Gå till innehåll

Roterande vattenutblås


uffe2

Rekommenderade inlägg

Uffe, de finns på Akvarieleasing här i Sumpan om du vill se dom "in action". Har ingen erfarenhet av dom själv, men de ser inte ut att vara något att hänga i julgranen. Tror inte de klarar speciellt högt vattenflöde, om du nu tänkt ha dom på dina Tunze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på att använda min gamla OceanRunner 3500

och en eller två sådana roterande utblås

för att sedan köra dom typ 15 minuter 3 ggr per dag.

Detta bara för att blåsa rent ordentligt lite då och då.

Jag tror att det är bra att någon gång,

då och då blåsa runt ordentligt i karet,

så att ev. ansamligar av skit försvinner.

Detta är bara som förstärkning till mina Tunze pumpar.

Uffe, de finns på Akvarieleasing här i Sumpan om du vill se dom "in action". Har ingen erfarenhet av dom själv, men de ser inte ut att vara något att hänga i julgranen. Tror inte de klarar speciellt högt vattenflöde, om du nu tänkt ha dom på dina Tunze.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sålt en hel del av de där och de flesta verkar nöjda. Man får dock räkna med att tappa en del effekt på pumpen och de behöver rengöras då och då för att inte kalka igen.

En OR3500 tror jag är för kraftig för att de ska fungera bra. De rekommenderas till pumpar upp till 1200 liter/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är utmärkta till att simulera vågrörelser om man har mjuka koraller etc på upp till ca 40 cm avstånd från utblåset som man vill ska vaja fram och tillbaka så det ser naturligt ut. Passar bäst på någorlunda starka pumpar som pumpar ca 1000L/h, eller dela upp vattnet från en större pump så att varje utblås får ca 1000L/h. Tyvärr så tappas mycket kraft i dessa, så att ha dem för cirkulationens skull är det ingen höjdare, utan det är mest för att det är snyggt med vajande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns bl.a. på Drakfisken. Gå in på Övrigt, Vågmaskin. Har tre stycken, varav jag använder två, då den som jag haft längst har blivit för kass i kuggarna, den går bara på halva varnet, sedan stannar den.

Fungerar bra till det den gör, dock som det beskrivs ovan så förlorar man en del flöde från pumpen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9999

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det stämmer kanske !

Men, man får ju alltid viss ansamlingar av skit under större högar av ls,

nästan oberoende hur mycket du blåser på eller riktar pumparna.

Men, jag vill optimera cirkulationen.

Jag tror inte att det är optimalt att ha konstant cirkulation dygnet runt 7/24/365

(ex pumpar på 100 Watt som går kontinuerligt),

utan då är det nog bättre att blåsa på lite extra under ett kortare period.

(ex. 50 Watt kontinuerligt och sedan blåsa på med 200 Watt typ 3 ggr per dygn 'a 20 min)

Samma renhållningseffekt, men med betydigt lägre effektförbrukning.

Tunzes pumpar har ingen variation på riktining av utblåset.

Sedan är det en prismässig aspekt också, Ocean Runner pumpen har jag redan.

Har du någon mekanisk filtrering eller smutsfälla som fungerar? Har du inte för lite cirkulation i så fall?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågfunktion får vara långt under vattenytan i så fall,

då vattenytan är bara 2 cm ifrån kanten på karet,

men det är lite av den tanken jag är ute efter.

Det är ju bättre att ha lite för mycket pump kapacitet

och sedan låta pumparna gå altenerande under dygnets timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulf, pumpar har en förmåga att slitas ut, haka upp sig eller gå sönder om man regelbundet startar dem flera gånger per dygn. Finns även risk med stillastående vatten som blir dåligt, samt risk för djur som sugs fast, fastnar/hackas sönder etc om man inte har ordentligt insugsskydd. Finns även risk att stenar och koraller etc ramlar om man inte sprider ut vattenströmmen.

Med bara 2 cm från kanten på karet finns det också klar översvämmningsrisk när man kör extra stark pump. Även stor risk för djur som kryper eller hoppar ut ur karet.

Idén med periodvis stark vattenström av akvariet är dock god för att långsiktigt hålla de levande stenarna i bra skick. Någon form av filter som samlar upp smutsen som frigörs är lämpligt, för annars flyttar man bara omkring smutsen i akvariet, men filtret bör helst rengöras efteråt. För att spara in på pumpslitage och jobb med att göra rent filter kan man nöja sig med att göra genomblåsningen några gånger i månaden då man även håller uppsikt över akvariet under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som du att man inte ska stänga av pumparna helt, utan snarare bara dra ned effekten till typ 20%.

På detta vis så slipper man en massa slitage för ryckiga stopp/start av pumpen och att div djur inte kryper in i pumpens utblås.

Självklart måste man ha ett skydd på insuget,

men ska man starta och stoppa pumpen

så bör man även ha skydd på utblåset.

Det vet väl alla som kör med Tunze Streamer

t.ex. när en snäcka har krupit in i pumpens utblås, när den varit avstängd......

Ulf, pumpar har en förmåga att slitas ut, haka upp sig eller gå sönder om man regelbundet startar dem flera gånger per dygn. Finns även risk med stillastående vatten som blir dåligt, samt risk för djur som sugs fast, fastnar/hackas sönder etc om man inte har ordentligt insugsskydd. Finns även risk att stenar och koraller etc ramlar om man inte sprider ut vattenströmmen.

Med bara 2 cm från kanten på karet finns det också klar översvämmningsrisk när man kör extra stark pump. Även stor risk för djur som kryper eller hoppar ut ur karet.

Idén med periodvis stark vattenström av akvariet är dock god för att långsiktigt hålla de levande stenarna i bra skick. Någon form av filter som samlar upp smutsen som frigörs är lämpligt, för annars flyttar man bara omkring smutsen i akvariet, men filtret bör helst rengöras efteråt. För att spara in på pumpslitage och jobb med att göra rent filter kan man nöja sig med att göra genomblåsningen några gånger i månaden då man även håller uppsikt över akvariet under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...