Gå till innehåll

Aqua Medic Turboflotor Percula(Hjälp)


Robban

Rekommenderade inlägg

Hej, alltså nu har jag fyllt mitt Percula 90 med osmosvatten, provstartar min

Aqua Medic Turboflotor percula låter ok, MEN när jag vrir på luften, brumar den som F**.

Det sitter en Ocean runner 2000, men bara pumpen låter inget, utan bara när den drar luft. Har luftljudämpare så vibrationer kommer ifrån pumpen när den suger luft.

Är det så för er som har en likdan skummare att luften matas in genom ett borrat hål rätt in i insugningsröret?

Förslag är välkomna för så här kan jag inte ha det!

Extern sump är uteslutet(platsbrist).

Fanns det inte några här som hade god erfarenhet av Tunzeskummare, som passade i P90 skummarficka. Låter dom mkt?

Mvh:Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hällt salt, men brumar inte riktigt lika mkt(men ändå för mkt).

Ni som har Percula kar min, vattennivå i skummaren ligger ett par cm upp i koppen(stigarröret) hur har ni justerat nivån i skummaren?

Finns inga justerings möjligheter ju, hittar inga iaf? Har provat att sänka alla utomstående nivåer utan påverkan....puh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att det hela kommer bli bättre sedan då du får i Levandesten

Tråkigt iallafall att det ej funkade som vi pratade i telefon innan idag

Hoppas att du får mer hjälp utav andra som kör eller har haft den sådan här skummare modell

Kolla med Niclas i forumet han har haft en innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hällt salt, men brumar inte riktigt lika mkt(men ändå för mkt).

Ni som har Percula kar min, vattennivå i skummaren ligger ett par cm upp i koppen(stigarröret) hur har ni justerat nivån i skummaren?

Finns inga justerings möjligheter ju, hittar inga iaf? Har provat att sänka alla utomstående nivåer utan påverkan....puh

Tjenare Robban!

Jag har själv ett "Percula 120" modellen större men principen är den samma.

För att ställa in rätt vattennivå till skummaren ex. som i ditt fall lägre så stryper du vattenintaget till "biobollsfacket" så att flödet minskar därefter märker du nog att vatten nivån minskar. Det är möjligt att du också får minska flödet över kammöverföringen.

När jag köpte mitt "Percula 120" så fick jag 2 olika kragar till skummarkoppen, en låg och en hög och med dessa kan jag justera höjden på koppen.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry Wrang, skulle ringt dig igen men pengarna tog slut på kortet percis efter jag la på.

PACE>

Det finns ju två justeringsspatlar i facken bak, en lång med filtermassa(denna har jag redan skrotat) vidare en kort för justering av biobollsfickan(biobollarna har jag också tagit bort). Den korta har jag sänkt ner så långt som möjligt så vattnet nu rinner rätt över glaset. Här ligger också nu vatten nivån i alla tre facken.

Detta medförde viss sänkning av nivån både i själva skummaren och i omgivande nivåer, men nu kan jag inte sänka den mer.

Nivån ligger ändå 1,5-2cm upp i koppen, men det kanske inte gör så himla mkt?

En Tunze skummare kostar trots allt 3000 pengar....

Pace> läcker det ut mkt luftbubblor från din skummaren i facken baktill?

Eller är det bara för att jag nu har hällt i salt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry Wrang, skulle ringt dig igen men pengarna tog slut på kortet percis efter jag la på.

PACE>

Det finns ju två justeringsspatlar i facken bak, en lång med filtermassa(denna har jag redan skrotat) vidare en kort för justering av biobollsfickan(biobollarna har jag också tagit bort). Den korta har jag sänkt ner så långt som möjligt så vattnet nu rinner rätt över glaset. Här ligger också nu vatten nivån i alla tre facken.

Detta medförde viss sänkning av nivån både i själva skummaren och i omgivande nivåer, men nu kan jag inte sänka den mer.

Nivån ligger ändå 1,5-2cm upp i koppen, men det kanske inte gör så himla mkt?

En Tunze skummare kostar trots allt 3000 pengar....

Pace> läcker det ut mkt luftbubblor från din skummaren i facken baktill?

Eller är det bara för att jag nu har hällt i salt..

Hallå igen!

Den korta justeringen intill biobollarna har jag tvärt om så att vattnet rinner genom justeringen och glaset, funkar alldeles utmärkt bara det att du kanske skulle kolla över överinningskammarna så att det inte forsar in för mycket vatten så att returpumpen efter biobollarna inte hinner med att pumpa ut vattnet då är du tillbaka till problemet.

Mina bio-bollar har jag också tagit ut.

Det där med att skummaren läcker ut små bubblor i skummarfacket har jag också, har även hört att andra har samma fenomen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry Wrang, skulle ringt dig igen men pengarna tog slut på kortet percis efter jag la på.

PACE>

Det finns ju två justeringsspatlar i facken bak, en lång med filtermassa(denna har jag redan skrotat) vidare en kort för justering av biobollsfickan(biobollarna har jag också tagit bort). Den korta har jag sänkt ner så långt som möjligt så vattnet nu rinner rätt över glaset. Här ligger också nu vatten nivån i alla tre facken.

Detta medförde viss sänkning av nivån både i själva skummaren och i omgivande nivåer, men nu kan jag inte sänka den mer.

Nivån ligger ändå 1,5-2cm upp i koppen, men det kanske inte gör så himla mkt?

En Tunze skummare kostar trots allt 3000 pengar....

Pace> läcker det ut mkt luftbubblor från din skummaren i facken baktill?

Eller är det bara för att jag nu har hällt i salt..

Jag får endast små bubblor i första facket och ej i dom andra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att jag ska höja kammarna, vilket medför en höjning av nivån i huvudkaret?

Det lilla jag nu har kört skummaren, så kan man tänka sig att det nästan är så mkt små bubblor i skummarfickan att den i sig själv kan vara en skummare..haha.

Jag har vritt på skummaren så den strypts antingen via in eller utblås, nu ligger iaf nivån nästan rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att jag ska höja kammarna, vilket medför en höjning av nivån i huvudkaret?

Det lilla jag nu har kört skummaren, så kan man tänka sig att det nästan är så mkt små bubblor i skummarfickan att den i sig själv kan vara en skummare..haha.

Jag har vritt på skummaren så den strypts antingen via in eller utblås, nu ligger iaf nivån nästan rätt.

Precis det jag menar med kammarna då sjunker vatten nivån i back facken.

Hoppas du får rätt snurr på det hela, det är väldigt känsligt det där med inställningarna men när du hittar den kan du sova lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, alltså nu har jag fyllt mitt Percula 90 med osmosvatten, provstartar min

Aqua Medic Turboflotor percula låter ok, MEN när jag vrir på luften, brumar den som F**.

Det sitter en Ocean runner 2000, men bara pumpen låter inget, utan bara när den drar luft. Har luftljudämpare så vibrationer kommer ifrån pumpen när den suger luft.

Är det så för er som har en likdan skummare att luften matas in genom ett borrat hål rätt in i insugningsröret?

Förslag är välkomna för så här kan jag inte ha det!

Extern sump är uteslutet(platsbrist).

Fanns det inte några här som hade god erfarenhet av Tunzeskummare, som passade i P90 skummarficka. Låter dom mkt?

Mvh:Robert

Min luft matas in via vattenintaget men det är inte borrat utan där sitter en liten förgrening som är till för att trä på luftslangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men vatten och luft dras in på samma ställe iaf?

Har justerat kammarna lite och tror att nivån nu ligger ungerfär i höjd med där koppen börjar, så en klar förbättring.

Men alla dessa bubblor hoppas jag kunna göra ngt åt...har du kvar filtermediet som sitter på den långa luckan, om kan det tänkas att den hindrar rätt mkt bubblor ut i karet, eller upplever du att du har mkt bubblor ut i karet.

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men vatten och luft dras in på samma ställe iaf?

Har justerat kammarna lite och tror att nivån nu ligger ungerfär i höjd med där koppen börjar, så en klar förbättring.

Men alla dessa bubblor hoppas jag kunna göra ngt åt...har du kvar filtermediet som sitter på den långa luckan, om kan det tänkas att den hindrar rätt mkt bubblor ut i karet, eller upplever du att du har mkt bubblor ut i karet.

Tack för hjälpen

Jag har min filtervadd kvar och kan säga det att den samlar upp en massa skräp som jag ej skulle vilja ha ut i karet. Jag har inte en endaste bubbla ut i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det läcker ut så otroligt mkt bubblor, att nåt måste vara fel.

Det är så mkt bubblor att som jag sa ovan(skummarfacket kan utgöra en skummare i sig själv).

Nån som avhjälp samma problem?

Jag har bytt ut min till svart silikon slang den som är standard för "Deltec" produkter.

För det första sluter den bättre då den är mjukareoch för det andra så kör jag hellre silikon än vanlig pvc slang, originalet den transperanta är väldigt styv och vid nån veckas användning är det precis som den släpper tätheten. Rätta mig om jag har fel ni som har "Percula" kar och kör skumaren som tillhör originalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kan reglera luftflödet, men omjämnvikten består, kommer ändå alldeless för mkt bubblor ut, och stryper jag för mkt så får jag för lite bubblor i reaktionsröret.

Detta ska ju vara orginal, så visst är det är märkligt....men strypa pumpen kan kanske alltså påverka...hur gör jag då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, har precis köpt ett Percula 90 jag med...har samma historia hos mig...som på bilden! Mycket luftbubblor i utblåset o en jädra massa oljud. Detta dova brummande. Har i Vatten/Salt/Grus, och får LS imorrn....Har justerat in lufttillförseln med en reglerventil på luftslangen. Bubblandet i koppen är ok, men det är ju ett jädra liv!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch! Och detta ska jag försöka mig på imorgon när jag ska koppla in skummaren till min Percula 90. Ser inte fram emot detta. Är det filtret ni pratar om som sitter i facket brevid skummaren? Jag har plockat bort den, kanske det är så att den borde vara kvar? Min satt på en skiva som man lätt kunde dra upp.

Följer detta med intresse och får nog använda denna tråd i morgon som manual. Så killar skriv på nu!

Victoria

Fast jag har ju inte samma skummare :)

Men ser ändå inte fram emot det.. har en känsla av att det kommer att ta sin tid att hitta rätt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet består även om jag vant mig iaf delvis. Pga det stora bubbelsläppet via utblåset, bildas det STORA luftfickor som släpper av en brakskit ca 1-2ggr var 30 min.

Det konstanta bubbelbruset från alla utgånde bubblor i skummarfickan, är lite jobbiga kan jag säga(ungefär som när du slår upp ett glas med Vichyvatten fast hela tiden) :-)

Veronica, tror inte det blir några sådana här problem med din skummare den (äldre modellen). Må hända att den är lite underdimensionerad för "vissa" behov bara.

Inväntar en Tunze skummare......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet består även om jag vant mig iaf delvis. Pga det stora bubbelsläppet via utblåset, bildas det STORA luftfickor som släpper av en brakskit ca 1-2ggr var 30 min.

Det konstanta bubbelbruset från alla utgånde bubblor i skummarfickan, är lite jobbiga kan jag säga(ungefär som när du slår upp ett glas med Vichyvatten fast hela tiden) :-)

Veronica, tror inte det blir några sådana här problem med din skummare den (äldre modellen). Må hända att den är lite underdimensionerad för "vissa" behov bara.

Inväntar en Tunze skummare......

Hej

Nej jag har hört att min skummare är helt ok för mitt kar även om det är av den äldre modellen. Och som sagt så kommer jag inte ha en sådan stor belastning i mitt kar, iallafall inte till en början.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...