Gå till innehåll

Mitt första akvarium "Projekt alg-baljan" (180 liters)


maxan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu sitter en Deltec 9010 i.. Var såklart inte bara att trycka dit i Juwel-karet. Tog säkert en halvtimme innan jag fattade hur alla upphängningsdelar skulle användas.

Lät väl lite mer än jag trodde, men den kör ju ganska hårt. Skall man tro vad man läst skall den bli lite tystare efter någon vecka eller så.

En snigel bestämde sig för att undersöka en av cirkulaionspumparna och gick inte riktigt att rädda. Nu har den blivit räk-mat, det är huggsexa runt snigeln.

På söndag har PWSS leverans i stockholm och då kommer nya pumpar, osmos och jag minns inte vad mer jag beställde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos igång och gjort ett delvattenbyte med RO-vatten.

Idag var jag förbi akvarieleasing och där släpade några pepparmintsräkor runt i ett kar. Tack för Kaffet, en sådan har jag väntat på ett tag för att få hjälp med städning av glasrosor.

Var på några glasrosor igår med varmvatten, direkt efter att en dragit ihop sig gick en av Eldräkorna fram och yttryckligen slaktade den, snacka om teamwork! :)

Kunde inte hålla mig så det blev 2st clownar, korsning av a. ocellaris och vad den svarta nu heter.

Tyvärr var ju den blå Fijifröken hyffsat het i karet och har varit lite småkaxig under kvällen. Kanske anledningen till det engelska namnet "The Blue Devil Damselfish" :) Får se vad som händer men risken är nog att jag skänker/byter bort Fijifröken eftersom clownarna inte är så jättetuffa just nu.

När mörkret la sig över karet är "djävulen" borta och det nya paret simmar brevid varandra tätt omslingrandes på "samma ställe".

Inget problem att mata nya clownerna heller.. Förutom att man fick locka bort "djävulen" till andra sidan karet och sedan mata på den andra sidan för att clownerna skulle få äta utan att bli bortjagade.

Såå.. Någon som är intresserad av att eventuellt byta till sig en blå Fijifröken? Allt möjligt levande förutom fiskar är av intresse i nuläget.. Bara det funkar för nybörjare :) Skicka p.m. i såfall.

p.s. http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pcatid=15 var riktigt bra ställe att läsa på bra information om olika fiskar, sådan "chart" på vilka arter som funkar med varandra etc..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det rullar på bra tycker jag.. Numera sker all vattenpåfyllning med osmosvatten etc etc. Algtillväxten tycker jag är avslutad. Den nya Tunze-skimmern kör på bra, även om den låter en del. Tunzen har hamnat på timer så det är ganska lugnt och tyst vid frukost och middag i köket där salt-karet är.

Blå djävulen hra lugnat sig lite tycker jag, clownerna är inte så jagade.

Har dragit slutsatsen att ett bra medel mot glasrosor är varmvatten varmvatten varmvatten och sedan blir den slukad av någon av eld- eller putsarräkorna. Köpte en pepparmintsräka förut men den verkar mest jobba "inne i grottorna" för den ser jag sällan.

Idag skulle jag handla lite salt och eventuellt något annat tänkte jag. "Som vanligt" numera när man åker till JR känns det som kommer man hem med mer grejjer. Blev en hjärnkorall och sjöborre.

JR hade sjukt mycket småkrabater man vill köpa just nu. Fick åka hyffsat snabbt för att inte bli av med alla pengar idag, det är ju en dag imorgon också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Läge att uppdatera med lite bilder, sjöborren ute på äventyr, tallar lite på en skivis..

Kan ni hjälpa mig att identifera lite godis.. Den lille fraggen (övre till höger), vad är det?

Den gröne har jag blivit lite osäker på, jag hade en bild på hur jag tyckte hjärnkoraller såg ut, när jag köpte den i butik sa de att det var en hjärnkorall men det kanske finns olika i familjen. Vad är detta mer exakt? Just på den bilden är den lite "ihopdragen" för att jag strax innan rört runt lite i karet (skrapat rutor på alger). Annars är den lite "fluffigare".

post-2613-14468913400903_thumb.jpg

post-2613-14468913401066_thumb.jpg

post-2613-1446891340123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Motorn/pumpen inne i min Tunze 9010 skummare gick sönder för någon månad sedan, den kom i förra veckan hem från "semester" i Tyskland. Körde med en sån där "mini-flotor" eller vad den nu heter under tiden men den kändes sådär halvbra jämfört med 9010:an :) Tunzen går just nu på högtryck kan man säga :)

Har fått ett tapp på ph/kh som jag sakta justerar med att tillsätta trippel-buffer varje dag och är väl på väg åt rätt håll. Det var väl första "nybörjarmissen". Det var lite klantigt..

Två putsarräkor har blivit "mat" åt någon annan invånare, bl.a. kom en härlig mask ut ur stenröset och var med på festen, tjejen var hemma och helt livrädd :) Hon vågade inte ringa mig för då hade jag antagligen sagt att hon skulle plocka bort den. Annars är alla invånare stabila.

Har fyllt på med en kirurg som hjälpt till att plocka de sista riktigt synliga algerna, har 3 oidentifierade föremål, har tagit bilder, skall lägga ut sedan. De är röda, halvhårda små klumpar, när det är mörkt "spretar" de med en massa "sprön" och när det är ljust drar de ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motorn/pumpen inne i min Tunze 9010 skummare gick sönder för någon månad sedan, den kom i förra veckan hem från "semester" i Tyskland. Körde med en sån där "mini-flotor" eller vad den nu heter under tiden men den kändes sådär halvbra jämfört med 9010:an :) Tunzen går just nu på högtryck kan man säga :)

Min går åxå för högtryck, trots att det är allas hatskummare (Seaclone) så skummar den svart bajs :)

Har fått ett tapp på ph/kh som jag sakta justerar med att tillsätta trippel-buffer varje dag och är väl på väg åt rätt håll. Det var väl första "nybörjarmissen". Det var lite klantigt..

Ah, precis som jag. Jag har kört 10%iga "dagliga" vattenbyten i en vecka och har nu alldeles strålande värden. Ca/Ph/Kh/Mg/NO3/PO4 har mätts och det ser perfekt ut. Hoppas kunna "ramla" ner på en rutin med 10%iga byten i gång i veckan. Undrar om man vågar kasta nollnitratkorven ?

Två putsarräkor har blivit "mat" åt någon annan invånare, bl.a. kom en härlig mask ut ur stenröset och var med på festen, tjejen var hemma och helt livrädd :) Hon vågade inte ringa mig för då hade jag antagligen sagt att hon skulle plocka bort den. Annars är alla invånare stabila.

Jag hittar bara "krabb-delar" på mornarna... det är nog ös på nätterna :)

Har fyllt på med en kirurg som hjälpt till att plocka de sista riktigt synliga algerna, har 3 oidentifierade föremål, har tagit bilder, skall lägga ut sedan. De är röda, halvhårda små klumpar, när det är mörkt "spretar" de med en massa "sprön" och när det är ljust drar de ihop sig.

Spännnande !!! Jag väntar redan på bilderna :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bifogade bilder.

Någon som kan hjälpa mig identifiera de röda små plupparna?

Noterade på en "död" stenkorall att det sticker ut en liten "röd" plupp (2 mm) som skulle kunna vara en miniatyr av de 3 stora "klumparna" på bilden :)

Skall "öka" tempot med vattenbyten ett tag också precis som du gjorde, satt igång vattenfabriken igen :) Den har vilat ett par dagar.

p.s. Efter bilden på akvariet har jag tryckt till en mörkblå bakgrund och bytt ut miniflotorn till Tunzen igen.

post-2613-14468913469491_thumb.jpg

post-2613-14468913469654_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var förbi JR idag och handlade en Tunze Nanostream idag, var där för några dagar sedan och köpte en Maxi-Jet. Båda rackarna låter förskräckligt, skit också. Just nu sitter jag och dricker Whisky (Laphroig 10-årig) och dränker sorgen.

Tunze:n kommer returneras, Maxi-jeten lever inte upp till förväntningarna heller. Tips på TYSTA cirkulationspumpar? Kör bl.a en Aqua-El 750l/h och den är tyst som en mus. Kostade gratis också på PWSS.

tacka vet jag mitt sötvatten i vardagsrummet, det är så tyst så tyst.

Kast med litet akvarium kommer snart att ske. 300kg akvarium genom köksrutan. F*n vad jag är less just nu på oväsendet i köket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mer vettigt inlägg om status:

Haft problem med lite vääääl högt CA. Verkar som att egengjord levandesten kan vara anledningen när jag sökte på forumet. Hade 3 stora biffar i karet (kom ihåg att karet är köpt beggat). Har plockat ut de stora "hemmagjorda" stenarna och skall ersätta dem med "the real deal" när jag får tillfälle. Jag kunde inte mäta CA:t, var över 500mg, tidigare har det legat på runt 480 som också är för högt. Får se om det går ner nu när stenarna är bortplockade.

Spontant börjar jag tröttna på oväsendet, det kan omöjligt vara så att ett salt-kar skall låta så mycket. Jag måste åka på studiebesök hos andra snart för att se hur mycket det kan==ska låta.

Jag funderar starkt på att skicka det här mekket och ersätta det med ett färdigt Deltec-kar eller dylikt.. Måste åka på studiebesök som sagt var :)

Skall nog inte skriva mer, för mycket Whisky i kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en pump som är knäpptyst och har en vettig upphängning. Men den pumpar bara 1100 liter per timme. Aquael 1100 är en av de allra billigaste på marknaden men jag tycker den är riktigt bra. Jag har i dag 11 mindre Aquael pumpar i drift i mina yngelkar och ingen har krånglat. Pris - Det är inte många som har den hemma så man behöver specialbeställa. PWSS säljer den med sötvattensfiltertillsatser för 270 :- så du bör få den för ett liknande pris hos din lokala utan krafset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, var lite stressad när jag skrev sist och har inte sett tråden igen förräns nu. Angående mat för chilikorallen, kolla här:

http://www.nano-reef.com/corals/?coral=6

Annars kan man väl säga att det är den mest förlåtande av alla asymbiotiska koraller och brukar klara sig på det mesta. Vet inte vad maten du hade är för något men prova att spruta ut lite sånt över den när den är öppen lite då och då. Växer den så är det tillräckliggt, växer den inte så är det inte tillräckligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växer den så är det tillräckliggt, växer den inte så är det inte tillräckligt :)

Det är väl min teori också. Som det verkar så växer de sakta sakta så något borde iallafall vara rätt i burken för dem. Eller så har de bara anpassat sig till eländet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma probelm med mitt 450liters och då köpt jag eh sjöhare från Korallfisken i södertälje och jag säger den kunnde sin sak .

Efter bara ett par dar såg jag vart den hade varit och den är som 30 sniglar på engång.

SÅ mitt råd och jag är själv nybörjare är iallafall prata med akvaributikerna och fråga om dom kan ficksa en sjöharen , dock så kan den bli upp till 50cm men då får man kasta ut den eller ge till Skansen eller någon annan som vill ha.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då, blanda ut parfymdrickat med Cola eller köp dig en flaska Ardbeg...

Jag var på Ardbeg-destilleriet i April 2006, deras grejjer är ok men jag köpte inte några flaskor med mig hem från dem så jag föll inte pladask :) Var f.ö. på alla destillerier på Islay under de dagarna :)

-------------------------------

Nu över till något viktigare (hur det nu är möjligt :) )

Jag har problem att trycka ner mitt CA i karet nu, en långsam oro börjar sprida sig. Det har konstant legat högt, 470-490 men på senare tid gått upp över 500. Hade ett tapp på KH:t förut men har kört TM's tripple buffer och ligger på runt 9-9.5 just nu. Magnesium ligger inom "ok".

Jag byter just nu vatten (10-20 liter/dagen) för att få ner lite CA. Jag läste lite om att "hemmagjord" LS kan ställa till problem. Har lyft ut 3 stenar som jag helt klart misstänker är hemmagjorda (köpt karet beggat, remember). Håller även på att suga upp en hel del av den sand som ligger på botten.

Trodde mig vara på rätt väg när jag uppmätte 490-500 igår, idag när jag mäter var det uppåt 520->530.

Någon med tips? Jag har sökt svaret i det förklarande "vattenkemi för dummies" men där finner jag inte svaret/lösningen på mitt problem just nu. CA:n går inte ner med tiden, den går upp.

Någon som gäckats av samma problem och "slutligen" hittat lösningen eller andra halvgalna ideér? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är stenen som driver upp värdena. På ett halvår bör den ha reagerat av sig. Kan du inte ta med en halvliter vatten till någon saltis i närheten och kolla värdena. Lågt pH kan föra med sig högt Ca- värde och digitala mätare visar ofta för lågt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...