Gå till innehåll

limma plexi mot glas


snuffe

Rekommenderade inlägg

Vad ska man använda för lim att limma plexi mot glas innuti akvariet, ska göra en box i bakre delen av akvariet som pumpar och skummare får plats i och även en ytavrinning

Hadde även en diskution med glasmästaren huruvida plexi är bra i akvariet eller inte pågrund av dess feta yta och att det eventuellt släpper ifrån sig skadliga ämnen, vad vet jag

Mvh Eva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte använda glas för det ska göras en kam längst upp som går över vatten kanten eftersom mina fiskar gärna glider över och ner bland pumparna om kanten är jäms med vattnet, så därför använder jag inte glas, går det inte att limma med vanligt silicon, har ett gyppy på 80l och den plasten är ju siliconad vad är skillnaden på den plasten och plexi kan man ju undra, det blir ju inga stora påfrästningar på plexit det ska ju bara skilja vattnen åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar du menar om det släpper ifrån sig något (Skadligt) i vattnet, eller menar du om fogen släpper? :)

Tänkte fråga om det var inert men skrev inte det eftersom jag inte ville använda fina ord men mitt alternativa ordval blev tydilgen lika oförståligt :ler: Ja - jag menade om det släpper från sig något som kan skada;)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte använda glas för det ska göras en kam längst upp som går över vatten kanten eftersom mina fiskar gärna glider över och ner bland pumparna om kanten är jäms med vattnet, så därför använder jag inte glas, går det inte att limma med vanligt silicon, har ett gyppy på 80l och den plasten är ju siliconad vad är skillnaden på den plasten och plexi kan man ju undra, det blir ju inga stora påfrästningar på plexit det ska ju bara skilja vattnen åt.

Jag har själv ett Molly och har noterat precis det du säger. Det går att få silikon att fästa på plast men den behöver primas (förbehandlas) annars kommer du att kunna skal bort silikonet bara med att titta på det. En lösning för dig kan vara att limma några glasstavar på sidorna och i botten så att du får en spalt att sticka ner skivorna i. Gör spalten så "trång" att du får ta i lite för att skjuta ner plexit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte använda glas för det ska göras en kam längst upp som går över vatten kanten eftersom mina fiskar gärna glider över och ner bland pumparna om kanten är jäms med vattnet, så därför använder jag inte glas, går det inte att limma med vanligt silicon, har ett gyppy på 80l och den plasten är ju siliconad vad är skillnaden på den plasten och plexi kan man ju undra, det blir ju inga stora påfrästningar på plexit det ska ju bara skilja vattnen åt.

kanske du kan göra sidan i glas och montera fast en kam längs upp på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske du kan göra sidan i glas och montera fast en kam längs upp på den?

Absolut det enklaste alternativet som dom flesta använder till sina ytavrinningar.

Finns färdiga kammar att köpa och bara trycka på glaset, eller kan man tillverka en själv.. Se till så du kan ta loss den för att enklare göra rent bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Biltemas Plastic Welding borde fungera bra. Skall ge en bra fog. Tyvär vet jag inte om den släpper ifrån sig något skadligt när den har härdat; aktiva ämnen: Metylmetakrylat och Metakrylsyra. Vet någon något om det?

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade akvariumet här om dan och fick med mig glassilicon, något nytt, limmar det mesta inklusive plexi, fastare i konsistensen, heter polymersealer 303 och kommer från Lenson, det ser lovande ut dammtorrt efter 15min och genomhärdad efter 24timmar, luktfri, har precis limmat plexit till ytavrinningen väntar med spänning till i morgon om det har fastnat, mer info om produkten finns på lenson.se och det verkar som att man kan beställa på nätet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade akvariumet här om dan och fick med mig glassilicon, något nytt, limmar det mesta inklusive plexi, fastare i konsistensen, heter polymersealer 303 och kommer från Lenson, det ser lovande ut dammtorrt efter 15min och genomhärdad efter 24timmar, luktfri, har precis limmat plexit till ytavrinningen väntar med spänning till i morgon om det har fastnat, mer info om produkten finns på lenson.se och det verkar som att man kan beställa på nätet också.

Tänk på att den innehåller antimögelmedel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Johan säger så skulle jag inte använt det om det inte var avsett för akvariebruk, kan innehålla saker som inte är så nyttigt för karet.

mvh Emil

Den är rekomenderad av försäljaren till akvarium, dom borde veta vad dom säljer!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är rekomenderad av försäljaren till akvarium, dom borde veta vad dom säljer!!

Hmm man ska inte alltid lita på försäljare dom gör bara det dom är bäst på! Sälja!

Men det kanske stämmer.

Men var hittar man infon om att det kan användas i akvarier? Borde ju stå på hemsidan, (jag kan ha missat det också)

Men jag vet av egen erfarenhet att många av siliconerna på marknaden inte hör hemma i akvarier.

själv använder jag bara akvarie silicon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Var inne på hemsidan - såg denna information

POLYMER SEALER 303

SPECIALFOG, EXTREM LIMFÖRMÅGA.

Unika fästegenskaper på många olika material som trä, metall, plast, glas, plexiglas och sten, även natursten. Mycket lång livslängd, god kemikalieresistens, god UV- resistens.

Antimögelbehandlad. Innehåller ej silikon. Fri från lösningmedel och isocyanater. Utmärkt för karosseri, bygg, container, ventilation och byggplåt, industri, maskiner, våtrum, kök samt limning av speglar. Limmar även isolermaterial samt polystyren (frigolit), övermålningsbar.

Nu även i grå metalic, för fogning av rostfritt, aluminium samt andra metaller och färgkombinationer. Draghållfastighet upp till 20 kg cm2. Frystålig i patronen ner till -15ºC.

Ta en erfaren akvarist råd: Ta bort allt och rengör noga. Gå tillbaks till försäljaren och tala om att detta fungerar inte i akvarium. Många har gjort misstaget att limma med antimögelbehandlat lim. Det har kostat många fiskar livet. Gör inte om samma misstag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Var inne på hemsidan - såg denna information

Ta en erfaren akvarist råd: Ta bort allt och rengör noga. Gå tillbaks till försäljaren och tala om att detta fungerar inte i akvarium. Många har gjort misstaget att limma med antimögelbehandlat lim. Det har kostat många fiskar livet. Gör inte om samma misstag.

MVH Lasse

Helt rätt men limmet är utmärkt till andra ändamål det ända som förmådde laga hålen på mina fiskebyxor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt men limmet är utmärkt till andra ändamål det ända som förmådde laga hålen på mina fiskebyxor.

Ja det limmet kommer jag nog att använda mycket i framtiden - det verkar som man kunde slänga PL 400 nu!

men inte till akvarium!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med killen på glasmästeriet som byggde mitt akvarium och han limmar om det, har även varit i kontakt med lenson och dom menar att det inte finns något antimögelmedel i detta lim utan att det är resistent i sig själv mot mögel och att det används i kontakt med dricksvatten och enligt fabriken ska limmet inte avge skadliga ämnen när det härdat. Man vet inte vad man ska tro. Jag har ju ingen lust att börja om igen fall om fisk och alltihopa dör.

Så det blir raka spåret till glasmästarn, man lär så länge man lever

Ha de

Mvh Eva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...