Gå till innehåll

pH och svavelkulor


Appen

Rekommenderade inlägg

Hej är det någon här som använder svavelkulor som nitratfilter? Jag har några frågor:

1. Vad är det för pH på utgående vatten när filtret fungerar? (och ingående)

2. Hur mycket vatten kan man köra igenom innan pH't förändras?

3. Vid vilket pH / flöde fungerar filtret bäst?

4. Är det någon om har kombinationen svavelkulor / kalk i samma filter?

5. Påverkar det lägre pH't det totala pH't i tanken?

Vore tacksam för svar på dessa frågor, jag funderar på att starta upp ett filter men vill lära mig lite mera först, jag har läst dom tidigare inläggen men inte hittat alla svaren.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på dina frågor om pH-värden.

Men jag ska svara på din punkt fyra; det ska finnas en länk i någon gammal tråd till ett ghetto-nitratfilter som består av ett fack med svavelkulor och ett därpå förljande fack med kalkgrus.

Ska söka lite efter det, annars det kanske är någon anna här som vet vilket jag syftar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på dina frågor om pH-värden.

Men jag ska svara på din punkt fyra; det ska finnas en länk i någon gammal tråd till ett ghetto-nitratfilter som består av ett fack med svavelkulor och ett därpå förljande fack med kalkgrus.

Ska söka lite efter det, annars det kanske är någon anna här som vet vilket jag syftar på.

Populärt i Frankrike. pH kan bli ganska lågt men det är normalt ett litet flöde. Capote här på Forumet låter utflödet från sin kalkreaktor gå över magnesiumkarbonat. Då får han både Mg och karbonat samt ett utgående pH kring 7,8 - 8.0.

En del jag känner har en liten håv med korallgrus som utflödet från nitratfiltret droppar igenom. Funkar bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://mars.reefkeepers.net/Articles/Denitrateur/SoufrePratique.html

Den här länken är nog bättre.

Min antydan till franska säger att detta: "en début d'expérimentation pour tomber après 3 semaines en dessous blir: Vid debutexperimentet med att vända efter 3 terminer i underkläder. Knappast rätt eller hur? Men det är kul med franska inte sant?

Men bildtexten längst ned med cm och så tror jag att jag fixar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hee Hee jo, Franska kan va kul:-) men förstå något som står skrivet eller någon pratar då är det kört för mig. På länken var det ju lite bilder att titta på åtminstone. Så vitt jag kan förstå så var det ett dubbelfilter med kalktillförsel genom att utnyttja det låga pH't. Detta låter ju kul.

1. tex Rowa

2. svavelkulor = lågt pH

3. Kalcium/magnecium = kalcium/magnesium utfällning --> neutralicera pH --> ökad kalk/magnesium halt.

Kan detta funka tro?

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är stor att kalkfiltret sätter igen mycket snabbt av kalciumsulfat och bakterier. Det hände också ofta förr när man körde sådana där filter som Jaken relaterar. Har man dessutom ett bra KH påverkas knappast ph av nitratfiltret.

Men du tär på KH väl?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, pH 5,6 är lågt, men samtidigt borde det kunna frigöra Kalk/Magnesium om man kör det genom en kalkreaktor innan det går ut i karet och därmed bli ett högre värde pH värde samtidigt som man tillför Kalk/magnesium.

Ingvar du provade inte att höja flödet genom filtret för att på så sett få ett högre pH värde?

Det borde ju vara så, lågt flöde = lågt pH = hög renings grad på nitrat. Högre flöde = högre pH = sämre renings grad på nitrat.

Om detta stämmer/funkar så kan man kanske slippa ha Co2 gas att hantera.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man gör en kombination av det hela då ?.. Man tar en biström från rowan som man skickar in i nitratfiltret och sedan tar man nitrat och slussar vidare till kalkreaktorn.. För om jag inte missminner mig helt så är det väl principen droppar / min på både nitratfilter och kalkreaktor.. Givetvis med en interncirkulation på kalkreaktorn..

Eller har jag fått allt om bakfoten igen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu e jag inte med riktigt.. Menar du att man skall köra en ström genom hela klabbet ?.. Min tanke var att ta en biström från nerrinningen, köra den i rovan.. Splitta strömmen en gång till och skicka en mindre biström till nitratfiltret och sist in i kalkreaktorn.

Jag e inte så trög som jag verkar, jag brukar bara ha en del otur när jag tänker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...