Gå till innehåll

Böcker? Vilka och köpa vart?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har just nu suttit i snart en timme och försökt leta åt lite värda böcker för mig som är relativt färsk.

Letade igenom lite trådar, men hittade inte direkt några böcker som verkade intressant.

Jag försökte hitta åt den där boken "Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren" på nån internetbokhandel, men det gick inte bra =/

Ge gärna tips nu på lite bra böcker för mig som vill ha en bra grund att läsa in mig på, samt en grym bok där många fiskar och koraller står så man inte behöver känna sig som ett fån då man kommer till en butik och inte vet om korallen är svår, eller fisken är dödligt giftig eller så :)

Tar med mig boken in och står och kollar upp saker tills jag har hunnit lära mig det "utantill".

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har just nu suttit i snart en timme och försökt leta åt lite värda böcker för mig som är relativt färsk.

Letade igenom lite trådar, men hittade inte direkt några böcker som verkade intressant.

Jag försökte hitta åt den där boken "Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren" på nån internetbokhandel, men det gick inte bra =/

Ge gärna tips nu på lite bra böcker för mig som vill ha en bra grund att läsa in mig på, samt en grym bok där många fiskar och koraller står så man inte behöver känna sig som ett fån då man kommer till en butik och inte vet om korallen är svår, eller fisken är dödligt giftig eller så :)

Tar med mig boken in och står och kollar upp saker tills jag har hunnit lära mig det "utantill".

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Såg att du skulle till JR och köpa ls han har (daniel knop saltvattensakvariet) vet inte vad han tar för den. men bara så att du vet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte hitta åt den där boken "Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren" på nån internetbokhandel, men det gick inte bra =/

Boken finns på PWSS iaf.

Även hos norska Korallrevet: http://korallrevet.no/catalog/index.php?cPath=21 Välj bara att sidan ska visas på svenska, så finns den på svenska med. :)

e-akvariet i Danmark har en del böcker: http://www.e-akvariet.dk/index.php/cPath/26?osCsid=784391e3a7c52b78b006dae4d7006a82

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köpa mina på www.adlibris.se senaste tillskotten i biblioteket är

The Reef Aquarium Volume Three: Science, Art, and Technology

Utgiven: 200511, Antal sidor: 680

Annars så har jag

The Modern Reef aquarium - Lite överlag om akvariet med fisk, koraller och teknik

Aquarium Corals - Ren odlad korallbok

Reef Secrets - Lite överlag om akvariet med fisk, koraller och teknik

The Reef Aquarium - Lite överlag om akvariet med fisk, koraller och teknik

Marine Fishes - Ren odlad fiskbok

Ultimate Marine Aquarium - Olika biotop akvarium

Marine Atlas- Lägredjur och fiskar

Korallrevs akvariet 4 -

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Knops bok har vi pratat om förut ¨å den lämnar jag. Om du vill ha en bra bok om fiskar sopm man kan ta med till affären också så rekomenderar jag denna https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&sort=2&cat=3&page=1 som är en pocket bok.

La precis en beställning på denna boken. Tackar för tipset, sällan man kollar igenom produktguiden faktiskt. Sorgligt nog. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett gäng böcker men några tycker jag sticker ut, när det gäller koraller:

Aquarium Corals: Selection, Husbandry, and Natural History av Eric Borneman denna bok tar också upp ganska mycket om skötseln av revkar.

När det gäller fiskar är Reef fishes serien av Michael W. Scott kanon, omfattar än så länge tre böcker som täcker in olika familjer av fiskar.

Dessa böcker är ganska dyra, men enligt mig väl värda sin pengar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy jag kan bara hålla med om att man kollar där för sällan. Jag är lika dan. Jag tycker dessutom att guiden är toppen.

Jag köpte några beg böcker och det ger en bra inkörsport på vad man sen vill ha. Böckerna jag köpte kanske inte ver de man letar efter i affären men det var en bra väg in i böckernas värld (kan gärna köpa fler beg om någon har liggandes). I det köpet som jag nog inte betalade mycket för fick jag en kompis med på köpet. Vad jag försöker säga är att köpa beg ger mer än det man köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amazon.com har ett bra sortiment. Enda nackdelen är leveranstiden. En fara är att siten är rätt smart uppbyggd så man får förslag om en massa andra bra böcker inom ämnet. Sist jag handlade där hade jag tänkt köpa en bok men med min dåliga karaktär blev det istället 3 stycken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Knops bok har vi pratat om förut ¨å den lämnar jag. Om du vill ha en bra bok om fiskar sopm man kan ta med till affären också så rekomenderar jag denna https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&sort=2&cat=3&page=1 som är en pocket bok.

....eller REEF FISHES av samma författare som är en senare utgåva.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...