Ahab Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 En enkel fråga(?), hur skiljer man A.ocellaris från A.percula? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
frida Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 percula har längre huvudform tror jag det var. kolla efter bilder på google. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 22 augusti 2006 Författare Dela Postat 22 augusti 2006 Någon som skulle våga sig på en gissning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 22 augusti 2006 Författare Dela Postat 22 augusti 2006 ...eller kanske här? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 A. ocellaris:Dorsal spines (total): 10 - 11; Dorsal soft rays (total): 13 - 17; Anal spines: 2; Anal soft rays: 11 – 13. Easily identified by the orange color and three white bands, the middle one widening forward to the head centrally (Ref. 48636). Caudal fin rounded. A. perculaDorsal spines (total): 9 - 10; Dorsal soft rays (total): 14 - 17; Anal spines: 2; Anal soft rays: 11 – 13. Overall orange with three black-bordered vertical white bands. The fins also orange with black edges. Dorsal count of 9 spines (Ref. 48636).www.fishbase.orgEdit: Man kan väl lugnt säga att det här två mycket närstående arter och svårt även för vetenskapliga experter att skilja dem åt. Om man läser beteendebeskrivningarna på fishbase samt utbredningsområdet samt tittar på det bildarkiv som finns där så kanske man kan få underlag för intilligenta gissningar. Skulle jag gissa något på dina bilder Daniel så är det A. ocellarisMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 22 augusti 2006 Författare Dela Postat 22 augusti 2006 Tack! Ska se om detta hjälper mig.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Kolla beteende: Den "äkta" perculan är en mycket mer försiktig fisk, speciellt juvenil. Den backar ofta upp mot ett hörn och ytan. Occelarisen är mer framfusig och tar för sig av territoriet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Jag gissar på Ocellaris. Tycker Percula brukar ha mer svart, men det gäller inte alltid förstås vilket krånglar till det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest ernie Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 percula,svart runt de vita fälten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 22 augusti 2006 Författare Dela Postat 22 augusti 2006 Jag gissar på Ocellaris. Tycker Percula brukar ha mer svart, men det gäller inte alltid förstås vilket krånglar till det.percula,svart runt de vita fältenOk.....fick med dom i ett stort paket för ett 1/2 år sedan och glömde fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Om stora akvarieboken har rätt är det där ocellaris.På percula möts det svarta mellan första och andra vita bandet.Det syns i boken och jag vet att jag har läst det nånstans. Men det behöver ju inte vara så men kanske.Vad vet jagMVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Kolla beteende: Den "äkta" perculan är en mycket mer försiktig fisk, speciellt juvenil. Den backar ofta upp mot ett hörn och ytan. Occelarisen är mer framfusig och tar för sig av territorietMina ocellaris är väldigt försiktiga. Precis som du skriver så backar dem upp mot ett hörn och ytan. Ibland simmar de runt och kikar lite, men om något oväntat händer är dem tillbaka i sitt hörn snabbare än blixten. percula,svart runt de vita fältenDet har ju ocellaris också ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Ja, occelaris har litet tunt svart runt det vita fälten men percula har oftast mycket mer. De flesta percula som säljs här kommer från eller härstammar från Nya Guinea. De har mycket mera svart än occelaris. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 23 augusti 2006 Författare Dela Postat 23 augusti 2006 Tackar för alla svar, men har nog aldrig blivit mer förvirrad av en tråd jag startat. Undrar lite hur många som verkligen kan vara säkra på att dom har ocellaris eller percula. Någon som vet om dom parar sig över artgränsen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Jag är relativt säker på att mina är Ocellaris då de är odlade på TMC i England. Vet inte hur det är med parningen i naturen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 jag är också säker på mina ocellaris då dem är odlade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jerkerw Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 det säkraste sättet är nog att räkna fenstålar i enlighet med Lasses inläggjerkerw Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.