Gå till innehåll

Silikon fråga


houssami

Rekommenderade inlägg

Hej, jag håller på att skaffa mig en sump och jag tänkte prova göra lite själv. En begagnad akvarie inhandlat, jag skar bort all silikon jag kom åt men inte tagit isär skivorna. De gjordes rent med aciton, jag la svart silikon igår och det blev ganska bra. Nu återstår att bygga de olika fack i sumpen, men först tänkte jag ställa 2 frågor till er som kan detta.

1- är det ok att silikona om utan att ta isär skivorna? (hoppas svaret är ja)

2- Kan man i efter hand lägga till lite silkon där man tycker att det inte blev lika tjokt som resten?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag kan men har praktiserat det själv en gång. Jag tog inte heller isär glasskivorna men jag var mycket nogrann att få bort all gammal silikon på glasytorna där jag har på ny silikon då silikon fäster dåligt på annan silikon. Därav är det svårt att fylla på ytterliggare silikon så att det blir tjockare.

Innan du driftsätter karet bär du testa om det blev tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag håller på att skaffa mig en sump och jag tänkte prova göra lite själv. En begagnad akvarie inhandlat, jag skar bort all silikon jag kom åt men inte tagit isär skivorna. De gjordes rent med aciton, jag la svart silikon igår och det blev ganska bra. Nu återstår att bygga de olika fack i sumpen, men först tänkte jag ställa 2 frågor till er som kan detta.

1- är det ok att silikona om utan att ta isär skivorna? (hoppas svaret är ja)

2- Kan man i efter hand lägga till lite silkon där man tycker att det inte blev lika tjokt som resten?

Tack

Hej! på fråga 1 ska det inte vara några problem, är det dom breda silicon fogarna som finns innuti karet så är det bara att kära bort dom och göra riktigt rent, fogarna som nu håller i rutorna har nog aldrig varit i kontakt med vatten så dom är det nog inga problem med. siliconet brukar torka om det har varit kontakt med vatten länge och sedan torkat.

sen är det bara att kladda på!

2:an kan jag inte svara dig helt hundra på men jag hade lagt på extra efter att det torkat isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag håller på att skaffa mig en sump och jag tänkte prova göra lite själv. En begagnad akvarie inhandlat, jag skar bort all silikon jag kom åt men inte tagit isär skivorna. De gjordes rent med aciton, jag la svart silikon igår och det blev ganska bra. Nu återstår att bygga de olika fack i sumpen, men först tänkte jag ställa 2 frågor till er som kan detta.

1- är det ok att silikona om utan att ta isär skivorna? (hoppas svaret är ja)

2- Kan man i efter hand lägga till lite silkon där man tycker att det inte blev lika tjokt som resten?

Tack

1: Så har jag alltid limmat om mina kar. Det är V-fogen som ger både styrka och täthet.

2: Det brukar däremot inte bli så bra eftersom som tidigare sagt silikon inte fäster så bra mot silikon. Är det nylimmat så är det klart att man kan göra det för det estetiska

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I egenskap av konstruktör och till viss del beräkningsingenjör så måste jag säga att V-fogen har en mycket marginell inverkan på hållfastheten.

Men det funkar ju bevisligen bra ändå.

Då har du aldrig svetsat fel på ett 30 mm spant och försökt rätta till det efteråt :ler:

(plus allt annat så var jag varvsarbetare i 6 år på Arendal - och jag kan lova dig att V fogen håller. Det finns inte ett spant eller skott på de stora båtarna som är stumsvetsat - allt är V-fog)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse det tillhör mitt dagliga jobb att räkna på svetsar, och jag har svetsat fel på grovplåt.

Stål och silikon har helt skilda egenskaper, det är helt omöjligt att jämföra lastfallen på det sättet.

Ett försök till en enkel förklaring:

Siliconet är mjukt och stålet är hårt. När man svetsar i stål så blir svetsen lika hård som det omgivande materialet och kraften kan strömma fritt genom svetsen.

Fogar man med silicon så är fogen mjuk och kraften mellan de hårda glasskivorna kommer att ta den kortaste vägen mellan de fasta skivorna, därför så spelar det ingen större roll om man lägger material vid sidan av den kortaste vägen.

Det borde väl bli kärlfog när man lägger en sträng på insidan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse det tillhör mitt dagliga jobb att räkna på svetsar, och jag har svetsat fel på grovplåt.

Stål och silikon har helt skilda egenskaper, det är helt omöjligt att jämföra lastfallen på det sättet.

Ett försök till en enkel förklaring:

Siliconet är mjukt och stålet är hårt. När man svetsar i stål så blir svetsen lika hård som det omgivande materialet och kraften kan strömma fritt genom svetsen.

Fogar man med silicon så är fogen mjuk och kraften mellan de hårda glasskivorna kommer att ta den kortaste vägen mellan de fasta skivorna, därför så spelar det ingen större roll om man lägger material vid sidan av den kortaste vägen.

Det borde väl bli kärlfog när man lägger en sträng på insidan :)

Det är inte min dag idag:ler: (se tråden om avklorering)

Något måste ju dock V-fogen (kärlfogen) göra eftersom jag vet att det var väldigt vanligt förr att man bara la en sådan fog och inget mellan rutorna. I ett akvarium blir väl det bara skjutkrafter (inbillar jag mig) - kan det spela roll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...