Gå till innehåll

pH och svavelkulor


Appen

Rekommenderade inlägg

Hej, som jag fattar det så tar man huvudströmmen från Rowan som cirkulerar i tanken/sumpen som tidigare, en biström går igenom svavelfiltret,kalkreaktorn/magnesiumfiltret. Frågan är bara hur mycket kalk/magnesium som kan frigöras och vilket pH som man får dels in till kalken och ut från den sista behållaren med magnesium. Lågt flöde borde vara possitivt för att frigöra kalk/magnesium men räcker det till för att hålla kalk nivån uppe? Är det någom här inne som har erfarenhet och ahr testat detta?

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall gå en vattenström genom hela filtret. Först fosfatdelen, sedan nitratdelen och sist aragonitkalkdelen som höjer pH på utgående vatten till 7,5 - 7,6.
Det var just detta jag provade men efter 1 års exprimenterande med olika flöden o.s.v. så la jag av. Det var mycket svårt att vidmakthålla ett exakt flöde övertiden trots flera olika konstruktioner, men det fungerar troligen bra om allt stämmer.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är det stora problemet. Man kan ju inte strypa med en ventil på inkommande för att den smala springan i ventilen slaggar igen.

Det bästa är givetvis en slangpump.

Det näst bästa är väl att ha inlopp med hävert och utloppet bara någon cm lägre ned. Strypning på utloppet eftersom vattnet borde vara något renare där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,rent teoretiskt skulle det alltså fungera om man tex tar ett nitratfilter,fyller med ca 10cm svavelkulor,på med en perforerad platta fylla resten med en blandning av kalk och magnesium?är det svavelkulorna eller brist på syre som sänker pht?är det syret så är det ju bara att leda in vattnet i ett rör med en syresten,ursäkta bilden men de raka strecken ska föreställa en platta, sne strecken föreställa kalkfyllning.Mvh Stefan ps funktionen måste ju bli så att ett lägre flöde ger ett lägre ph som löser mer kalk fast mindre nebrytning av nitrat ,och tvärt om eller är jag ute och cyklar/S

post-1262-14468913100485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig, som jag skrev längre upp i tråden så kommer kalkdelen att snabbt sätta igen. Hittade detta nyss på AquaCares hemsida i F.A.Q. om nitratfiltret de säljer.

Is chalk column necessary after a ADN filter?

No. If the carbonate hardness KH (buffer capacity) is not below 5°dH nearly nothing will happens to the pH value in the aquarium. If you connect a chalk column after the ADN the surface of the chalk granules will block very fast with gypsum and bacteria. This cover hinders the neutralization of the ADN acid. You must change the granules regularly if it should work.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja det kan ju stämma att bakterierna kapslar in kalken,men det är räknat på utgåenede vatten,men händer samma sak i nitatfiltret?Capot kan inte du lägga i ca 10 kulor Turbogranulat i ditt nitrat filter och kolla om dom löses upp, eller skakar du det offta?det vore intresant och veta,fast om det funkar uppstår nästa problem då blir ju kalkutfällningen högre ju mer kalkmedia som finns i burken,samma som i kalkreaktorn, en nyfylld lämnar ju mer i början pga den större arean på granulatet .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, mina funderingar är ju inte att blanda svavelkulor med kalk för det håller jag med om att det kommer bara att sätta igen. Nej jag funderar på om man kan ha flera filter på rad.

1, Rowa

2, Svavelkulor

3, Kalk

4, Magnesium

allt matat med samma pump/flöde. På Rowa filtret sätter man en ventil som man tar ut huvudflödet på och tar en mindre ström till de övriga 3 filtrena.

På detta sätt har man allt separerat och svavelfiltret borde ju kunna bli så lågt i pH att det kan lösa ut kalk. Om Ingvar Hellman fick pH 5,6 ut ur svavelfiltret så räcker ju det mer än väl för att lösa ut kalk/magnesium i en reaktor, sett i tidigare inlägg att en Co2 reaktor ligger pH't runt ca 7,6.

Ingvar hur mycket svavelkulor och hur stor flöde hade du i genom ditt filter för att komma så lågt som 5,6 i pH?

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska kh:t ligga på när man kör med nitratfilter?

hur mycket höjer en syresten ph värdet?

vad heter sten/sanden man låter utvattnet droppa genom?

efter hur lång tid mättas svavelkulorna?

jag har slopat vodkametoden för ett par månader sen i samband med en krasch

och är nu helt inne på nitratfilter någon som kan rekomendera något bra filter?

mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska kh:t ligga på när man kör med nitratfilter?

hur mycket höjer en syresten ph värdet?

vad heter sten/sanden man låter utvattnet droppa genom?

efter hur lång tid mättas svavelkulorna?

jag har slopat vodkametoden för ett par månader sen i samband med en krasch

och är nu helt inne på nitratfilter någon som kan rekomendera något bra filter?

mvh johan

Johan - har du skrivit något om din "krasch"? Jag har i så fall missat det. Om du inte har det - kan du inte rita ner några rader om den. Vi är ju några som försöker förstå metoden och det vore bra att få ta del av dina erfarenheter om vad som hände.

Edit: Missade din fråga om syrestenen. Hu mycket syrestenen höjer beror på hu mycket koldioxid som finns löst som gas i vattnet. I ett normalt saltvattenskar höjer den inte speciellt mycke dagtid men kanske lite mer under den mörka perioden. Det sura vattnet från svaveldenitrifiering rår normalt inte luftning på eftersom det inte är surt pga koldioxid.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan - har du skrivit något om din "krasch"? Jag har i så fall missat det. Om du inte har det - kan du inte rita ner några rader om den. Vi är ju några som försöker förstå metoden och det vore bra att få ta del av dina erfarenheter om vad som hände.

Edit: Missade din fråga om syrestenen. Hu mycket syrestenen höjer beror på hu mycket koldioxid som finns löst som gas i vattnet. I ett normalt saltvattenskar höjer den inte speciellt mycke dagtid men kanske lite mer under den mörka perioden. Det sura vattnet från svaveldenitrifiering rår normalt inte luftning på eftersom det inte är surt pga koldioxid.

MVH Lasse

MVH Lasse

jag är inte säker på om det var vodkan. här är tråden iaf https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11584

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...