Gå till innehåll

ID lägre djur


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Har just pulat ner 120 kg levande sten i mitt kar, och i botten på några kartonger hittade jag diverse djur som jag tänkte höra om ni har nått id på, och om dom är bra/dåliga att slunga ner i karet eller sumpen.

hittade en snigel som jag antar är bara bra att ha i karet, men vill ha id på den.

Sen hittade jag 2 krabbor, och här blir jag lite fundersam om det är nått att ha i karet? om dom är revsäkra så stoppar jag ju gärna i dom :D

Och en en liten räka, som jag tor kan vara en pistolräka, vad är sagt om dessa, vissa verkar se dom som lika "farliga" som mantisräkor, medans vissa säger att dom är helt säkra.. vad säger du? om det nu är en pistolräka?

här kommer bilder iaf :D

post-2407-1446891301963_thumb.jpg

post-2407-14468913019959_thumb.jpg

post-2407-14468913020282_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 har jag med i karet har ej sett någon skada med dessa.

Bild 2 & 3. Spola ner i toaletten

alt bild 3 ha den i sumpen

oki krabborna är på korallerna eller? gör dom skada om jag spar dom i sumpen?

och räkorna, vad gör dom för skada om jag har dom i burken? är det på koraller eller fiskar eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en symbiotisk gobi till pistolräkan, mycket intressan! Har haft i stora karet i 3 år utan några men. Pistolräkan är blind och stannar i den gång som den gräver och är helt beroende av gobin för alarm och även mat. Kräver dock att du har en hörna el. dyligt med helst 10 cm sand. (går att ordna med glasbitar så att sanden stannar kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräkan http://www.etropicals.com/product/prod_display.cfm?pcatid=1286 ska du absolut inte spola ner, mycket intressant djur och som Ingvar säger, försök att få tag på en symbiotisk gobi till den (den är dock inte blind utan har bara betydligt sämre syn än fisken). Annars finns det säkert någon som tar emot den.

Krabban skulle jag inte ha kvar i huvudkaret. Största problemet med dessa krabbor som jag märkt är att de äter upp dina snäckor när de blir tillräckligt stora, har inte hört att de ska skada koraller.

Snäckan är nog helt ofarlig och även jag har liknande arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräkan http://www.etropicals.com/product/prod_display.cfm?pcatid=1286 ska du absolut inte spola ner, mycket intressant djur och som Ingvar säger, försök att få tag på en symbiotisk gobi till den (den är dock inte blind utan har bara betydligt sämre syn än fisken). Annars finns det säkert någon som tar emot den.

Krabban skulle jag inte ha kvar i huvudkaret. Största problemet med dessa krabbor som jag märkt är att de äter upp dina snäckor när de blir tillräckligt stora, har inte hört att de ska skada koraller.

Snäckan är nog helt ofarlig och även jag har liknande arter.

Oki, ja men då behåller jag räkan helt klart :D

frågan är om den skall få gå i huvudkaret, tillsammans med en gobi, men där har jag bara 1 cm sand, eller om den skall få gå i mitt framtida refugium där jag ev. skall ha dsb, då den villa ha ganska djup sand enligt ingvar.

Ja men då kanske man sparar krabborna i refugiet också då, där lär jag nog inte ha några snäckor..

alltid kul med massa djur :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du bor i Umeå. Hade du bott närmare skulle jag skriva att räkan är livsfarlig och kommit och hämtat den NU!

hehe :P det kanske var därför wrang sa jag skulle spola ner den, då står han på andra sidan vattenledningarna och fiskar upp den :P

Ne men jag tar och sparar den då =) men skall jag ha den i karet eller i det kommande refugiet med dsb och makroalger.. där har den ju djupare sand, men där lär jag ju iofs inte ha någon goby...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort mig av med två pistolräkor mest för att knäppandet ar hemskt irriterande och högt. Men du kanske gillar det :)

hur högt knäpper dom? är det öronbedövande så man vaknar på natten, eller är det et litet knack typ? =)

jag brukar inte störa mig på ljud alls, men är det så man få ont i lronen så är det kanske ingen hit :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu till en fråga.. jag kommer nog inte starta upp refugiet på kanske 2 veckor eller så, måste ju först beställa akvariet osv osv.. om jag bestämmer mig för att ha räkan i refugiet istället för karet, kan den då bo under tiden i typ en glasslåda bara? behöver den skumning, belysning osv? tycker den har ju överlevt i en tunna på JR och sedan i botten på en frigolitkartong osv så det borde väl gå? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det glömde säga varifrån namnet kommer ifrån (en del tror att akvariet sprack första gången de hör ljudet). Om du sedan sätter handen framför den förstår du även varför den har smeknamnet fingerknäckaren :) .

Angående den temporära förvaringen skulle jag nog skaffat ett yngelkar i plast och låtit den flyta i karet tills allt är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

No har han tillfälligt fått flytta i en glasslåda med liten sand och en liten levande sten i...

jag har även sparad krabborna för jag tänker låta dom gå i refugiet också, alla djur är kul att ha, och där kommer dom ju inte år sniglar, så jag slänger nog ner dom i glasslådan också, om ni inte tor den äter upp pistolräkan så.. räkan är bara 5 mm stor kanske så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...