Gå till innehåll

Strömförande vatten..


adddo

Rekommenderade inlägg

Addo!

Du har ingen kortslutning ner till jord utan är felet i din eldragning så ärdet någon krypström tilljord och dessa behöver endast lite skit eller fukt och salt är en sådan faktor.

Ok, tror du jag ser detta om jag skruvar isär dosor och sånt i sumpskåpet?

Vad kan jag göra åt det? Måste alla dosor o sladdar osv bytas ut elr finns det andra alternativ?

Läste också på reefs.org att man kan jorda med ett titanium rör för att slippa krypströmmar, funkar det? Eller är det som Lasse skriver att det då tvärtom blir obehagligt för djuren i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Känns litegrann som jag inte vet vad det är som är orsaken till detta. Har provat o dra ur allt i ordning o sen sätta i det.

Om allt är ur känner jag inget (men frugan känner småsmåsmå stick) om jag sätter i returpumpen känner jag inget (men frugan känner små men lite mera stick ändå) sen efter det spelar det ingen roll vad jag sätter i då känner även jag små stickningar.

kan det vara så att det är returpumpen som är "boven" men att stickningarna ökar ju mer saker man kopplar in så att säga?

Eller är det helt enkelt hela sumpskåpets eldragning som behöver ses över..

Svårt detta.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert induktionsspänningar som jag pratade om tidigare. Det behöver inte alls vara något "läkage"

Lasse elektriska ålar är indianernas hatobjekt nr 1. När jag fiskade Jackdemsey (för middag) så fick jag en på metspö så jag kan intyga att det är obehagligt. Dessutom så verkar det som de kan rikta strömstöten och dessutom anpassa styrkan efter objektet. De är dock väldigt känsliga för vissa paraciter (copepoder) men inte så lätta att behandla. Vi hade ett dödsfall i Malmö och har nu bara en kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert induktionsspänningar som jag pratade om tidigare. Det behöver inte alls vara något "läkage"

Lasse elektriska ålar är indianernas hatobjekt nr 1. När jag fiskade Jackdemsey (för middag) så fick jag en på metspö så jag kan intyga att det är obehagligt. Dessutom så verkar det som de kan rikta strömstöten och dessutom anpassa styrkan efter objektet. De är dock väldigt känsliga för vissa paraciter (copepoder) men inte så lätta att behandla. Vi hade ett dödsfall i Malmö och har nu bara en kvar.

Ingvar kan inte du förklara om induktionsspänningar som om du pratade med en 5 åring

Tacksam för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! När upptäckte du detta fenomen? Har du gjort något nyligen i sump utrymmet kopplat något nytt,satt dit någon pump,drällt med vatten,dragit i någon sladd.Det kan vara så att du har haft kryp strömmar hela tiden,men som inte du kännt.Din fru känner kryp strömmarna lättare för hon har förmodligen tunnare hud än dej i fingrarna, å då känns det mer för henne.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tror du jag ser detta om jag skruvar isär dosor och sånt i sumpskåpet?

Vad kan jag göra åt det? Måste alla dosor o sladdar osv bytas ut elr finns det andra alternativ?

Läste också på reefs.org att man kan jorda med ett titanium rör för att slippa krypströmmar, funkar det? Eller är det som Lasse skriver att det då tvärtom blir obehagligt för djuren i karet?

Jag uteslutar absolut inte induktionsströmmar vilket alltså kan vara ett av alternativen. Har du otur har du både induktion och krypströmmar. Det felet som kan vara farligt för dig är inte induktionsströmmarna i första han utan krypströmmar. Jag tycker fortfarande du bör skaffa en jorfelsbrytare. De finns som som extra "plopp" att sätta i vanliga jordade eluttaget. Billig försökring för hälsan. Om inte den löser ut är det inte några kryströmmar.

Om du kan hitta dem är inte säkrert men kan inte heller uteslutas. Kolla noga efter fukt och skit som ligger i dosorna. Sitter det i någon stickkontakt blir det svårare att hitta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tyvärr ingen lösning, men jag upplevde samma fenomen i mitt förra sötvattenskar.... Höll på och provade dra ut sladdar och trodde det var ljusrampen, men det blev inte bättre när den blev utbytt (snacka om onödigt köp :( ). Efterhand blev jag ganska säker på att det var Eheim pumpen på mitt ytterfilter som var den värsta boven i dramat. Men inte heller mina firrar visade några tecken på att störas av strömmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Om du har dålig kontakt i någon av dosorna (erjat ,oxiderad kontakt yta) och du har fuktiga salta ledningar kan strömen gå i ytterhöljet av sladdarna .Om du har någon sladd som är skadad ev klämd kan strömmen gå i höljet på sladdarna

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar kan inte du förklara om induktionsspänningar som om du pratade med en 5 åring

Tacksam för all hjälp

Induktionsspänningar skapas av att ström i en ledning skapar ett magnetfält utnyttjas i varje elmotor och här är det bra då det ger ett sätt att omvandla elektrisk energi till mekanisk energi, men det kan även ge oönskade effekter genom att skapa elektriska spänningar i ledande material vilket är problem och skada känslig elektronik. Jag är ingen ingenjör så det finns nog många på forumet som kan förklara det bättre.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hur går det ?Har du lokaliserat felet?

Mvh Kjell

Hej

Njae sen jag kopplade in Jordfelsbrytaren har jag faktiskt inte trixat så mycket med just detta eftersom jag antog att sålänge den inte löser ut så är det ingen fara.

Det verkade ju som att det inte spelade ngn roll vad jag kopplade in för att "stickningarna" skulle komma så jag lutade väl mest mot att nåt kanske var fel i hela eldragningen..

Fiskarna visar inga som helst tecken på besvär, de äter o lattjar runt som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Induktionsspänningar skapas av att ström i en ledning skapar ett magnetfält utnyttjas i varje elmotor och här är det bra då det ger ett sätt att omvandla elektrisk energi till mekanisk energi, men det kan även ge oönskade effekter genom att skapa elektriska spänningar i ledande material vilket är problem och skada känslig elektronik. Jag är ingen ingenjör så det finns nog många på forumet som kan förklara det bättre.

Allrajt.

Kom vi fram till om karen ska jordas eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I boken Natural Reef Aquariums: Simplified Approaches to Creating Living Saltwater står det att alla elektroniska "prylar" i tanken avger mer eller mindre andelar ström, något som påverkar alla invånare. Tänk att själva gå omkring i ett rum fullt av statisk elektrisitet. Tydligen ska man alltid jorda vattnet enligt boken.

Själv har jag inte ens ett akvarium så jag vet inte riktigt hur stor betydelse detta kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...