Gå till innehåll

ytavrinning och sump


mojjan

Rekommenderade inlägg

Tjena jag ska äntligen få starta upp ett 240 liters med 112 liters sump. Fråga : Hur högt upp ska ytvarinnings kammen sitta?? och hur mycket bör retur pumpen vara på?

Skummaren som ska sitta i sumpen är en Deltec MC 500. Karet är borrat 3 hål i höjd i ytavrinningen.Själva ytavrinningsfacket är inte stort, men hoppas det kommer att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä skummaren går inte, passar i sump eller i karet endast :( .inga bilder ännu..vill hellre fota när allt är färdigt..kanske lite bakvänt än vad alla gör här på "guiden" . Nä jag får väll prova mig fram..Börjar inte med det nya karet föränn till helgen. Då börjar det roliga..Ska lägga in bilder på akvariet+ macrobilder på koraller och fisk när det är färdigt

Peder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Smyger in i denna tråd med mitt första inlägg lite försiktigt..

Efter att ha läst igenom alla 18 sidor i detta nybörjarforum, samt gud vet hur många sidor av herr WaterKeepers utsvävningar på ReefCentral, så börjar jag närma mig start av mitt egna akvarium.

Angående ytavrinning så står jag själv i valet och kvalet mellan olika tekniker;

1) borrat i botten

2) borrat i sidan med ytavrinningsbox från botten

3) borrat i sidan med liten ytavrinningsbox i hörnet, ca 10 cm djup.

Viktiga parametrar i mitt val är;

1) Driftsäkerhet - minimal risk för igenkorkning av luftficka eller alger/snigel/annat olyckligt

2) Ljudnivå - skall vara så tyst som möjligt

3) Estetik - skall "synas" (märkas kanske är ett bättre ord) så lite som möjligt

4) Bonus funktioner - läste om någon som hade box enligt metod 3) ovan, med en liten 'hylla' i botten av boxen där han skulle ha några koraller om jag förstog det hela rätt.

Hävert-avrinning faller på det estetiska för mig tyvärr.

Så frågan är - vilken metod för ytavrinning till sump är att föredra givet parametrarna ovan?

Jag ber redan på förhand om ursäkt mojjan, för att jag lånar din tråd, men mina frågor passar in så bra i din tråd.

Vill samtidigt passa på att ge Wrang en eloge för att ha startat denna site, och ett tack till er alla som bidrar med er kunskap och erfarenhet!

Hälsningar,

Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på kringsakerna. Kan du ha sump med det maskinella under karet är det bättre att borra i botten för att du inte ser rören från utsidan då.

Har du sumpen bredvid kan det ibland vara lättare att borra baksidan eller gaveln ifall du behöver såga i benställningen för att få ut röret under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig,

Tack för svaret. Sumpen kommer att vara under huvudkaret. Anledningen till frågan var vilken metod (borrat sida alt. borrat botten) blir tystast och säkrast.

Samt om det var någon fördel med att borra i sidan och bygga en överrinningsbox som inte går hela vägen ner till botten av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Stig!

Jag hade tänkt att låta röret till sumpen gå ner utan några borrhål. Utlopp i sumpen under vattenytan för att minska ljud, eller rakt in i skummaren om det är möjligt med tanke på vattenflöde och kapacitet på skummaren.

Har jag missat något väsentligt eller är det bara en estetisk fråga ifall man borrar sumpen eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes. Det var det jag funderade på, men jag såg en annan lösning med avrinning från sidan och en väldigt liten avrinningsbox i uppe i hörnet av akvariet. Men jag kör nog efter orginalplanen med hål i botten och kulventil på röret ner i sumpen.

Det är för många parametrar att skruva på helt enkelt, måste börja spika några om jag ens ska kunna beställa akvariet :-)

Retur från sumpen, in genom ett borrat hål i botten och en T-koppling med borrade rör längs botten, eller utanpå och över kanten ner mot botten?

Det första alternativet skulle vara estetiskt tilltalande, men jag vet inte riktigt hur man bemästrar baksug om pumpen stannar. Det intuitiva är att röret måste runt karet och i vattnet uppifrån. Har jag gjort något tankefel där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Peder kul att du kommer igång med akvariet!

Ytavrinningen är inte stor och för att minska ljudet skulle jag sikta på en ca 12-1400liter över den.

hade en eheim 1260 som returpump och det sörplade rätt bra, sätt kranar på de tre slangarna från ytavrinningen så kan du reglera ljudet ifån den bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...