JMAONE Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Ja, ha... min sjöborre har tydligen gått över från nödmaten, kalkalger, till att äta på mina stenkoraller... Kom på den knapra på en av mina Favia/Favites... Denna gång hann jag putta undan den men... men hur ser det ut imorgon???Detta var helt nytt för mig.. trodde rackaren var revsäker? Citera
JMAONE Postat 6 oktober 2006 Författare Postat 6 oktober 2006 är det en svart med långa piggar??Precis! Kroppen är ca 5 cm och taggarna ca 15cm.... Har haft den i över 5 år utan att jag sett den äta på någon korall! Citera
john.w Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Hade en sån men jag har faktiskt hört att dom kan ge sig på koraller. Kan ju vara så att den hittar något smaskigt som har fastnat på korallen å enda sättet att få tag på det är att flisa ner korallen Citera
JMAONE Postat 6 oktober 2006 Författare Postat 6 oktober 2006 Nä, sjöborren lämnade tydliga tuggmäken efter sig på själva korallen. Men Favian/Favitesen är ganska nyinskaffad så den kanske bara provsmakde lite... hoppas.. hoppas... Citera
john.w Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Den jag hade gick inte loss på någon korall men den kanske hade foder så det räckte Citera
JMAONE Postat 6 oktober 2006 Författare Postat 6 oktober 2006 Annars är den himla rolig... Den hade en liten "stund" häromdagen med "korall mat" som följd... Citera
john.w Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 ja dom ser rätt lustiga ut en nackdel är att dom välter en del koraller när dom drar fram har nu 4st sk revsäkra utan piggar med lite roligare färger 2st röd och 2st blå Citera
Laggeman Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 John, har du bilder eller information på de du har? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Har haft många men aldrig någon så gett sig på koraller. Kanse fanns det alger mellan polyperna och då gjorde den bara nytta då algena förr eller senare skulle algerna tat dö på korallen Citera
Ahab Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Min sjöborre brukar klättra upp och äta av SeaVeggiesen som jag klämmer fast till mina kirurger. Men den är inte av samma art utan har mycket kortare taggar och maskerar sig med allehanda bröte. Citera
Janne Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Vill du ha besök Jonas, det är väl det enda sättet att komma åt din C-disk?/Janne Citera
john.w Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 John, har du bilder eller information på de du har?Jag har lagt till dig på msn så kan jag skicka bilden där (är inte så haj på krympa å joxa med bilder) Citera
JMAONE Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 Vill du ha besök Jonas, det är väl det enda sättet att komma åt din C-disk?/JanneHa ha, uppladdningen av bilden blev lite fel.. så please hacka inte på min c-disk... Citera
JMAONE Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 Har du försökt ge den Nori?Nä, jag har aldrig matat den medvetet... Äter den från en "Algee clip" tro? Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag har inte en aning. Jag hade en med mig hem från semestern 1974 och den gick fram som en väghyvel på min algbeväxta faxesten. Den jämnade ut alla ojämnheter på stenen så det var ett vitt slätt spår efter den. Du får väl sätta clipen på framrutan så du har kollen på om det blir något kvar av den. Men i och för sig så skadade den inte mina epoximålade sidoväggar på karet. Citera
JMAONE Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 När jag orkar fånga upp min clip från karets botten ska jag testa med lite nori...Ser idag annars inga fler spår efter Sjöborre tuggor på korallerna... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.