Gå till innehåll

Mata skummaren direkt från ytavrinningen?


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Ni som matar skummaren direkt från ytavrinningen...hur påverkas returpumps volym l/h i förhållande till ytavrinning med Durso standpipe då man blir tvungen att förminska rör dimensionen ganska drastiskt för att mata skummaren?

I mitt fall skulle det bli från ytavrinning som är 50mm till intaget på skummaren som är på 16 mm... och med en returpump AquaBee 3000 (med en lyfthöjd på ca 1m = effektivt 2000 l/h) är det inte risk för att få översvämning i display karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har all min matning till utrustningen genom ytavrinningen, Uv-c, skummare, nitratfilter, kalkreaktor, kylare samt lite extra grenar för mer grejor.

Allt är kopplat med avgreningar samt avstägninsventiler även kopplat in en överflödningsventil i händelse av stopp.

Återföringen av vattnet har jag en deltec pump till.

Det är ju självklart att få "rätt" flöde egnom grejorna men jag anser att så länge alla värden är bra så måste det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det problemet uppstår även fast du har en egen pump på skummaren ifrån sumpen?

Om du har på det här viset som vi diskuterar nu så kan du ju stänga ventilen till skummaren och låta överflödet ta hand om det vattnet också, det finns ju faktiskt ventil med automatisk stängning som du säkert kan koppla till en timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en gren på röret. jag har själv en y klyka och en kulventil på varje då kan du styra flödet. Vad e de för skummare hur mycke ska den matas med?

Kulventiler efter "Y-klykan" skulle kanske vara en variant...

Men med min existerande 50-mm ventil redan limmad...så då skulle det bli totalt 3 st kulventiler (vilken plats de skulle ta dock)... Men det skulle betyda att jag kan returpumpa "vad som" och styra ett hyffsat korrekt flöde till skummaren...

En del plankton skulle då också passera förbi skummaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det problemet uppstår även fast du har en egen pump på skummaren ifrån sumpen?

Om du har på det här viset som vi diskuterar nu så kan du ju stänga ventilen till skummaren och låta överflödet ta hand om det vattnet också, det finns ju faktiskt ventil med automatisk stängning som du säkert kan koppla till en timer.

Ja, tanken att använda en automatisk ventil innan skummaren slog mig.. När det gäller ventiler med automatisk stängning så kostar de väl massor (ett par tretusen...) Bara min GF 50mm ventilen gav jag över 700 kr för en gång i tiden.. Nu blir det dock PVC inköp från EUR-land...

Någon som vet vad automatiska ventiler kostar idag? Inköpsställe?

(Kalkreaktorn (Grotech HKR110) som jag också ska beställa har jag tänkt att T-rörs koppla efter skummaren)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tanken att använda en automatisk ventil innan skummaren slog mig.. När det gäller ventiler med automatisk stängning så kostar de väl massor (ett par tretusen...) Bara min GF 50mm ventilen gav jag över 700 kr för en gång i tiden.. Nu blir det dock PVC inköp från EUR-land...

Någon som vet vad automatiska ventiler kostar idag? Inköpsställe?

(Kalkreaktorn (Grotech HKR110) som jag också ska beställa har jag tänkt att T-rörs koppla efter skummaren)

Kolla med Stefan Mohlin han har 3-vägskranar med styrning liggande

Den jag har ligger bra där den gör ;)

Annars ligger väll en sådan på runt 5000:-/st

Kolla på denna sida

http://www.importstation.de/k015u004s001.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,vill du ha en 3vägskran? 32mm men den är inte koplett,men om du kör durso måste ju den dra med bubblor?PM din address om du vill ha en,men det är ju enklare att sätta en magnet ventil på lufttilförseln till skummaren,det behöver ju inte va super kvalite,finns användbara i skrotade tvättmaskiner,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tumme pekfinger 5 loppor, defenitivt pris på måndag.. Finns in 24V resp. 220V utförande... Skiljer ca 200 mellan 40-50mm.. och 3 vägs ligger på ca 6000:-.. Så det är inte billigt att vara coolast.. Men hårt dock.. :)

Dessa cirka priser är väl från svenska leverantörer men det skiljer sig väl inte så mycket från andra länder, eller hur? (Hursomhelst så tror jag inte att jag kommer vara fullt så cool på denna lösning) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...