Gå till innehåll

"Water flow is more important for corals"


Janne

Rekommenderade inlägg

Tack Janne för en jättebra länk.

Det stämmer exakt med de erfarenheter jag dragit sedan jag ökat på intensiteten succesivt i mina burkar och inte begripit varför jag får de effekter jag får. Det är också något som Clownen tyckt sig ha sett i sin burk.

Kul att få lite bakomliggande fakta på varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant artikel - jag tycker bara att han glömmer en sak och att det är inte bara borttransporten av syrgas som styrs av flödet utan också tilltransporten av näring (fosfor och kväve) Ju större flöde ju mer näring per tidsenhet presenteras för zooantellerna. Borde vara av stor betydelse i näringsfattiga miljöer. Och detta har ju också en knytning till ljuset - ju högre energitillskottet är ju mer är behovet av näring. Om vi tittar på era system Janne och Capote så måste ju flödet också ha betydelse även om det är så att fotosyntesen inte är lika effektiv. Ju mer bakterier/zooplankton som kommer att presenteras per tidsenhet, desto mera mat får polyperna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han nämner det i de tidigare articklarna, men det här med att behovet av syrgas transporten ökar när ljuset ökar som är nytt, för mig i alla fall. Man brukar ju tala om att cirkulationen ska vara bra, men man vet ej vad man ska ta häsyn till när man dimensionera den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksam om korallen verkligen kan känna skillnaden.

Så här har Jake svarat på frågor ang. artickeln på ZeoVit-forumet:

"Another point to consider is that 2 pumps working together to move the entire mass of water within an aquarium will produce more optimal flow characteristics than a dozen pumps which are pointing every which way."

"You should aim to have your water flow equipment work together to produce mass linear water movement so that entire water body in your tank is moving, not simply little turbulent jets of water here and there. Also, one of the big killers of water flow is having too much rock. An ideal rock formation should take up less than 1/4 of the occupied volume of the tank, it should be off all walls safe the bottom and in most places it shouldnt protrude more than halfway up to the top or halfway to from front to back."

Det andra svaret känns extra bra när man har kastat ut häften av LS och byggt ett litet rev, för att det ska bli bättre cirkulation runt korallerna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I artikeln har författaren en hypotes om bildandet av peroxid i samband med de höga syrehalterna i de fotosyntiserande algerna. Denna hypotes har jag även sett i några inlägg vad gäller de riktiga växtsnubbarna på zoopet. Jag tror den har tillbakavisas men vattencirkulationen har nämts även i den debatten. Skall se om jag kan provocera någon av växtgubbarna att redogöra för den diskussionen. Of topic - nja - vi kan nog lära en hel del där och givetvis tvärtom också. Tropfrog och Defdac - ser ni detta så kan ni väl redogöra för Barrs peroxid teori och varför den inte verkar vara riktig..

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihop.

Barr undersökte effekten av olika CO2+O2 halter för att han hade en hypotes att alger inte har lika välutvecklade peroxisom som reglerar de skadliga glykolsyror som bildas vid fotorespirationen och därför skulle vara en anledning till varför alger vantrivs när växer trivs. Trots att algerna har mer än tillräckligt med näring/ljus osv.

Lite mer specifikt så hämmar glykolsyrorna Rubisco. Rubisco världens vanligaste enzym och ett av de äldsta och det är stort, komplicerat och slött och dessutom så korkat så det lika gärna binder O2 som CO2. Det är inte så bra eftersom det är detta enzym som ser till att omvandla ljus+CO2 till sockerarter, dvs nyckeln till växters (och korallers?) kolfixering.

Mycket syre = Mycket fotorespiration = Sämre fotosyntes. Alger skulle med sina sämre utvecklade peroxisom fotorespirera mer än växter och växterna vinner i en syrerik miljö.

Han testade denna hypotes på några alger i olika koncentrationer av O2/CO2 men kunde inte se något signifikant.

Nyligen så märkte dock Barr att om man istället för att lösa upp CO2 perfekt med en vanlig reaktor istället sprutar ut mikrobubblor av CO2 (t ex via en Mazzei-venturi) så dunkar man upp tillväxten signifikant. Man kallar det för "misting" eftersom mikrobubblorna ser ut som en dimma.

So what? Jo, för att det ska funka så måste man optimera flödet i hela akvariet så att dimman når överallt. Detta är riktigt svårt i fullsmockade växtakvarier, och skeptikerna till mist tror att det är där hela finessen med mist ligger - inte mikrobubblorna i sig, utan det faktum att man optimerar flödet i akvariet. Med mist blir det genast uppenbart varför det växer så dåligt på vissa ställen i akvariet. Man ser tydligt var det är dålig cirkulation.

Om dålig cirkulation sedan hämmar fotosyntesen och främjar fotorespiration, eller bara ger bättre tillgång till näring är frågan (som Lasse ställde tidigt i tråden)... Det verkar ju som växter och alger klarar höga syrenivåer ganska bra, och har strategier/mekanismer för det.

En Powerpoint som nämner peroxisom och gykolsyror:

http://www.abo.fi/fc/opu/amne/biol/vaxtfys_7-8.10.ppt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar prata om flöde som centimeter per sekund när jag sitter framför ett akvarium. Hur mycket pumpar man har är ju egentligen ointressant. Det är vad de gör som räknas.

Jag har ungefär samma flöde i ett nästan oinrett hundraliters kar med en trehundraliters pump som jag hade i mitt trettiotvå liters nano med nio kilo sten och två sådana pumpar. Och Nanot hade fler "döda" ytor.

Mina Euphyllior hanterar ett avsevärt mycket högre flöde (cm/s) när det kommer från en vågmaskin. Polyperna minskar i storlek vid ett laminärt flöde på mer än 5 cm / sekund men de trivs i minst det dubbla när det gungar fram och tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar prata om flöde som centimeter per sekund när jag sitter framför ett akvarium. Hur mycket pumpar man har är ju egentligen ointressant. Det är vad de gör som räknas.

Det är klart, men om man med två kraftiga pumpar löser cirkulation så får man automatiskt det flöde han menar är bra, har man 10 små pumpar som pekar åt alla håll så får man det inte.

Jag har ungefär samma flöde i ett nästan oinrett hundraliters kar med en trehundraliters pump som jag hade i mitt trettiotvå liters nano med nio kilo sten och två sådana pumpar. Och Nanot hade fler "döda" ytor.

Det beror ju även på hur du bygger revet, om man t.ex. har det mitt i så blir det ju bättre än om man travar stenen mot någon vägg.

Mina Euphyllior hanterar ett avsevärt mycket högre flöde (cm/s) när det kommer från en vågmaskin. Polyperna minskar i storlek vid ett laminärt flöde på mer än 5 cm / sekund men de trivs i minst det dubbla när det gungar fram och tillbaka.

Om man har kraftiga vanliga pumpar(laminärt flöde) så riktar jag aldrig flödet rakt imot korallerna utan jag låter flödet "studsa" i en akvarievägg(indirekt flöde) eller att man har pumpen i en sidan på akvariet och riktar den mot korallerna på andra sidan akvariet, så det laminära flödet har ebbat ut när det träffar korallerna. Aldrig ett direkt flöde för det ska ju efterlikna en våg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju skillnad på koraller. Vad jag har läst skall t. ex gorgonier i allmänhet föredra laminärt flöde.

När det gäller två pumpar (som jag också tycker är bäst i normalfallet) så får man högre flöde med en våggenerator. Även om en pump åt gången är strypt så är det bara att lägga i litet nykläckt artemia i karet så ser man på dem att hastigheten är högre med våggenerator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...