Gå till innehåll

Molly under uppstart


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Om du ska ta ny silikon är det bäst att du tar bort det gamla. Ny silikon fäster dåligt mot gammal. Sen bör du rengöra ytan med något som tar bort fett och smuts, sedan är det bara att köra på. Är det på en yta osm inte kommer synas, i detta fall baksidan, så behöver du inte bry dig så mycket om det blir fina fogar eller så ju, fast det är upp till dig hur snyggt det ska va.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har en tub acrifix här i kungälv om det nu mot förmodan är akryl.. Det är bara till att hojta om du behöver en skvätt.. Om du skall slabba med silikon så se till att tanken är tom och torr. Se till att få bort så mycket gammal silikon som möjligt. Tvätta med t-sprit först och ättika sen. Se till att foga med svart silikon från början så slipper du ånga dig sen..

Spring ner till snabbköpet och inhandla en burk aceton eller knacka på hos nån kvinnlig granne och låna en slatt nu så vi slipper fundera på om det är glas eller plast.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ta ny silikon är det bäst att du tar bort det gamla. Ny silikon fäster dåligt mot gammal. Sen bör du rengöra ytan med något som tar bort fett och smuts, sedan är det bara att köra på. Är det på en yta osm inte kommer synas, i detta fall baksidan, så behöver du inte bry dig så mycket om det blir fina fogar eller så ju, fast det är upp till dig hur snyggt det ska va.

Hmm, med andra ord menar du att om jag skall köra silikon på insidan så måste jag ta isär karet i dess beståndsdelar och göra om det från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svart silikon eller inte har ingen betydelse,om de ska växa kalkalger så behövs saltvatten.så med andra ord växer kalkalger under silikonen så har den redan släppt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, med andra ord menar du att om jag skall köra silikon på insidan så måste jag ta isär karet i dess beståndsdelar och göra om det från början?

Enklast är ju att dra bort silikonet som är som en "hörna" mot glaset, och sedan dra en ny sådan hörna, dvs du låter den strängen som sitter mellan glasen vara kvar, men gör en ny fog utanpå denna. Så länge du har ett rent underlag så ska det inte uppstå några problem. Men Lasses lösning verkar ju vara den smidigaste. :)

På tal om läckande kar, var ute på Zoogiganten idag och precis innan stängning kom en dam in och undrade hur länge ett akvarie ska hålla. Många, många år var svaret hon fick av en i kassan. Ok, längre än två då? undrade kvinnan som kommit in. Hon hade tydligen fått tag i ett kar som läckte på flera ställen bara efter två år! Otroligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse!!!

Då slipper jag köpa aceton idag :)

Fanns det något man skulle tänka på när man skaffade silikon? Såg att de sålde tuber i akvarieavdelningen på Hornbach, men bara för att de säljs där behöver det ju inte betyda att de är lämpliga. Det såg ut som vanligt silikon för glas, inte något speciellt för akvarium (med allt vad det innebär med prispåslag).

Denna var det: http://www.sika.se/view/files/14-231/Sikasil-E%20PB.PDF

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med hornbach:s silikon i mina båda kar och det har funkat bra för mig.. Det man skall tänka på med silikon till akvarier är att det inte skall finnas antimögelbehnadlande kemikalier eller annat som vattnet kan ta skada av.. Sen e inte tuberna så dyra på hornbach..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag i alla fall varför karet läcker.

Efter att ha tagit bort det mesta av silikonet och kom till bakre hörnet tyckte jag att det köndes skrovligt när jag drog rakbladet. Tittade då lite nogrannare och såg vad bilden visar.

Här hjälper det minsan inte att foga om.

Går det att fixa sådant?

En fråga också då det nu ser ut att ta lite längre än beräknat att fixa karet. Hur länge kan jag förvara LS och hur skall den förvaras? Står nu i en tunna med lock och med vattnet från karet ihop med en circ pump.

post-2600-14468912960393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst ¨går detta att laga tvätta rent med lite aceton och stryk på ett lager med sillicon utgjämna siliconet med att stryka med med ett blötlaggt finger.

Du kanske kan tom ta en lite glaskiva och lägga sillicon och sätta över sprickan och sedan foga runt denna glasskiva med sillicon

Tråkigt men bra att du hittade denna läcka

Har du inga lägredjur eller koraller så räcker det med en spann/hink/tunna och cirkulation i denna så kan du ha de där i några veckor men desto bättre att du får sprickan lagad och allt i karet igen.

Tar ju bara ett par dagar

Onsdag. Limma

Fredag lägg i allt igen

Silliconen funkar bra som du frågade efter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt och se - är sprickan i botten eller sidorutan? På bilden ser det ut som sprickan går från en kant i glaset till en annan. Det är bra för då kan den inte vandra vidare. Gör den inte det så skulle jag försiktigt knacka ut den så att en verkligen slutar i en kant. Jag skulle torka, tvätta rent som Wrang säger och ta en glasbit som är klart större än sprickan och ta så mycket silikon att det fyller hela utrymmet mellan glasskivan och glaset när man pressar in skivan över sprickan. Sen skulle jag göra en snygg V-fog som avslutning runt hela akvariet.:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt och se - är sprickan i botten eller sidorutan? På bilden ser det ut som sprickan går från en kant i glaset till en annan. Det är bra för då kan den inte vandra vidare. Gör den inte det så skulle jag försiktigt knacka ut den så att en verkligen slutar i en kant. Jag skulle torka, tvätta rent som Wrang säger och ta en glasbit som är klart större än sprickan och ta så mycket silikon att det fyller hela utrymmet mellan glasskivan och glaset när man pressar in skivan över sprickan. Sen skulle jag göra en snygg V-fog som avslutning runt hela akvariet.:ler:

MVH Lasse

Sidoruta (bakrutan i detta fall). Ganska säker på att det går från kant till kant så det kan mycket riktigt inte sprida sig. Hade en likadan i övre högra hörnet på samma ruta också, men den fixade jag innan jag pyttsade i vatten. Borde insett att fanns det en kunde det finnas fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte.. Moddat eller ej.. Frågan är om inte karet var fraktskadat när du köpte det.. Jag skulle tagit detta med generalagenten.. Om du inte vet med sig att du tappat eller stött karet kraftigt vill säga.. Så får det ju inte se ut..

Njae, nu har jag ju redan dragit igån arbetet. Blir ju faktiskt jobbigare att bråka med handlaren och sedan vänta på nytt kar.

En ny fråga.

Jag rev ju ut filterdelen för att kunna få bort allt silikon. Nu leker jag med tanken på att inte stoppa tillbkas den.

Nackdel: Man ser all teknik (fast det är ju inte så attans mycket).

Fördel: Får ganska mycket större kar.

Har nog tänkt att köra med Rowaphose (eller vad det heter) i strumpa för att få ned fosfat. Åtminstone vid behov. Kan man ha en sådan strumpa i karet, eller finns det risker med det? Tidigare hamnade det ju i filterdelen och var ju då åtminstone inte direkt inne hos djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På det sätt jag kör mitt Molly (utan skummare och med "sötvattens" tänk) är filterdelen helt nödvändig och en av anledningarna till att jag just valt Molly stuket. Filterdelen funkar ju som en sump så även om du kör "konventionell" saltvattensteknik kan du ha nytta av den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kar är nu nedlagt ...

Jag klantade mig när jag silikonade om det och stötte till det lite (jobbade på ett klinkergolv som ju är hårt) och fick sprickor i botten. Denna gång helt och hållet mitt eget fel. Då sprickorna går utåt så känns det som att de kommer växa och jag kan alltså aldrig lite på detta kar.

Får nu köra plan B som innebär att jag skaffar ett nytt kar (typ Aquael eller Juwel) på 100L och kör med det istället. Antingen begagnat eller nytt.

Tyvärr är min belysning då inte helt optimal och jag får en form på karet som jag helst inte ville ha, men jag är bränd på Molly (även om jag nog bara hade extrem otur).

Surt men sådant är livet. Flera läxor inlärda och kanske blir färre missar av den typen framöver i livet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch.. Men kan du inte byta rutorna som är skadade.. Jag har nog 6mm glas som jag kan få fram innan helgen.. Så slipper kostnaden för glaset bli så blodigt.. Ta med dig karet och den nya rutan till en glasmästare så kapar han ut en ny bit.. Vi kan slipa till kanterna med en dremel.. Molly är snyggt och jag lider klart med dig och de problem som du har haft med ditt kar.. Bor ca 20 min norr om GBG.. Hör av dig via mail om det är intressant så skall vi nog kunna mecka nått.. Klart att du skall ha ett molly som nano.. Hur var det med det levande som du hade nu.. Var det bara vatten och sten som låg ?.. Om vi kör lite raskt så borde du kunna ha ditt kar klart efter helgen.. :)

Gott att se att hoppet är uppe trots missöden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kar är nu nedlagt ...

Jag klantade mig när jag silikonade om det och stötte till det lite (jobbade på ett klinkergolv som ju är hårt) och fick sprickor i botten. Denna gång helt och hållet mitt eget fel. Då sprickorna går utåt så känns det som att de kommer växa och jag kan alltså aldrig lite på detta kar.

Får nu köra plan B som innebär att jag skaffar ett nytt kar (typ Aquael eller Juwel) på 100L och kör med det istället. Antingen begagnat eller nytt.

Tyvärr är min belysning då inte helt optimal och jag får en form på karet som jag helst inte ville ha, men jag är bränd på Molly (även om jag nog bara hade extrem otur).

Surt men sådant är livet. Flera läxor inlärda och kanske blir färre missar av den typen framöver i livet.

Jag är intresserad av "toppen" - den ombyggda rampen alltså. Ev kan vi göra en bytesaffär.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch.. Men kan du inte byta rutorna som är skadade.. Jag har nog 6mm glas som jag kan få fram innan helgen.. Så slipper kostnaden för glaset bli så blodigt.. Ta med dig karet och den nya rutan till en glasmästare så kapar han ut en ny bit.. Vi kan slipa till kanterna med en dremel.. Molly är snyggt och jag lider klart med dig och de problem som du har haft med ditt kar.. Bor ca 20 min norr om GBG.. Hör av dig via mail om det är intressant så skall vi nog kunna mecka nått.. Klart att du skall ha ett molly som nano.. Hur var det med det levande som du hade nu.. Var det bara vatten och sten som låg ?.. Om vi kör lite raskt så borde du kunna ha ditt kar klart efter helgen.. :)

Gott att se att hoppet är uppe trots missöden.

Det blir nog lite krångligt (minst sagt). Bottenrutan är ju inte rektangular då fronten är välvd. Med 2 av 3 glas i detta kar spruckna så känner jag att det bara är en tidsfråga innan fronten spricker också (vadå, pessimist, jag??).

Som tur vad så var det bara vatten och LS i karet, så jag har "bara" förlorat tid och karet, om jag nu kan få till ett nytt kar innan stenen blir kass.

Min nya plan:

Skaffa ett Juwelkar med möbel imorgon. Ca 100 liter med mått 81x36x46

Modifiera locket så jag kan ha den armatur jag skaffade till Mollyn istället för orginal. Detta räcker inte riktigt och rören är för korta för karet, men jag startar så.

Fluvals ytavrinningsmojutt ihop med maxi jet ger ytavrinning och circulation.

Om möjligt stoppar jag även i pumpen från Mollyt, men inte säker på att jag kan få till något för insuget så den inte suger in saker den inte borde.

I med enkel skummare, vatten och LS i karet. Filtret får ha kvar orginalpumpen och doppvärmare. Sedan kan jag ha strumpa med Rowaphose i där också.

I med min LS och saltat vatten och jag borde vara på samma ställe jag var för ett par veckor sedan under helgen. Som tur är kan man ju få tag på Juwelkar relativt billigt i dessa krokar då både Hornbach och Herkules har dem.

Får nog skaffa lite mer LS dock ...

Orginalplannen blir alltså förskjuten ett par veckor och jag får några nya problem som måste lösas med karet.

En sak jag inte vet hur jag skall hantera är kylning av lampor och eventuellt plexiglas mellan lampor och vatten. Juwelkarets lampa i orginal har ju vattentätning, så det finns inget mellan lampa och vatten. Mottager gärna förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...