Gå till innehåll

erfarenheter av kalkreaktorer


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Är på gång att starta upp ett korallrevsakvarium igen. har sysslat med detta i 15-20 år, men nu haft ett uppehåll på 2 år. Under denna tid verkar kalkreaktorer ha blivit på mode. Jag är lite skeptisk till om detta verkligen är en bra lösning på calcium o KH dilemmat, men ge mej gärna feedback ni som har stor erfarenhet av hur kalkreaktorer påverkar akvariet.

Dels vet man ju att fosfat frisätts ifrån mediet, eftersom de finns inte 100% rena calciumcarbonat medium. detta kan förstås leda till algtillväxt i karet. Vidare sjunker ph värdet ngr tiondelar generellt. detta är kanske de minsta problemet om man dessutom kör med kalkvatten o kanske en ph styrd reaktor. Dock frisätts ju en viss mängd CO2 i vattnet, hur bra reaktorn än är konstruerad. detta är näring till algerna o kan stimulera algtillväxt ytterligare. Således: Risk tycks finnas för algproblem när man använder kalkreaktorer. Vad har ni för erfarenheter?

/Mvh Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min kalkreaktor nu sedan Maj och har inte upplevt några alger i karet. Kör med Ph 5,8 i reaktorn under några timmar och noll i phosfat ut från detta.

mediat som jag har i reaktorn är Deltec Rowalith C+ kalkgrus Hydrocarbonate för kalkreaktor

Funkar kanon.

Har 480 ut från reaktorn och ca 410 i karet ända jag upplevt är Kh är högt och har svårt att få ner det men har ej sett några negativa aspekter med detta höga kh

Så i min synvinkel så får jag ett bra Ca bra Mg och ett för högt Kh

Har bara en ph mätare i kalkreaktorn för att se vad det ligger där och ingen styrning för detta. Kör ca 4,5h varje dag och 3-4droppar ut från reaktorn och ca 1-2bubblor i sekunden

Tog mig tid att ställa in detta under 1 månad då jag kollade värdet varje dag 2ggr

först innan reaktorn gick igång

ca, mg, kh i reaktorn

ca, mg, kh i karet

och sedan 30minuter efter att kalkreaktorns tillförsel av Co2 stängst av och samma mätning igen

ca, mg, kh i reaktorn

ca, mg, kh i karet

Allt för att få det bästa värdet. Sedan dess har den bara tuffat på här hemma och skall fylla på med mer Deltec Rowalith C+

C+ står för att det även innehåller Magnesium i denna "sand"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv aldrig haft problem med alger eller speciellt lågt PH i samband med kalkreaktor.

Alternativet till kalkreaktor är ju Balling eller täta vatten byten. Och då föredrar jag en kalkreaktor, gärna med tillhörande kalkmixer.

Det kan dock vara lite pilligt att få den att gå exakt som man vill om man inte har den elektroniskt styrd. Men när den väl går så funkar det väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till er med kalkreaktorer. Hur tar ni vara på returvattnet? Ofta brukar det klagas på att pH blir för lågt ut. Jag kan tänka mig två saker som kan förbättra situationen.

1) Låta utloppsvattnet rinna genom ytterligare en kalkbädd. Då kommer utgående pH ej understiga 7,8, dessutom kommer mer kalk och karbonat lösas ut.

2) Lufta det utgående vattnet kraftig så att koldioxiden luftas ut. Möjligen skulle man kunna göra detta genom att leda utgående vatten till skummaren. Förutsatt att inte den tillsatta kalken hamnar i skummarkoppen - men det kanske kan vara värt att prova?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fiiffigt alternativ är att låta det rinna genom en magnesiumbädd istället för kalkbädd på slutet för då får man ett fint magnesiumtillskott. Bör dock helst ske före luftning så att man har lågt ph i den delen också.

vad för typ av magnesium använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat att ha utvattnet (PH=5,9) från kalkreaktorn direkt ner i sumpen,

men när jag flyttade slangen till närheten ( ~5 cm) av insuget till skummarpumpen, så steg PH-värdet 0,2. (från 8,0 till 8,2)

Detta gäller bara när reaktorn är på, när man slår av kalkreaktorn så stiger PH-värdet till sitt normala ganska snabbt ( typ en timme)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,kör du genom ett rör med magnesium?

Ja ett plexi. Jag hade magnesiumgranulat direkt ihop med kalciumgranulatet i reaktorn förut och då fick jag för höga magnesiumhalter och problem att hålla upp KH. Jag började då med detta istället och kan nu leda förbi magnesiumet om jag får för högt Mg-värde. Ph verkar vara tillräckligt lågt efter kallkreaktorn för att lösa magnesiumgranulatet därefter luftar jag för säkerhets skull och samlar slagg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...