Gå till innehåll

Hur långt kar för wavebox?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag undrar om någon vet hur långt ett kar minst bör vara för att en wavebox ska fungera bra? Jag har hört att om karet är för kort så blir vågorna väldigt små och effekten hos produkten begränsad. Själv har jag ett kar på 120cm.

Tacksam om någon vet något om detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta om waveboxen

The shorter the tank, the faster the frequency.

Frequency is fixed by resonance and cannot be adjusted- you can tune the frequency but for alll but the longest tanks only one frequency is effective in prodoucing a wave. In a tank over 2m a double wave is possible, in a tank over 4m a 4x wave is possible.

Here are the wave sizes at full power- amplitude can be adjusted on the driver that is common to all Tunze Electronic pumps and does not affect controller function at 100% the following is known dimensions are in cm, F is freq in seconds, w is wave height (crest to trough in mm)

70-50-50 F=.45s W=40

100-70-70 F=.56 W=35

120-70-60 F=.63 W=35

150-100-60 F=.83 W=30

180-100-60 F=.86 W=30

220-80-50 F=1.10 W=25

200-80-65 F=1.15 W=25

Round and Triangular tanks create an elliptical wave pattern.

Rock layout and corals effect resonance and adjustments have to be made every feew months to acccomodate coral growth.

The Pros of the wavebox are

In a 2m tank you can move 100,000l/h of water with 30w of power!

The pressure and dynamic of the wave improves permeation in to the rock and sand bed improving bio function

Detritus is almost non existant- no dead spots exist

Cons

On a old tank it could cause algae problems as the detritus and opening of the structure to flow will liberate phosphates and drop redox

Tank life is shortened by the dynamic load. We approximate a tank constructed to DIN standards looses 10-20% of it's life when all other assembly and installation is 100% correct. (Unfortunately the US has no standard system like the Deutches Institute Normalization but we can estimate that a well made name brand US tank will have a 15 year life and the wavebox will reduce that to 12 at most if all other instalation is correct-i.e. it is level and properly supported)

The flow is not exactly natural, the natural wave would be much longer but given the size of the device and ultimate in energy savings it is the best that can be accomplished and is the most natural flow available to hobbyists.

So, the ideal flow system now is two Electronic Streams on opposite ends back corner aimed to the front center glass and operated on interval mode 2 on multicontroller 7095 with changes in pump operation every 6hrs or so. The wave box is coordinated and shuts off at night. This flow is a 50% approximation of what exists in the ocean and the best accomplished yet by any means."

Some details for the controller 6091:

The unit can run three ways- one box connected to the multicontroller or two boxes independent and run synchronously (same side for bigger tanks) or Inverse where to boxes are run opposite on huge tanks to boost the flow. Maximum freq is 1.4 sec- any longer and the box prodouces bubbles.

That is all the info I have and that is direct from Claude Hug the developer and primary tester of the wavebox 6212.

__________________

Roger Vitko

Tunze USA

Så en våg på 3.5 cm borde du kunna få upp ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv haft en i mitt kar på 120cm och du kan nog få mer än 3.5cm vågor.

Problemet med korta kar är nog snarare utblåset från pumpen.

Även om man drar ner amplituden till ett minimum så har du ändå bra frås.

Vad jag minns så är det en ombyggd 20.000L stream som sitter i.

Har man sen ett lika smalt kar som jag så blir det inte lugna platser i karet.

Fiskarna tyckte inte riktigt om det.

Men hade jag haft ett lite djupare (60cm brett) kar så hade jag lätt kört med en wavebox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Tunze's wavebox så såg jag ett svar på Tunzeforumet på RC där Roger Vitko skrev att minimum är 32" optimalt är 40" eller mer så i ett 120 bör det funka utmärkt.

Ok 40 inches blir ca 1m så det låter ju bra, tack.

Inga dåliga böljor i första videon. Tror starkt på den här produkten och tror det skulle kunna komplettera mina 2 tunze 6060 på ett bra sätt och även något man kan ha med sig när uppgraderingen kommer. Nu verkar allt vara bra förutom priset då förstås :) .

En fundering har jag dock fortfarande, hur fungerar vattenpåfyllet när ytan är ojämn? Har en optisk från Tunze.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det funkar jättebra för nivån kommer variera kraftigt. Måste vara bäst att sätta nivåkännaren i mitten i så fall. Eller sätta på waveboxen och osmolatorn på timer så att vågorna går av en stund varje dag och då får osmolatorn tanka nytt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det funkar jättebra för nivån kommer variera kraftigt. Måste vara bäst att sätta nivåkännaren i mitten i så fall. Eller sätta på waveboxen och osmolatorn på timer så att vågorna går av en stund varje dag och då får osmolatorn tanka nytt vatten.

Ja får nog mixtra lite med det i så fall. Jag tror också att den har en inbyggd funktion som gör att den stänger av sig automatiskt när det blir mörkt så då kan karet ev fylla upp om det inte funkar under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag testade i mitt Percula 90 som är 90cm så funkade det kanon tyvärr så är karet lite smalt så störde mig på denna låda. Min ytavrinning sitter till vänster i karet och boxen satt på samma sida. Var inga problem testade mig fram bra länge å kunde få upp till 5cm höga "vågor"

Låda till Waveboxx - Klart för drabbning

Film 7,7Mb och 1minut lång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om man läser det wrang skrev "he shorter the tank, the faster the frequency.

Frequency is fixed by resonance and cannot be adjusted- you can tune the frequency but for alll but the longest tanks only one frequency is effective in prodoucing a wave. In a tank over 2m a double wave is possible, in a tank over 4m a 4x wave is possible. " så funkar de i alla fall upp till 4-metersbaljor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra att begränsningarna inte sitter i längden på akvariet =) inte upp till 4m iaf. Men då kan ju inte höjden bli direkt hög på vågorna heller. Bra det!

Någon som har läst något om ifall man kan sätta waveboxen ute i akvariet och inte nödvändigtvis mot ena sidarutan? Skulle vilja bygga in min wavebox en bit in i revet faktiskt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste väll bero på hur stor vatten volymen är, höjden på akvariumet, och hur stor en wavebox är?

JAG HAR INGEN ANING?!?!

OM jag måssssssssste gissa skulle ja tippa på ett akvarium som var dubbelt så högt som boxen, fyllt till hälften och med en vattenyta dubbla boxens yta. Skulle bli JÄVLIGT VÅGIGT!!! Men de borde va i minsta laget, ha ha ha =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är på väg med posten nu från Tyskland :) . Angående placeringen av boxen så är det nog bäst att ha den på ena sidan och helst så att inget hindrar vågen i pumprinktningen. Jag ska försöka ha min på baksidan och bygga revet efter det. Får se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Normal livslängd är runt 15 år (tror att det även står skrivet någonstans i tråden). Är själv intresserad av en wave-box men vet faktiskt inte om jag har "the balls" för det = p

Visst säger alla man ska dra ner några år från akvariets "livslängd", men jag har lite svårt att förstå hur några små/smala silicon fogar skulle klara det otroligt och nästan ofattbart stora påfrestningarna under längre än något år bara (max), även om de är hårda som sten osv. Så själv vågar jag inte riktigt ännu ivf. Kommer ihåg hur klen jag kände mig när jag skulle förflytta en tunna med lite vatten i, och rörelserna vattnet gav ifrån sig gjorde nästan så att man inte kunde gå med den utan att bli grymt påfrestad. Jag vet, dåligt exempel, men jag fick en bild (som annars kanske kan vara lite svårt att få) av hur mycket press det egentligen handlar om.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet ju inte jag om det här fungerar som en "vanlig" havsvåg eller inte. Men om den gör det blir det ju inte så vansinnigt stor påfrestning eftersom den största rörelsen i en våg sker upp och ner. Det du beskriver i din tunna är ju mer att likna vid en tsunami som verkligen flyttar hela vattenpelaren från botten till toppen. Nu är klockan halv fem på morgonen så jag borde nog igentligen sova.

God natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...