hydrometern gick i taket. Ha. Tänk att två vanliga hydrometrar visar ungefär samma fel och mycket.

Karet är på 150 l byter 10 liter i veckan. Om jag då blandar 33gr/l och häller i tror ni att sänkningen går för fört då.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...