Gå till innehåll

Strömförande vatten..


adddo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det finns på Classe. Du sätter den mellan kontakten och vägguttaget som en timer ungefär.

Jag skulle också råda dig att tillsvidare köra med

en miljon sladdar ur sumpskåpet till vanliga skarvsladdar
och göra om skåpet. Sådana här fel brukar inte reparera sig självt. Sätter du nu in en jordfelsbrytare och den inte löser ut så kan du ge dig f-n på att den dagen du är iväg på den där underbara resan så bestämmer sig elskåpet för att nu är det bäst att lösa ut jordfelsbrytaren. En jordfelsbrytare är en makapär som känner mycket svaga strömmar mellan fas och jord och bryter allt när den strömmen är för "stark" (mA området) Det är ett utmärkt skydd för dig men de är så känsliga att om man tar en spänningsprovare mellan fas och jord så löser den ut. Det är därför som jag tycker att man skall ha huvudcirkulationen utanför jordfelsbrytaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns på Classe. Du sätter den mellan kontakten och vägguttaget som en timer ungefär.

Jag skulle också råda dig att tillsvidare köra med och göra om skåpet. Sådana här fel brukar inte reparera sig självt. Sätter du nu in en jordfelsbrytare och den inte löser ut så kan du ge dig f-n på att den dagen du är iväg på den där underbara resan så bestämmer sig elskåpet för att nu är det bäst att lösa ut jordfelsbrytaren. En jordfelsbrytare är en makapär som känner mycket svaga strömmar mellan fas och jord och bryter allt när den strömmen är för "stark" (mA området) Det är ett utmärkt skydd för dig men de är så känsliga att om man tar en spänningsprovare mellan fas och jord så löser den ut. Det är därför som jag tycker att man skall ha huvudcirkulationen utanför jordfelsbrytaren.

MVH Lasse

Ok, Cirkulationen sitter ju i nuläget ändå utanför själva sumpskåpet och dess eldragning. Så om jag kutar till Clas Ohlsson imorgon och köper en jordfelsbrytare och sätter den mellan sumpskåpets el och vägguttaget så borde jag vara safe tills dess att någon bygger om elen i mitt sumpskåp (som sagt inget jag vågar göra själv)?

Ytterligare fråga. Kan detta bero på att det kommit in fukt i eldosor o.dyl i skåpet? Och borde det då inte återgå till det normala om det får torka? Eller bildas det skit/rost så allt måste bytas ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[Ytterligare fråga. Kan detta bero på att det kommit in fukt i eldosor o.dyl i skåpet? Och borde det då inte återgå till det normala om det får torka? Eller bildas det skit/rost så allt måste bytas ut?/QUOTE]

Det är aldrig fel med torrt runt el:ler: . Det kan hjälpa. Har du en fläkt? låt den blåsa över natten genom skåpet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay ska prova det.

Så vad tycker du jag ska göra?

Koppla in allt som innan nu och imorgon köpa jordfelsbrytare till sumpskåpets el och sedan försöka anlita någon som gör om/fixar till elen i sumpskåpet?

Klarar koraller och fiskar o allt annat detta? Känner ju som sagt ingen som helst förnimmelse av stickningar/stötar när jag fingrar i huvudkaret.

Tack för all din hjälp Lasse och ni andra oxå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är någon större fara med att köra det tills i morgon. Är du väldigt orolig så kan du ju dra "ett nystan" utanför. När du får dit jordfelsbrytaren så får du direkt svar på hur allvarligt det är. Löser den inte ut direkt eller när du pillar i sumpen så kan du köra tills någon kan se över skåpet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst pumpen leda ström till vattnet. Alla dränkta pumpar har en lindning av koppartråd runt en järnkärna. För att ha en bra koppling mellan dem och minimal mängd koppar har man en tunn isolering där. Mellan järnkärnan och impellermagneten vill man också ha en bra koppling så där är också isoleringen tunn. Men där är det vatten. Vi överför ström kapacitivt mellan vatten och de elektriska delarna. Strömmen är mycket liten och ofarlig men den känns om man har små sår t.ex i nagelbanden.

Du har rätt induktionsströmar är ett problem vid djuruppfödning och vid nybyggnation skall all inredning skyddsjordas enl. lag. Diff mellan jord och nolla kan ibland vara så stor som 15-20V och utgör ett stort stressmoment för kor. Det är nästan aldrig farligt men mycket obehagligt. Alla tillbehör med s.k Eurokontakt (smal platt utan jordning) är att misstänka i första hand. Vid dessa problem så hjälper det ofta att jord karet. I offentliga stor kar gör man detta genom en kolstav som anslutes till jord (t.e.x en vattenledning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Var av den uppfattning att man skulle jorda karet för att få bort den induktiva spänningen i vattnet från pumpar ,belysningar å dyl.Hittade en intresant artikel på nätet.

http://avdil.gtri.gatech.edu/RCM/RCM/Aquarium/GroundingProbes.html

Mvh Kjell

Det var detta jag menade med att jordning skapade fält. Så mycket elfiske har jag gjort i min dag så jag vet vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag talade inte om direkt kortslutning! Det med fågeln på ledningen stämmer naturligtvis. Artikel har därimot ett stort fel. Även volttal av induktionsspänning och statisk elektrisität kan vara mycket obehaglig och utgöra ett stort stressmoment för djur och människor (dock utan amper ej livshotande). Hade det varit kortis i sumpen så hade du fått en stöt som du skulle minnas!

De spänningar som finns mellan metaller och saltvatten är ett stort problem för båtar då de bildar galvaniska element och ger korrosion. Desa spänningar orsakas till stor del genom induktion. Alla metaller skall i båtar vare slutna till jord och förbundna med vattnet t.ex. via kölen och dessutom förser man känsliga delar med offeranoder av zink. Även elektriska apparater t.ex datorer kan slås ut av dessa spänningar. Var försiktig när du monterar mer minne i datorna. Jorda!

Jag tror du har någon krypspänning som orsakas av någon tecknisk apparat. Prova dig fram!

Lasse det går också utmärkt att plocka mask med din fiskemetod det gjorde jag ilegalt vid torra somrar i smålad för att beta långrev (ålfiske)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var detta jag menade med att jordning skapade fält. Så mycket elfiske har jag gjort i min dag så jag vet vad som händer.

MVH Lasse

Ja du gjorde en intressant demonstration på Universeum när du "störde" en elektrisk ål :) . Voltmätaren gav fullt utslag men fiskarna runt omkring verkade inte ta någon skada. Hur många volt var det ålen producerade? Trodde tidigare att det var så ålarna fiskade för att bedöva sitt byte men det kanske bara är i självförsvar alt för att lokalisera byten? Är det t.o.m. så att det kan vara livsfarligt strömförande vatten i karet samtidigt som fiskarna glatt simmar vidare (gördålig på det här, jag vet)?

Det finns ingen här som är duktig på det här med el och vatten som skulle kunna skriva en artikel om det, alternativt fler bra länkar? Tror en del, inklusive mig själv, behöver bli bättre på det här.

Vad händer vid ett kortvarit strömavbrott om man använder jordfelsbrytare? Fungerar allt som det ska när strömmen kommer tillbaka?

Ursäkta om det blev lite offtopic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer vid ett kortvarit strömavbrott om man använder jordfelsbrytare? Fungerar allt som det ska när strömmen kommer tillbaka?

Om jordfelsbrytaren har nollspänningsutlösare så måste strömmen startas manuellt efter ett strömavbrott, men om den saknar nollspänningsutlösare går det igång av sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jordfelsbrytaren har nollspänningsutlösare så måste strömmen startas manuellt efter ett strömavbrott, men om den saknar nollspänningsutlösare går det igång av sig självt.

Ok, tack Gustav hörde om någon jänke som råkat ut för detta när han varit på semester och ingen hade märkt att det varit strömavbrott (förutom allt levande i hans kar förstås).

Är jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare säkrare? Hur vet man vilken variant man har?

Tack igen

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på Reefcentral idag att många använder lite spänning i vattnet för det ska tydligen vara bra för koraller??? De ska tydligen växa bättre av det...Är det så att det kan finnas någon sanning i detta eller är det bra dumma Amerikaner som är i farten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Gustav hörde om någon jänke som råkat ut för detta när han varit på semester och ingen hade märkt att det varit strömavbrott (förutom allt levande i hans kar förstås).

Är jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare säkrare? Hur vet man vilken variant man har?

Tack igen

/Peter

Jag vet faktiskt inte om det är säkrare med nollspänningsutlösare än utan, men jag antar det eftersom i princip alla enklare modeller som säljs på Clas Ohlson, Jula m.m. har det. Jag fick själv leta med ljus o lykta efter en utan och hittade faktiskt ingen på vare sig Jula, Rusta, Clas Ohlson eller Bauhaus. Sen hittade jag en i min fars garage, så nu kör jag äntligen jordat :)

Jag antar att man borde kunna testa vilken man har att koppla in lampa eller något och sedan skruva ur lämplig propp i proppskåpet. En med nollspänningsutlösare kommer då inte tända lampan igen när du skruvar i proppen. Eller har jag fel i att detta borde simulera ett strömavbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Addo - lånar länken lite för en "ål-förklaring"

Den elektriska ålen använder sin elektricitet för tre saker. 1: en svagström som är dess syn. Det var denna svaga ström som du hörde i "knattermaskinen" Clownen när jag lurade ålen till att tro det kom i mat.

2: Den fångar fisk genom att skapa ett antal fält. Det gör den i princip genom en del av kroppen blir fasen och en del återledaren (0:an) Fisken måste vara så stor att den nås av minst två fältlinjer (verkar vara ca 10 cm) annars påverkas den inte. Är den större så förlamas den. (Det med fältlinjerna har jag i alla fall fått förklarat för mig - tror att det stämmer. Jag vet att fisk över 10-12 cm försvinner i karet medans mindre fisk aldrig försvinner)

3. Den kan fungera som en kondensator om något djur (som är jordat) tar tag i den och ge 600 V - 1A. Det räcker för att däcka en vuxen man. Kompisen fick den galna idén att försöka handmata ett stort exemplar. Det fungerade några gånger - sen surnade tydligen ålen till och han kom till sans sittande på marken. Vi hantering retar man fisken ett antal gånger - sen är den urladdad ca en halvtimme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...