Gå till innehåll

Strömförande vatten..


adddo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej.

Har upptäckt att vattnet mitt ger mig små små stötar när jag duttar med fingret på ytan i sumpen...

Nån som har nån idé om vad som brukar kunna göra detta?

Har du doppvärmare? Eller någon dränkt pump? Doppvärmare brukar vara boven!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig var det en av power headen

Tips för felsökning

Ta en multimeter och sätt den på AC

Ta ena proben i ett av hålen i eluttaget

Doppa den andra proben i vattnet

Koppla ut enheter tills spänningen sjunker till under 10V AC

//Micke

Detta låter farligt för en som inte vet vad han gör! Jag skulle inte våga göra detta.

Dessutom tar en jordfelsbrytare ett fel med spänning ut i vattnet om den fungerar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att jag känner inget som helst när jag duttar i huvudkaret.. bara i sumpen.

Doppvärmare är ur. Dränkta pumpar är testade. Returpumpen kvar... men den är inte i vatten.. kan den vara strömförande med vattnet inuti på nåt sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att jag känner inget som helst när jag duttar i huvudkaret.. bara i sumpen.

Doppvärmare är ur. Dränkta pumpar är testade. Returpumpen kvar... men den är inte i vatten.. kan den vara strömförande med vattnet inuti på nåt sätt?

Den har vatten i sig sig så den kan också vara felkälla.

Har du kollat kablarna till belysningen?

Har du jordfelsbrytare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst pumpen leda ström till vattnet. Alla dränkta pumpar har en lindning av koppartråd runt en järnkärna. För att ha en bra koppling mellan dem och minimal mängd koppar har man en tunn isolering där. Mellan järnkärnan och impellermagneten vill man också ha en bra koppling så där är också isoleringen tunn. Men där är det vatten. Vi överför ström kapacitivt mellan vatten och de elektriska delarna. Strömmen är mycket liten och ofarlig men den känns om man har små sår t.ex i nagelbanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkade inte som det var den skarvsladden..

Provade att koppla in allt igen utan den skarvsladden jag misstänkte och stötarna kom tillbaka.

Är nog nåt av reläena eller vad det nu heter i sumpskåpet som det är fel på...

Ser ut såhär i skåpet..

post-1162-1446891296064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkade inte som det var den skarvsladden..

Provade att koppla in allt igen utan den skarvsladden jag misstänkte och stötarna kom tillbaka.

Är nog nåt av reläena eller vad det nu heter i sumpskåpet som det är fel på...

Ser ut såhär i skåpet..

Snacka om att bädda för krypströmmar:ler: Men som Stig säger - speciellt farliga är inte de här små killningarna som framförallt känns om man har sår i händerna. Skratta inte nu men pröva med att vända kontakten (den du matar skåpet med) i vägguttaget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska prova det.

Det underliga är dock att när jag känner stickningarna i sumpen och sen känner uppe i karet då känner jag inget alls... Kan det vara så att det bara är "Ström" i sumpen, men inget i karet.. hur mkt jag än "duttar" me fingertopparna i huvudkaret så får jag inte en enda stickning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är alla stickproppar fabrikspressade eller har du någon som är gjord så att du kan skruva i sär den själv? Har du någon dosa som du har skarvat kablar i själv?

Mvh Kjell

Mmmm det är ju tyvärr inte jag som gjort detta skåp.. köpt det såhär. Men ja det ser onekligen ut som det är en del dosor som tidigare ägare har skarvat i själv.

Från själva skåpet är det sen bara en stickkontakt till skarvsladden som sen sitter i vägguttaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att bädda för krypströmmar:ler: Men som Stig säger - speciellt farliga är inte de här små killningarna som framförallt känns om man har sår i händerna. Skratta inte nu men pröva med att vända kontakten (den du matar skåpet med) i vägguttaget.

MVH Lasse

Kan det vara så att jag kan låta detta vara? Ingen ström verkar ju komma upp i huvudkaret? Elle tolkar jag dig fel om att dessa "stickningar" är ofarliga för karet o det levande i det?

Vill bara skriva att jag är mkt tacksam för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att jag kan låta detta vara? Ingen ström verkar ju komma upp i huvudkaret? Elle tolkar jag dig fel om att dessa "stickningar" är ofarliga för karet o det levande i det?

Om du tänkte ha det så permanent,så skulle jag skaffa en jordfelsbrytare och sen jorda sumpen (vattnet med en titanstång/rör)

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt och säga när man inte själv är där och sticker ner nävarna. Du har ju något som läcker ström ner i sumpen. Eftersom det inte når huvudkaret så kanske man kan dra slutsatsen att det inte är så mycket men som sagt det där behöver man nog se. Har du lite fuktigt runt sumpen så kan ju krypströmmar följa kablar och annat. Det kan också vara som Stig säger om pumpen. För säkerhets skull bör du nog hitta källan. Min erfarenhet från andra ställen är att djuren i akvariet tar minst skada - det är du som kan få dansa (eller i värsta fall fastna) Du bör nog testa med en jordfelsbrytare - löser inte den ut så kan du vara lugn. Löser den ut - försök att isolera felet och avhjälp. En jordfelsbrytare är inte fel men är man borta länge så skulle i alla fall jag se till att huvudcirkulationen inte låg på en jorfelsbrytare.

MVH Lasse

Om du tänkte ha det så permanent,så skulle jag skaffa en jordfelsbrytare och sen jorda sumpen (vattnet med en titanstång/rör)

Jordar du så får du ett fält - och det kan irritera dina organismer och vara till skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Har testat en del nu och det verkar som all den eldragningen inne i sumpskåpet är orsaken till detta, hur jag än kopplar och fixar inne i skåpet så får jag stick i fingrarna i sumpen.

Men om jag kopplar allt till separata skarvsladdar utanför skåpet så känner jag inga stickningar i sumpen...

Så alternativen verkar ju för tillfället vara att antingen gå på linjen att det inte är någon fara med lite stickningar i sumpen. (Känner inget i huvudkaret).

Eller också dra ut en miljon sladdar ur sumpskåpet till vanliga skarvsladdar.

Eller riva ut alla dosor o kontakter osv i skåpet o göra om allt.. (detta är definitivt inget jag personligen kan göra....)

Någon som har nån idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...