Gå till innehåll

T5:or över 200cm kar


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag bollar just nu med lite idéer kring att köra en 200cm tank som rumsavdelare mellan köket och vardagsrummet i nya huset. Genast kommer tankarna kring vilken belysning som ska gälla...

En sak jag försöker hålla mig borta från är ljusutsläpp framförallt mot sidorna, men också uppåt mot taket. Anledningarna är flera, men framförallt att man vill slippa lysa upp halva nederplanet när det är dags för lite mys-pys framför TV:n.

Så, just nu är spåret inne på att försöka sig på med en T5-armatur som ska räcka längs hela karet. Just nu lutar det åt att förse ett kar med måtten 200x50x50cm med tillräcklig belysning för att även klara stenkoraller, då jag har länge velat gå in på denna del av hobbyn.

Valet:

  1. Denna armatur. Inte så värst snygg att visa upp "öppet", även om det är alu.
  2. Bygga egen armatur med 8x39W rör i samma stil som bänken.

Jag är inriktad på att försöka köra 8x39W eller som max 10x39W, alltså antingen 4 eller 5 rader med rör med en "skarv" på mitten:

+-------------------------------------------------------------------------------+

|-======================--======================-|

|-======================--======================-|

|-======================--======================-|

|-======================--======================-|

+-------------------------------------------------------------------------------+

Några synpunkter på antalet? Total watt?

Kalkyl:

HF-donen till 8x39W blir då 4st 2x39W med ett pris på €32,00/st = ~1400:-

Reflektorer till dessa 8 rör - ATI SuperReflector €15,90/st = ~1300:-

Rören 4st actinic och 4st white, gissningsvis €20,00/st = ~1600:-

Material - typ FK-kabel, skruv, färg, trämaterial = ~300:-

Slutsumma för en "gör det själv" - 4600:-

Detta att jämföra med armaturen på tyska Ebay-auktionen med ett "köp loss" pris på endast €269,95... inklusive rör och reflektorer.

Jag känner mig oerhört kluven. Med alternativ #2 klarar jag mig bättre undan att kunna köpa lite delar i taget då ekonomin inte är den bästa, samt att jag får armaturen att se ut precis som jag vill ha den.

Med alternativ #1 får jag slanta ut allt på en gång, men då är allt inkluderat till ett bra mycket billigare pris. Det är liksom inte lite det skiljer heller...

Synpunkter? Idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du skrivit fel gällande watt? Tror du menar 39W rör, inte 54W? Ett 200 cm långt kar är för kort för att kunna få plats med 2 rader av 54W rör bredvid varandra såvida man inte lägger dem omlott. Tänk även på att de blå rören från E-bay är inte är actinicrör, så ska du ha fluoroscerande koraller som du vill ska se snygga ut får du köpa till några actinicrör. Sedan är det en smaksak om man vill köra med de övriga rören, själv tycker jag att de har lite väl mycket grönt i sig, men det har å andra sidan nästan alla andra rör på marknaden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du skrivit fel gällande watt?

Tänk även på att de blå rören från E-bay är inte är actinicrör, så ska du ha fluoroscerande koraller som du vill ska se snygga ut får du köpa till några actinicrör.

Naturligtvis hade jag blandat ihop det hela, det är 39W rör jag menar.

Vad gäller blårören så får man väl köra med dessa ett tag och senare byta ut dom helt enkelt... Försvarar ändå inte merkostnaden. :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har missat lysrörs hållare antingen IP klassade eller vanliga G5 hållare

Köper man aluminium profiler 50x50 så kan man fälla in både drossel och hållare i denna så får man mer en liknande lösning aquaConnects

Har byggt själv en armatur som ni kanske vet men nu efteråt så har man hittat en annan lösning på denna webbshop

Kabel för att bygga själv var liten miss man behöver mer än man tror ca 6meter per par och drossel

Köper du ATI Sunpower så får du både med lysrör och reflektorer och slipper bygga själv och får en snygg lösning

2st ATI Sunpower 6x39 Watt T5

2st ATI Sunpower 4x39 Watt T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör jag med ATI Sunpower så ramlar det ändå iväg i €378/€460, vilket suddar ut skillnaden mot att bygga eget. Visst, man får en klämtjäck ATI-ramp med allt vad det innebär...

Vad gäller hållarna så fick jag ju en påse utav Stigigemla, så på den fronten är jag redan täckt. Aluminiumprofiler var en sak jag inte tänkt på faktiskt... Går nog att få till rätt bra med lite knåpande. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de är ganska likvärdiga. De har bra reflektormaterial men har bara ungefär 4 cm bredd per lysrör. Det är alltså inte separata skål- eller måsvingeformade reflektorer.

För att få bra reflektorverkningsgrad måste man ha större bredd på reflektorn så att man kan rikta det reflekterade ljuset mot vattnet istället för lysröret bredvid.

Vad jag vet finns det flera olika fabrikat av reflektorer som är tänkbara. ATI förstås som redan nämts är ungefär 7,5 cm bred. Terra - Nova är ungefär 6 cm bred. Dessutom har Arcadia (haft?) måsvingeformade reflektorer. Jag har testat (och underkänt för mitt bruk) Juwel, Arcadia skålformad och Aqualight skålformad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr jobbade jag mycket med offentligt ljud, och då fanns det allehanda spektakulära konstruktioner för att rikta ljud(främst högfrekvent) - men till syvende og sist, var det alltid de enkla organiska formerna som gav bäst resultat...

jag drar lite paraller med darth wader inspirerade reflektorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får en tankeställare om T5. ATI rören var underbart men kort så tillbaka till ruta 1, man förstår nu varför Iwan byter rör var 6:e till 7:e månad, då är de slut helt enkelt. Jag får nu ta en rejäl tankeställare om denna belysningsform och kanske byta mina 400w till 250wattare istället. i och för sig så var osramrören bättre och utan synbar ljusförlust efter ett år (860)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rapporten är till sin grund fem år gammal. De nya T5 rören är säkerligen förbättrade.

Men när man läser nyare rapporter om T5 står det klart att livslängden är ett problem. Alla ägarna till de jättesnygga T5 karen på tyska siterna verkar byta rören minst en gång om året.

Jag tror att det är helt nödvändigt att ha en ljusmätare (helst PAR) för att hålla kollen på rören. Temperaturen är också väsentlig i samband med livslängden och med en ljusmätare är det ganska lätt att ställa in fläktarna till belysningen på bästa temperatur.

Men i och för sig åldras MH snabbt också. Mina Coralvue 10 000K höll inte färgen ett år utan snarare 8 månader med 10 timmar ljustid per dygn. (Blir rödarre och rödare).

Och alla som byter MH till en ny färg verkar tycka att den nya färgen ger starkare och snyggare ljus.

Nu har jag i och för sig köpt BLV MH men hur länge de håller färgen vet jag inte.

Jag har i alla fall snyggare ljus i karet med lysrör (Aquablue och Blue+) när MH:na är släckta. Med allt tänt är det 1250w MH och 476w lysrör. Och den nya Aquablue special ger också ett snyggare ljus. (Tycker jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar av Iwan: Låter ju lugnande

That paper is some years old…forget it! The T5 technology made big successes during the last year.

Of course you should change the bulbs every 6-8 month because the spectrum is changing after this time. I reach the best results if I hang my lamps 12 cm over the surface, change the bulbs every 6 month and apply approx. 1,2 watt/Liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bud, verkligen...

Verkar i korthet vara såhär:


  • För att nå bäst effekt, ska man byta samtliga lysrör ofta (1-2ggr/år) vilket tenderar till att bli en ljuv kostnad.
  • Kör man med hembygge får man plats med breda reflektorer och på så sätt mer effekt/lysrör. Då pratar vi c:a 8cm breda reflektorer för 150-200:-/st. I överlag ett (mycket) dyrare alternativ om man tittar på totalkostnad.
  • ATI:s Sunpower armatur kör med c:a 5cm breda reflektorer, så man kan ifrågasätta om dessa klarar att reflektera tillräckligt med ljus. Andra märken kanske till och med har ännu smalare reflektorer, vilket skulle ge ännu mindre ljus. Rent överlag verkar ändå ATI ge mest effekt/armatur.

Det verkar nästan som man får lägga till i kalkylen hur bred själva armaturen är, för att på så sätt få reda på bredden på reflektorerna. Hur vi än vrider och vänder på steken så faller det ut i en sak - man får det man betalar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja bytet av rör var 6:e månad är ju en stoooor... nackdel speciellt om man har många rör. Jag hade ju tänkt mig först 14st ATI 39w, kostanden blir då ca 1650:- per halvår. 275:- i månaden, därmed så är alltså T5 belysning den dyraste formën av ljus så det jag spar i el kostar mig mer i lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normal rekommendation om man vill hålla bra kvalitet på ljuset är att är att byta hälften av T5 lysrören en gång i halvåret, med ett rullande schema så att lysrören används i ett år. Det varierar dock mellan olika märken och modeller hur snabbt lysrören försämras. Speciellt blå lysrör tappar vanligtvis styrka och får större förändring i spektrat snabbare än "vita" lysrör. Väljer man en ramp med extra många lysrör, speciellt med plats för fler blå rör än man egentligen behöver, så kan man köra med rören lite längre tid, men får då mindre ljus per watt så man betalar extra på elräkningen istället för att köpa lysrör oftare.

Eftersom många väljer att köra blåljuset längre tid per dygn än det vita ljuset får man en ännu mer sned fördelning gällande hur snabbt rören förbrukas. Om man t.ex. kör de blå rören 9 timmar per dygn och de vita 6 timmar per dygn kan man förslagsvis byta hälften av de blå rören en gång i halvåret (dvs ett års användning per rör) och byta hälften av de vita en gång om året (två års användning per rör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu väcker jag tråden igen och försöker summera ihop vad jag funderat ut hittills:

Jag fokuserar just nu på ekonomi och det verkar sluta i att införskaffa antingen ATI:s Sunpower 4x39W eller AquaConnect Lumimaster 4x39W. (Naturligtvis två armaturer för att täcka upp hela längden på ett 200cm kar) Dessa har samma pris (€189) på AquaPro2000, medan den senare finns för precis 2000:- på PWSS, så det lutar åt AquaConnect för att gynna den svenska näthandeln.

Är det någon firma i Sverige som säljer ATI:s produkter blir det självklart ett övervägande.

Vad gäller ATI vs AquaConnect så verkar det vara av samma kvalité, nästan identiska kopior av varandra sånär som på att Lumimaster saknar skyddsglas. Oliver Landwehr på Miniriff.org har även en recension på Lumimaster, som säkert få har missat vid det här laget.

Som ni ser av tidigare nämnda kalkyler så får man ju ifrågasätta om man ens kan bygga ihop en egen konstruktion för samma peng. Visst, är det det absolut maximala man är ute efter så kan man säkert få ut lite till per Watt om man handplockar reflektorer utefter sitt eget val. Då pratar vi om ett antal procent men en desto större merkostnad, för att inte tala om tiden i anspråk för att bygga armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...