Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

har kass uppkoppling mot nätet så har ej kunnat kolla riktigt - men de moddarna de visar på mjmods.com för maxi jet MJ1200 och MJ900 pumparna (kopletta 26 USD), vilka motsvarar de i sverige? har för mig mina heter maxijet 1000, vilken skulle det motsvara?

vilka delar är det som är svårt att fixa själv i kittet förutom rör, slang.. är det proppellern?

~Henrik

Kollade runt lite angående skillnaden på dessa.

Dom vi har här hemma har liksom inga tillbehör med i lådan.

Medans dom som heter MJ900 , MJ1200 i själva verket är "riktiga" Pwerheadpumpar med tillbehör som luftinsug och riktat utblås "modell powerhead."

Har får mig att MJmods har dessa på sin hemsida till salu.

Alltså MJ1000 ligger mellan dessa två i kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Roligt att höra!

Får man fråga om pris och fraktkostnad?

Jag är jäkligt intresserad av att vara med på en sambeställning!

Har för mig att det gick på ~300 spänn, för det lilla kitet inklusive frakten, men beställer man fler kommer det naturligtvis bli billigare.

Håller på att kollar med detta om sambeställning.

Återkommer i ärendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har modden gått i en vecka, måste säga att den tystnat något, men inte tillräckligt.

Så jag beställde modkittet med tillägget med kolfiber tillbehören för bättre passform till axlarna, dom borde komma under nästa vecka.

Frakten gick på $12 så jag ansåg att det knappast lönar sig att sambeställa, dvs om man inte bor i närheten, så man slipper skicka prylarna här hemma sen.

Fick oxå hem min nya skummare förra veckan (Dymax LS 30), funkar fin fint...

Den är relativt tyst, men spyr ut en hel del bubblor, så en filterpåse är på sin plats till utblåset från skummaren.

Lägger med en bild på skummaren och hur modden ser ut in action.

post-2410-14468913489619_thumb.jpg

post-2410-14468913489773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vi dragit igång ett par moddar till, med det större kittet.

En med Kolfiberaxlar och en utan.

Båda moddarna är betydligt tystare än den jag gjorde tidigare.

Tycker inte det är någon större skillnad på modden med kolfibret och den utan.

Däremot tror jag att det är värt att satsa på det större kittet, den för 1200 pumparna. Mer motstånd av vattnet = tystare gång.

Förövrigt var jag hos ciklidleken i Lerum idag och fick köpt med mig 3 gröna chromisar, en putsarräka, och en sand-sjöstjärna. Koppas in för fullt just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Wow

Insåg att jag inte uppdaterat på länge.

Har haft en del problem med dino och cyano sedan senaste uppdatering, detta har avhjälpts med anti red och algen-ex, dock inte samtidigt. Berodde troligen på uttjänt osmos, har beställt en ny, kommer i veckan.

Har oxå beställt doserpump IKS Vario 3 blev det, så här ska börjas med balling.

Lyset är uppgraderat från 1x54W T5 och 6x55w T5 Compact till 1x54w T5 och 8x55w T5 Compact, har alltså lagt till 2 Compactrör, rören kommer oxå under veckan. Passade oxå att byta reflektorerna till dessa.

Senaste inköpet (igår) blev en läcker sten med en del intressanta skivor på, ett riktigt fynd får jag säga (se bild). Pga begränsningarna för bildstorleken får jag tyvärr inte med hela stenen, men ni fattar varför jag kunde med å slänga ut 250 spänn på den:ler:. Hittade gröna, gula och röda på den.

Tyvärr suger min kamera, men funderar på att inhandla en i tyskland på vägen till Paris i sommar, får se vad regeringen säger om det.

post-2410-14468914125484_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow

Insåg att jag inte uppdaterat på länge.

Har haft en del problem med dino och cyano sedan senaste uppdatering, detta har avhjälpts med anti red och algen-ex, dock inte samtidigt. Berodde troligen på uttjänt osmos, har beställt en ny, kommer i veckan.

Har oxå beställt doserpump IKS Vario 3 blev det, så här ska börjas med balling.

Lyset är uppgraderat från 1x54W T5 och 6x55w T5 Compact till 1x54w T5 och 8x55w T5 Compact, har alltså lagt till 2 Compactrör, rören kommer oxå under veckan. Passade oxå att byta reflektorerna till dessa.

Senaste inköpet (igår) blev en läcker sten med en del intressanta skivor på, ett riktigt fynd får jag säga (se bild). Pga begränsningarna för bildstorleken får jag tyvärr inte med hela stenen, men ni fattar varför jag kunde med å slänga ut 250 spänn på den:ler:. Hittade gröna, gula och röda på den.

Tyvärr suger min kamera, men funderar på att inhandla en i tyskland på vägen till Paris i sommar, får se vad regeringen säger om det.

hur fick du plats med dom extra rören då... nu måste det vara "knökfullt" väl... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Var en vända till Paris, då var man ju bara tvungen att stanna till i saltbutik i tyskland på hemvägen, då KN Aquaristik ligger på vägen så fick det bli ett stopp där.

Fick med hem 4 koraller (bara, frugan tyckte det räcker så).

En orange Montipora.

En grön Montipora.

En gul Acropora . (kan inte ta någon hyffsad bild på den)

Lila knappar.

Tyvärr var det ju fredag när jag var dit så han hade inte särskilt mycket inne, han sa att han skickat 500 koraller dagen innan:x.

Om ni har id på dom så får ni gärna tala om det för mig. Glömde naturligtvis skriva upp.

Tyvärr suger bilderna, men hoppas det går att tyda ändå.

post-2410-14468914237204_thumb.jpg

post-2410-14468914237394_thumb.jpg

post-2410-14468914237512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nä nu jäklar har Hepatusen fått nippran, han simmar omkring med mina mindre fraggstenar 1-2 cm stora, och sprider runt dom lite var stans i karet, dom stenarna använder jag när jag fraggar an knappar å skivanemoner, så nu har jag små sten med knappar på lite överallt. Tyvärr hinner jag aldrig med att ta en bild på detta.

Någon annan som sett ett så skönt beteende?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Hepatus har inte gjort någonting liknande, så länge ljuset är tänt iallafall.

Jag som är knappgalning, har du inge ögongodis på den fronten?

Skivbilderna var ju sjukt snygga!!

Tycker det är skitsvårt att få fram dom rätta färgerna på knapparna av en eller annan anledning, framförallt den lila/blå färgen.

Knapparna på första bilden är egentligen mer lila än brun.(fragg finnes)

Den andra betydligt läckrare än bilden visar.(fragg på g)

Den sista har vuxit upp ur en svamp, väntar bara på att dom ska växa fram ur svampen så jag kan fragga av dom oxå. Där spelar oxå färgerna ett spratt, inte riktigt så bruna, lite mer grönaktiga.

Håll tillgodo.

2007_08140003.jpg

2007_07300017.jpg

2007_08140007.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeeeeeee godis!

Den första bilden var de riktigt bra skärpa på.

Förstår precis vad du menar med färgerna, dom liksom tonas bort när man fotar. Det är precis som om kameran inte klarar av att återge ytans färg.

Alla var ju läckra, tror ja har den översta och nedersta sortern.

Det blir himla svårt att se skillnad mellan olika sorter när fotona inte är exakta. Jag upplever det ibland svårt att se skillnad mellan arter när jag ser dem "live" i akvariumet. Ibland blir man tvungen att kolla från olika vinklar för att upptäcka olikheterna. Från ett håll ser arterna exakt lika ut, men byter man vinkel uppåt (funkar ofta bäst) ser man skillnader. Det kan man ju inte precis göra med foton.

Den mellersta sorten har jag definitivt inte och den orangea blir jag lite tveksam till, tror jag har den med men det är exremt svårt att se.... får kolla upp de imorgon.

Hittade ett foto, kan de va samma?

attachment.php?attachmentid=15938&d=1186940386

Säg till när du kan fragga den i mitten och den nedersta, jag har säkerligen någon sort som skulle falla dig i smaken misstänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeeeeeee godis!

Hittade ett foto, kan de va samma?

Säg till när du kan fragga den i mitten och den nedersta, jag har säkerligen någon sort som skulle falla dig i smaken misstänker jag.

Kan definitivt vara samma, ser ju onekligen lika ut. Har denna variant oxå med en gul/grön fluorocerande prick i mitten, tyvärr för långt inne i karet för att få hyffsad bild.

Yupp, säger till när dom tatt sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har denna variant oxå med en gul/grön fluorocerande prick i mitten, tyvärr för långt inne i karet för att få hyffsad bild.

Gulgrön sa du?! Den har ja icke!

Säg till när du kan fragga den gulgröna och den i mitten, misstänker att de orangea är samma sort.

Sen är de bara att säga till så byter jag gärna, har ett litet "dagis" där jag ploppar ner mina fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spanade in i karet inatt när jag skulle pyttsa i lite korallmat. Äntligen var min favvokrabba framme, så passade på att knäppa lite bilder.

Misstänker det är en Mithrax, men en bekräftelse hade inte varit fel.

2007_08180002.jpg

Skickar med en bild på nyheten sen en vecka tillbaka.

2007_08170037.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...