Gå till innehåll

Acropora - Död eller inte?


Speedster

Rekommenderade inlägg

"Hade" en gång acropora som växte bättre än någon annan korall jag har. Fast tyvärr på semestern så var det över 32 grader i några dagar så det mesta strök med så jag har kastat ut alla stenkoraller :(

Men den här sparade jag av någon anledning, den var HELT vit o inte en polyp fanns kvar. Men sen några veckor har den börjat bli brun nerifrån och det går uppåt hela tiden. Ibland tycker jag mig ana mitt i natten att den har fått tillbaka några polyper, (men det kan vara min extrema vilja att jag vill ha den kvar ocskå).

Tycker mig också ana att 2-3 toppar har blivit lite lila, det kan iofs också bero på blåljuset som sitter 5 cm över den.

Läste också i en annan tråd att det kan bero på några "oxider" (alger eller nåt som växer på acroporor?)

Vad tror ni, är den död eller finns det en liiiiiten möjlighet att den faktiskt återhämat sig?

post-1559-14468912966432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser som sagt ut att leva i de grenar/toppar som kommer ut från roten. Den stora vita delen kommer att förbli död tror jag. Om det är RTN så brukar man ju rekommendera att omgående ta bort döda delar för att undvika spridning. Svårt att avgöra vad som är bäst för dig. Jag hade nog brutit bort den delen och försökt klara de små nya skotten framförallt för att inte ge eventuell RTN en chans att sprida sig till de nya skotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men för 3 veckor sen såg hela korallen ut som den gör överst nu. (alltså helt vit, totalt stendöd, även allra längst nere vid fästet till stenen)

RTN har drabbat mig också några gånger, men då ser det mest ut som grenarna "löses upp" på nåt konstigt vis.

Fast du kanske har rätt, ta det säkra före det osäkra o ta bort allt som är vitt o endast behålla skotten nere vid roten så har jag kanske någon bit kvar i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men för 3 veckor sen såg hela korallen ut som den gör överst nu. (alltså helt vit, totalt stendöd, även allra längst nere vid fästet till stenen)

Låter jäkligt märkligt tycker jag. Om du är 100 % på det verkar det ju vansinningt att bryta sönder korallen. Men jag har aldrig varit med om att det växt ut ny "hud" över döda grenar.

Har de där skotten vid roten kommit på tre veckor eller var de också vita?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har aldrig varit med om att det växt ut ny "hud" över döda grenar.

Jag har faktiskt varit med om det på en montiporafragg. Det är en fragg som såg ut att stendö när jag satte ner den i akvariet, men jag lät den sitta kvar på sin plats.

Det började växa små tussar av alger på det bara skelettet efter någon månad, så dröm om fin förvånelse när jag började se polyper vid foten. Nu lever hela fraggen, samt att det har kommit ny vävnad över det algbeväxta skelettet.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt varit med om det på en montiporafragg. Det är en fragg som såg ut att stendö när jag satte ner den i akvariet, men jag lät den sitta kvar på sin plats.

Det började växa små tussar av alger på det bara skelettet efter någon månad, så dröm om fin förvånelse när jag började se polyper vid foten. Nu lever hela fraggen, samt att det har kommit ny vävnad över det algbeväxta skelettet.

MVH/ Andreas

Har du sett det på Acropora också?

Om det det skulle ha varit RTN(Rapid Tissue Necrosis) så skulle det vara över på några dagar R:et står för Rapid.

/Janne

Var i tråden står det att det inte var ett snabbt förlopp? Det var varmt i burken har Speedster sagt och det strök med under ett par dagar. Så varför skulle det inte kunna vara RTN?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt en lite acroporafragg som har samma tendens som montiporan att det kommer tillbaks vävnad på döda ställen. Det handlar också om en liten fragg som jag satt för nära mh,n så den blev bränd. Men den är också på bättringsvägen, den har dock inte täckt hela skelettet än (om den nu kommer göra det) men jag är säker på att den vuxit över lite på den förr döda delen. Men det här rör sig om små fraggar som än mellan 2-4cm, Jag tror nog inte att en stor korall kan täcka stora döda grenar igen. Men vad vet jag, jag är bara en nybörjare innom denna faschinerande hobby :)

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Men sen några veckor har den börjat bli brun nerifrån" blekningen borde ha skett innan "några veckor". I dag är det alltså några veckor sen det skedde, därför var det min slutsats att den inte har RTN.

/Janne

OK, men "några veckor har den börjat bli brun nerifrån" upfattade jag som tiden efter att "huden" dött av i någon form av återhämtning. Svårt att veta varför den dog men stress av värme kan ju utlösa RTN också därför tycker jag inte man kan utesluta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har råkat ut av något liknande. Under sommaren så "dog" 7 st acroporor pga värmen. De blev helt vita inga apolyper var synliga. Pga olika anledningar så lät jag dessa vara kvar i akvariet. Nu ser jag att på flera av dem så börjar polyperna komma ut igen. Får se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var samma för mig, när jag starta mitt nya kar så skulle jag på semester, därför la jag över mina sps i det nya som skulle stå utan beslysning hela denna tiden. När jag kom hem hade dom börjat vitna på vissa partier där det inte längre fanns polyper, nu efter 1,5 månad så är dom helt normala igen, har börjat växa vävnad där det innan hade dött :) Så finns det bara en liten plätt på korallen där det finns polyper så finns det stor risk att hela klara sig :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...