Gå till innehåll

Köpa mer ls till akvarium som redan är igång?


pimo

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium som är under uppstart ( 100 liter ), har gått i 3 veckor nu med 6 kg ls.

Hur ska jag göra om jag vill utöka med mer ls längre fram när det är levande i karet?, kommer jag få en nitrit/nitrat spik då?

Kan man köra in stenen i ett litet 50 liters kar med en cirkulationspump och vatten ifrån de vanliga akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu svarar jg utifrån vad jag har läst och tror mig förstått.

Om du köper mer LS och har i karet kommer du få en ny inkörningsperiod på nya stenen. Då du nu har 6 kg så har du ingen stor bas vilket gör att jag om jag var du skulle lägga den nya LSn i ett eget kärl uder ett antal veckor för att att få en mjuk inkörning som inte stör det andra i karet. Hade du haft 100 kg innan och la i 1 kg ny hade det varit försumbart.

Rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, man kanske kan köpa typ 1,5 kg i månaden då tills man har tillräckligt mycket?

hej wiking.

Planerar du att köra på 5,5 kg eller ska du köpa mer längre fram?

det jag har sett på min ls är hittills:

små sniglar

små "räliknande" djur

några rörmaskar

2 små sjöstjärnor som jag tror va döda

Alger har dykt upp på senaste veckan, men inget intressant, vanliga "grön alger" eller vad det heter.

Jag är lite förvånad över hur låg nitraten varit hittills, som mest låg den på 10 ett par dagar. sen har den gått neråt och ligger nu på 5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte planerat att köpa någon mer LS. Jag tror inte riktigt på att tillföra hela tiden, kanske bättre vid ett eller två tillfällen. Ju mindre man håller på att 'stöka' ju bättre borde det bli.

På mina stenar har jag hittat

Några små, små rörmaskar.

Några polyper som tittar fram ur sina små hål då och då

Något som ser ut som en krabba eller liknande som plockar & äter alger.

Har du tänkt fylla på med några fiskar längre fram?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS är ju ofta "inkörd" i affären. Man kan ju fråga hur läng de haft den hos sig. Den kommer ju till Sverig fuktig men utan vatten och med rätt mycket dött i ytskiktet som ska brytas ned men det får man ju hjälp med av butiken att fixa när de har den i sina burkar.

I och med att du har så lite tycker jag precis som Wiking att du ska lägga i lite åt gången.

De där algerna som dykt upp det är väl inte trådalger ( sök efter det så du ser om det är sådana du fått) för de ska du försöka få stopp på för det kan bli jobbigt annars. Var mycket sparsam med ljuset under uppstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska lägga i all sten på en gång, du får eventuellt en ny inkörningsperiod men åt andra sidan så är din nuvarande inkörning just påbörjad. Så jag tror att din totala inkörningsperiod blir kortare om du lägger i all sten.

Jag har själv fått mycket varierande inverkan då jag har lagt i ny sten, från ingen märkbar skillnad till en nystart, allt gjort ungefär samma metod och mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med klubbson, du har för lite sten i nu alla fall - så det finns ingen anledning att hålla på å dutta med småportioner.

Köp 15-20 kg till och stoppa i nu - desta snabbare får du igång ett någorlunda stabilt kar.

I normala fall med ett kar som är "up and running" så skulle jag stoppa i max. 10-15% i stöten - men ditt kar måste ju köras in först i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...