Gå till innehåll

Skilja A.ocellaris från A.percula


Ahab

Rekommenderade inlägg

A. ocellaris:

Dorsal spines (total): 10 - 11; Dorsal soft rays (total): 13 - 17; Anal spines: 2; Anal soft rays: 11 – 13. Easily identified by the orange color and three white bands, the middle one widening forward to the head centrally (Ref. 48636). Caudal fin rounded.

A. percula

Dorsal spines (total): 9 - 10; Dorsal soft rays (total): 14 - 17; Anal spines: 2; Anal soft rays: 11 – 13. Overall orange with three black-bordered vertical white bands. The fins also orange with black edges. Dorsal count of 9 spines (Ref. 48636).

www.fishbase.org

Edit: Man kan väl lugnt säga att det här två mycket närstående arter och svårt även för vetenskapliga experter att skilja dem åt. Om man läser beteendebeskrivningarna på fishbase samt utbredningsområdet samt tittar på det bildarkiv som finns där så kanske man kan få underlag för intilligenta gissningar.

Skulle jag gissa något på dina bilder Daniel så är det A. ocellaris

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på Ocellaris. Tycker Percula brukar ha mer svart, men det gäller inte alltid förstås vilket krånglar till det.
percula,svart runt de vita fälten

Ok.....fick med dom i ett stort paket för ett 1/2 år sedan och glömde fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla beteende:

Den "äkta" perculan är en mycket mer försiktig fisk, speciellt juvenil. Den backar ofta upp mot ett hörn och ytan. Occelarisen är mer framfusig och tar för sig av territoriet

Mina ocellaris är väldigt försiktiga. Precis som du skriver så backar dem upp mot ett hörn och ytan. Ibland simmar de runt och kikar lite, men om något oväntat händer är dem tillbaka i sitt hörn snabbare än blixten.

percula,svart runt de vita fälten

Det har ju ocellaris också ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar, men har nog aldrig blivit mer förvirrad av en tråd jag startat. Undrar lite hur många som verkligen kan vara säkra på att dom har ocellaris eller percula. Någon som vet om dom parar sig över artgränsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...