Gå till innehåll

T5 drosselfråga


Capote

Rekommenderade inlägg

Jag har en kombinerad MH och T5 armatur. Det blir jäkligt varmt inne i lampan och det gör att den elektroniska drosseln till T5-orna tar stryk. Funderar på att flytta ut den ur lampan men i anvisningarna till drosseln står det att några av kalbarna mellan drossel o lysrör skall vara korta "Keep cable short". Någon som vet vad som menas med kort i detta sammanhang. Är det 1 dm eller kan det vara 1m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värme och elektroniska drosslar är ett helsike. Jag har bytt ut ett 50 tal på 3 år i jobbet. Jag har sett varningen på de armaturer jag arbetar med också och då är de av varierande längd från 70 cm till 150 cm och med drosseln i mitten. Olika watt tal givetvis. Stigigemla - en fråga för dig!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också lekman i ämnet.. Frågade en polare som är mer insatt (chalmerist på starkström). Han hävdade att det lätt kunde bli en stående våg i en längre sladd och att man skulle kunna få en bakspänning vid tändögonblicket.. Som sagt så har jag ingen aning men jag fann det rimligt.. Å andra sidan är Stigs svar ännu mera rimligt. Att det är en garanti för att tillverkaren skall svära sig fri från strålningsreglerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stående våg i kablar får vi som dödar texttv med kabellängd på 8 - 10 meter om man har felaktiga antennuttag. Den frekvensen är knappt 6 MHz. Lysrörsreaktorn jobbar på 40 KHz ungefär och jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara någon energi som påverkar ljuset över ett par hundra KHz. Jag har för mig att industrielektrikerna inte brukar mäta mer än femte övertonen på 50 Hz?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elektroniska styrdom till t5 och även Mh är notoriskt kända för att gå sönder och orimligt dyra enl en vän till mig som har elfirma. Han har bytt massor och han avråder från att använda dom.

Själv har jag haft 3st elekroniska drosslar till 400W lampor och alla!!! har gått sönder och detta inte p.g.a. värme. De satt 1,5 m från lampan. Jag ersatte dom med den gamla typen och de har hållt sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...