Gå till innehåll

Puhhh!!


Jonne

Rekommenderade inlägg

Haft vita prick för 2 veckor sedan...

Fiskarna har mått bra...Förutom putsarfisken...dog..köpte ny..dog efter 3 dagar...köpte ny igen..dog den med efter 3 dagar!!..

Tips!!!

Nu till det stora problemet...

Bytte 80 l vatten i går...ca 10 timmar efter det, så sitter det 100 tals vita små rörliga prickar på glaset... Även fiskarna är nu sjuka...se mjöliga ut......jo satte även på uv som varit avstängd 1 vecka...

Alla vattenvärden är bra..salt halt 10024...ökade från 1022 med saltbytet..alla korallen mår prima...

Snälla..tips....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var tråkigt John, jag lider med dig (och fiskarna) Eftersom angreppen verkar allvarliga, skulle jag satt fisken i karantän, och antingen sänkt salthalten eller kopplat in ett uv tillsammans med ett bra drag längs botten så att nykläckta parasiter åker med i uv:t. Att låta karet gå tomt ett tag kan också vara en bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska ni stänga av UVet? finns ingen anledning till det mitt går hela tiden och har inga problem med vita prick.

Stängde av det ..då jag fick vita prick som inte gick bort av Uv mm...

Alla värden va kanon...

Köpte då Exodin...Vilken hjälpte mig o mina fiskar kanon bra...

Sedan gjorde jag vattenbyte på 80 L, satte på UV:en....

o massor av vita , rörliga prickar är nu på glaset...Vad är det för nåt?????????????

Även på fisken!!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också en del vita prickar på rutorna. när man kollar närmare ser det mer ut som antingen snigelbäbisar eller rörmaskbäbisar (jag vet, jag måste skaffa glasögon) :)

Det ser ut som små vita vattenloppor....dom hoppar o frisimmar!!!

Men till problemet!! Efter Uv o skummare va avstängdt för medicin EXODIN...1 vecka..sedan vattenbyte och på med allt...Nu ..2 dygn senare..fiskarna är fullt angripna av Vita prick igen....PUHHHH,,

TIPS?????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vänta nu ett tag.... Vita prick parasiter går EJ att se med blotta öga i den frisimmande stadiet. På fiskar ser man små upphöjningar men de är ABSOLUT inte rörliga...

Allting låter ju som luftbubblor! Små vita prickar som "hoppar" omkring. Det kan ju hända att dem fastnar även på fisken om det finns mycket bubblor...

Kan inte du ta en bild på det hela samt beskriva din uppsättning lite utförligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick och många andra sjukdomar ligger väldigt ofta latent hos vilda fiskar och bryter ut när deras egna immunförsvar är försämrat pga stress/skada/dåliga vattenvärden etc. När de väl blivit frisimmande kommer de även att finnas i övriga delar av akvariet som t.ex. sanden. Det är i det frisimmande stadiet som ditt UVC eventuellt kan hjälpa dig att begränsa spridningen. Att du skulle bli av med prick till 100% är nog ytterst osannolikt, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...