Gå till innehåll

Filtrera vattnet ifrån ytavrinningen (DSB in a bucket)


samsung12

Rekommenderade inlägg

Fick min borrade sump idag och så har tankarna på en rdsb el. dsb in a bucket grott. För att slippa en pump till som matar dsb så tänkte jag att jag ev. kunde ta vattnet ifrån ytavrinningen ner i sumpen; alltså sätta dsbn innan sumpen.

För att slippa skit i dsbn så förespråkas ett filter enl. amerikanska sidor.

Skulle min idé fungera och vad skall man ha för filter? Vill inte springa i tid och otid och rensa det.

Ett annat alternativ är ju att ta och använda bypassvatten men det känns som om jag får uppgradera min 1060 pump då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hur vågar du köra med så mycket slangar utanför sumpen ?

Dessutom kör du utan slangklämmor.

Själv har jag inte en enda slang utanför sumpen,

men man är väl en feg typ ;-)

OK, nu har jag kopplat in en dsb, får se hur detta funkar. Innan dsb finns ett partikelfilter så att det inte skall komma skit på sanden. Sanden är sugerfine aragonit.

img2922lj9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

passar på med en DSB fråga i denna tråden...

har ej tidigare kört DSB utanför karet.

Ngn med erfarenhet av hur liten DSB man kan ha?, funderar på om det är möjligt att köra i ett sumpfack (med yta på ca 20*30cm).

Har sett lite påståenden tidigare om liten DSB ej skulle kunna funka så bra,(se nedan), men undrar om ngn i praktiken vet om det stämmer eller ej?

Tex.

"DSB på en yta som är 50x10 är nog ingen höjdare, maskarna i sanden dör oftast då de stöter på glaskanten det är därför Dr.Ron rekomenderar en yta som är minst 50x100cm"

Från: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=3193&highlight=dsb

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthony calfo tycker i boken reef invertebrates att man borde ha 20% och idealt 40% av den verkliga volymen. Det fixar inte jag. Men detta blir bättre än inget resonerar jag. Jag har inga problem med höga nitratvärden idag utan ser detta lite som ett experiment. Förutom NNR så får man större volym, buffert.

Vi får ser hur detta artar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skulle satt på slangklämmor med fart. Visst det suger sig fast i början men efter ett tag så är det ej samma styrsel/tajtning i slangen.

Kolla även på Hornbach på hisingen borta på pool/damm avdelningen så har jag för mig att jag sett slangklämmor i plast...

Anthony calfo tycker i boken reef invertebrates att man borde ha 20% och idealt 40% av den verkliga volymen. Det fixar inte jag. Men detta blir bättre än inget resonerar jag. Jag har inga problem med höga nitratvärden idag utan ser detta lite som ett experiment. Förutom NNR så får man större volym, buffert.

Vi får ser hur detta artar sig.

Tack för detta var precis nått jag letat efter. Har beställt 9kg Levandesand själv å har absolut beställt för lite... eller man kanske kan blanda ut det man köpt med fin fin 0-1mm sand

NNR, vadå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

För att göra en lång historia kort. Kopplade bort allt för att jag skulle bygga om sumpen samt byta ut min 3 pumpar mot red dragon pump. Gjorde en temporärlösning för drygt 1.5 månad sedan för att sedan åka bort på tjänsteresa i ett drygt veckor. Kom hem och tänkte fixa till allt men det visade sig att jag hade missat en pvc-del i beställningen. Nu har jag beställt pvc igen men inte fått det.

Saker som inte fungerade.

Partikelfiltret kopplade jag in på bypass från returpumpen. Efter ett tag blev det skit i det och det blev trögare för vattnet att ta sig igenom och mindre vatten gick genom dsbn som följd. Kommer inte ha det igen tror jag eftersom jag kommer fortsätta ha dsbn på bypass.

Jag hade inte tillräckligt stor diameter på vattnet ifrån dsbn. Detta begr. maxflöde. Nu har jag borrat om det så det kommer vara en 40mm genomföring ut.

Idag finns sanden i en hink. När jag får mitt pvc från tyskland skall den in igen.

Jag återkommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...