Gå till innehåll

Måla eller inte måla?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Nu när jag övergivit mitt Molly och skaffar ett "vanligt" kar undrar jag om jag skall måla baksidan blå eller inte.

Kommer stå mot en vit vägg. Måste bestämma mig idag då jag tänkt fylla vatten imorgon, och då är det för sent att ändra sig.

Vad tycker folk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måla, det blir en stor skillnad. Hade jag målat idag hade jag nog valt en mycket mörk blå färg alternativt svart som används ganska mycket i USA dock har jag inte sett så många exempel på detta här.

Du kan ju pröva att hålla upp en blå/svart bakgrund och se om du föredrar detta. Finns ju plast man kan fästa på baksidan också och som lätt går att ta bort om du inte gillar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jurryn verkar ha sagt sitt :)

Får bli en färgklick. Finns tyvärr inget jag tycker är tråkigare i livet än att måla. Det är tråkigt att måla och det är ännu värre att vänta på att det torkar. Skall man sedan måla flera gånger för att det skall täcka så är det ju en ren mardröm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder vattenbaserad akrylfärg glans 20 och målar bara en gång.

Det kommer ljus genom färgen utåt men i akvariet syns det inte.

Och vad det är för glans på färgen spelar ju heller ingen roll från glassidan men jag tog med det ifall det kanske är någon skillnad på hur färgen täcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör en turkos blå färg (lite grönare) till skillnad från alla andra..fick inspirationen i en klar grön lagun i thailand!..:)

smaksak!testa!

ta dig tid så att du blir nöjd än att skynda till ett dåligt resultat!

ju blankare färg du tar desto bättre står den emot vatten och fuktighet..alltså mindre risk för flagning och att du behöver måla om...

tänk dig. jag vet inte om du har varit på något snorklingsplats i världen men finns det inget vackrare än utsikten man får se i det klarblåa vattnet..efterlikna naturen så mycket som möjligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[snip]

tänk dig. jag vet inte om du har varit på något snorklingsplats i världen men finns det inget vackrare än utsikten man får se i det klarblåa vattnet..efterlikna naturen så mycket som möjligt!

Grått alltså :)

Om man inte håller sig på väldans grunt vatten förstås ...

Det blev blått. Det är ju inte så jättenoga med hur det blir i detta kar då det är tänkt att enbart vara en transition mot ett större kar i framtiden. Kan tänka mig att om det skall målas i nästa kar så ligger nog svart eller åtminstone en betydligt mörkare nyans nära till hands. Jag kör helt utan bakgrund i mitt 400L sötkar och har inga problem med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Jag har just skaffat en mörkblå bakgrund "på rulle", men jag vet inte om jag är helt nöjd med färgen. Färgen blir tydligt ljusare genom glaset jämfört med om man ser filmen direkt framför sig.

Har någon av er målat med en riktigt mörkblå nyans? Jag vore nyfiken på receptet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...