Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Då har man fått sålt malawina i 375:an.

Tanken är att flytta över det jag har i 200 litaren till detta kar, och använda 200 litaren till sump.

Lite teknik:

Skummare:

DIY

U-vc skall inhandlas när behov kommer.

Belysning:

6x55w T5 kompact, 4 daylight blue + 2 triplus.

1x54w T5 rör, blåljus

Moonlight dioder.

Cirkulation:

MJ pumpar till att börja med, blir nog uppgradering senare.

Retur från sumpen blir den jag har NJ 2300.

Bilder kommer vartefter arbetet fortskrider.

Bild1 - Tömning av karet.

Bild2 - Snabbtorkning med fläkt, så jag kan damsuga upp resterna av sanden jag hade i.

Bild3 - Hålet för durso borrat.

post-2410-14468913169825_thumb.jpg

post-2410-14468913170037_thumb.jpg

post-2410-14468913170229_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jahapp,

då var det dax för mig att fråga efter lite id.

Att man aldrig lär sig att skriva ner vad dom heter på papper när man skaffar levande.

Ja ja.. vet ni vad dessa heter, både populärnamn och latin så vore jag evigt tacksam.

Ha lite överseende med den kassa kvalitet det är på bilderna, men har hört att kass bild är bättre än ingen;)

post-2410-14468913270637_thumb.jpg

post-2410-14468913271002_thumb.jpg

post-2410-14468913271182_thumb.jpg

post-2410-14468913271374_thumb.jpg

post-2410-14468913271548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ettan är brun montipora digitata. Tvåan är en Rhodactis antagligen indosinensis.

Trean är en Rhodactis indosinensis eller kanske cf. indosinensis.

Fyran är en Hydnopora antagligen rigida, men det var väldigt vad den verkar gått dåligt. Femman är Palythoa.

Tackar för det.

Hydnoporan fick lite srtyk under transporten, men har hämtat sig ganska bra nu. Lyset ger oxå lite fel färg på den, ser betydligt bättre ut när endast actinic ljuset är tänt, väntar fortfarande på nya rören vilka kommer ge betydligt bättre lyse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, undrade en sak. har du planer på att måla baksidan? Tänkte på att det skulle bli ännu snyggare då, skulle även dölja sladdar o.dyl.

Har funderat på det där med baksidan, vet bara inte vad jag ska göra med den än.

Helst skulle jag vilja ha så den tonas från svart till blå, från höger till vänster.

Någon som vet om det finns en sån planch å köpa?

Blir ju tufft att måla med toningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tjusigt, ett tips!!!

Flytta ner den ena stjärnpolypen till en ö i sanden så den inte sprider sig på din ls, för även om den fyller ut fint nu så kommer den sprida sig snabbt......

mmm.. jag vet, men tanken var lixom att få dom att växa på avrinningsboxen å gömma den med polyperna. Kanske blir för jobbigt att hålla efter dom då. Får se vad jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering.

Har väl inte hänt så mycket.

Håller på att knåpa på en ny sump, blev en 112 liters istället för 54 liter.

Ny skummare beställt, kommer förhoppningsvis i veckan.

Har en sacro som sett lite sur ut i ett par dagar, hoppas den kommer repa sig snart.

Temp 25,1

Salt 1,025

Ph 8,2

Kh 7,7

Ca 350

Mg 1500 ! (får nog göra om detta test)

No2 Omätbar

No3 <0,2

Tänkte försöka lägga upp en bild varje månad så man ser utvecklingen i karet.

På denna bild är endast blåa rören tända.

post-2410-1446891340721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker revuppbyggnaden ser trevlig ut, döljer överinningen bra. blir bra det här.

ett par kommentarer:

vet ej hur mkt ljus du har, men kanske hade funderat på flytta upp ngn av stenkorallerna mer mot ytan av de som står på sanden.

hade kanske satt maxi jet pumparna i hörnen av akvariet, så de syns mindre. inget måste, är lite jag som inte gillar se för mkt teknik, men de kanske får bättre 'stöd' mot hörnet då de ser ut som de flyttat/tippar lite pga utströmmningen.

2 av de 3 som syns verkar med strömma ut längs med bakrutan, men det kanske är meningen, vet ej vad du har för returpump från sumpen och vart den är riktad.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna som står på gruset är fraggar som ska iväg till nästa fraggbytar träff, hoppas det blir snart.

Ljusuppsättningen står med längre upp i tråden.

Ska utöka med lite mer sten successivt, vill ha lite mer plats för koraller.

Har funderat på det där med pumparna oxå, stte dom utmed bakrutan för att få bra flås bakom stenen.

Har funderat på att modda dom enligt http://www.mjmods.com Då kan jag förhoppningsvis minska antalet pumpar.

Letar efter axlar och propellrar här hemma att köpa, i värsta fall får jag beställa från USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha där serm man.

får du ihop delar och igång en moddad MJ säg till och berätta hur de funkar, har funderat på gör det själv med.

gällande Mg halten, inget akut med 1500, det sjunker av sig själv.

försök bara hålla den till ca 3ggr halten av Ca i fortsättningen, och innom de rekommenderade gränserna.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju inte kraftigare cirkulation bara för att man modifierar pumparna, däremot en bredare stråle som täcker ett större område, fast med minskad styrka som negativ effekt.

Detta gör att man istället behöver fler pumpar om man tycker att "farten" i karet minskar.

Ser bra ut för övrigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju inte kraftigare cirkulation bara för att man modifierar pumparna, däremot en bredare stråle som täcker ett större område, fast med minskad styrka som negativ effekt.

Detta gör att man istället behöver fler pumpar om man tycker att "farten" i karet minskar.

Ser bra ut för övrigt. :)

Jo visst får man mer cirkulation, det är ju minst halva vitsen med moddningen i fråga.

Tror att en Maxi jet 1200 ska kunna trycka 2400gallon om jag minns rätt efter moddning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst får man mer cirkulation, det är ju minst halva vitsen med moddningen i fråga.

Tror att en Maxi jet 1200 ska kunna trycka 2400gallon om jag minns rätt efter moddning..

Helt rätt, man får ju en betydligt större propeller, vattenintag och utblås som vispar runt med modden.

Hittad en butik på nätet som kränger lite axlar o proppar.

http://butik.miniracingteknik.se/index.php

Jag kan oxå kolla med en webbutik som kör sambeställningar ibland, om dom kan ta hem ett gäng sånahär moddar.

Då får man ju hem prylarna till sverige i ett paket, borde bli billigare.

Skulle det vara intressant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kass uppkoppling mot nätet så har ej kunnat kolla riktigt - men de moddarna de visar på mjmods.com för maxi jet MJ1200 och MJ900 pumparna (kopletta 26 USD), vilka motsvarar de i sverige? har för mig mina heter maxijet 1000, vilken skulle det motsvara?

vilka delar är det som är svårt att fixa själv i kittet förutom rör, slang.. är det proppellern?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kass uppkoppling mot nätet så har ej kunnat kolla riktigt - men de moddarna de visar på mjmods.com för maxi jet MJ1200 och MJ900 pumparna (kopletta 26 USD), vilka motsvarar de i sverige? har för mig mina heter maxijet 1000, vilken skulle det motsvara?

vilka delar är det som är svårt att fixa själv i kittet förutom rör, slang.. är det proppellern?

~Henrik

Inte den blekaste vilken det motsvarar, men tror inte tjockleken på axeln skiljer sig på modellerna.

Det är nog just axeln som blir problemet, jag har letat efter en här hemma men verkar tuft att hitta. Fick tag i rostfri svetstråd på 2.4 mm, men den är något för tunn, blir glapp mellan axel och magnet.

Acrylrör (den som snurrar propellern) har jag inte heller hittat, men det finns säkert någon som kan hitta en sån med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst får man mer cirkulation, det är ju minst halva vitsen med moddningen i fråga.

Tror att en Maxi jet 1200 ska kunna trycka 2400gallon om jag minns rätt efter moddning..

Oj, nu satt jag visst i helt andra tankar... :) Inte lätt när man sitter och tar igen sig efter helgen alltid.

Självklart får du kraftigare cirkulation!

Skulle vara kul att testa denna mod med även större pumpar, för att se hur pass billig "Streamer" man kan bygga egentligen. Något att hitta på i mellandagarna sen när man tar igen sig efter all julmat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag tog mod till att beställa ett kitt från Mj mods.

Rapport kommer när prylarna kommit.

Prylarna kom i veckan.

Har precis satt ihop modden på min Mj1000, ja jä***ar vilket flås det blev.

Tyvärr låter den lite, skulle tippa på lite obalans, men hoppas den blir tystare med tiden.

Om den tystnar, kommer fler att beställas.

Tänkte prova den större varianten nästa gång det ska beställas.

Bilder saknas, inge batteri.:x

Rekommenderar denna starkt för er som inte riktigt vågat prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...