Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul med lite nya fraggar, du måste ha en skaplig samling nu. Vore kul med en ny helhetsbild!

HeHe...

Jodå samlingen börjar bli hyffsad nu, kan nog klämma in någon enstaka som växer endast på höjden:ler:.

Här kommer dom efterlängtade helbilderna, blålyse only. Som vanligt är der sk-t svårt att få färgerna bra. Ska se om jag kan komma ihåg å knäppa ett par med fullt lyse på imorgon.

Vänster

2007_1111helbilder0007.jpg

Höger

2007_1111helbilder0005.jpg

Hela

2007_1111helbilder0003.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den acroporan som pimo menar vad har den för "namn"? latin nåt bla bla.. nån som vet?

fina bilder och koraller annars! börjar bli fylligt i karet nu, särkilt med vodkan i ;) hehe

Det är en Acropora "tricolor", vet inte det riktiga latin namnet på den.

:skal:partyparty *Hick*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte illa marko!!

Dom där öjusa mjukkorallerna i högra hörnet..e de xenia?? ser nästan vita ut...snygga!

Tackar.

Japp det är xenia, en relativt vit sort. Lite gräddvit med en släng rosa i.

Snygg e den, men den har en förmåga att sprida sig i hela karet.

Har därför satt den lite mörkare, då växer den inte så j-a fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för lovorden, börjar bli ganska nöjd själv med.

Rostratusen äter allt frysfoder jag pyttsar i (artemia, krill, cyklops, mm...), har tom sett den ta frystorkad cyclop-eeze, det enda den inte tar är pellets. Den går oxå å plockar i stenen hela tiden så det finns nog lite poddar å annat gott till den där. Lite då å då matar jag med nykläckt artemia. Vad jag läst mig till om dom så brukar det gå bra om man har ett hyffsat stort kar med mycket sten så dom hittar levande i stenen.

Om ni ska köpa en så se till att ni får ett exemplar som tar frysfoder redan i butiken, be dom gärna mata lite så ni är säkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha... Då var man iväg till bengan en vända idag, tyvärr kan man inte låta bli att handla något.

Men får säga att jag blev ganska nöjd med dagens inköp, det blev en cremefärgad Montipota med rosa kanter och en Ctenochaetus strigosus.

Tyvärr har batterierna i kameran tagit slut men bilder kommer i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha... Då var man iväg till bengan en vända idag, tyvärr kan man inte låta bli att handla något.

Men får säga att jag blev ganska nöjd med dagens inköp, det blev en cremefärgad Montipota med rosa kanter och en Ctenochaetus strigosus.

Tyvärr har batterierna i kameran tagit slut men bilder kommer i framtiden.

Har nu laddat batterierna, så här kommer bider på inköpen.

2007_12080001.jpg

2007_12080003.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nice marko, ovanlig montipora, kul.

Det sköna är att den inte gör sig på bild.. den har liksom ett rosa skimmer som blir starkare ut mot kanterna.

grymt snygg montipora!! får man ställa sej i fraggkön på den...??

Njae... vet inte... Ok...:skrattar:. Klart det blir fraggar på den, men det lär dröja ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Marko, jag fick se den här när Ted refererade till en solskenshistoria och såg att det är din favo. jag gillar den också. Det är en ganska svår korall och det beroende på att den lever på djupet, vill du lyckas med den så ska den inte ha så mycket ljus, det är därför den fluoriserar, man kan säga att den nu är solbränd. Jag skulle ställa den i skuggan eller så långt bort från ljuset som möjligt och gärna strömt, eftersom den inte är en soldyrkare så vill den istället fånga plankton eller någon ersättning. Lycka till med den.

/Janne

Och favoriten som köptes i tyskland i somras.

27/7

2007-07-27015.jpg

15/10

2007_10150011.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde först det var suharsonoi men det kan även vara en multiacuta, det är lite svårt att avgöra i den här storleken, men det får tiden utvisa eller så vet Marko det. De båda har liknande växtsätt och lever lite djupare. Bilderna från Verons bok säger mera.

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/601-700/Species%20pages/620.htm

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/001-100/Species%20pages/49.htm

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde först det var suharsonoi men det kan även vara en multiacuta, det är lite svårt att avgöra i den här storleken, men det får tiden utvisa eller så vet Marko det. De båda har liknande växtsätt och lever lite djupare. Bilderna från Verons bok säger mera.

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/601-700/Species%20pages/620.htm

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/001-100/Species%20pages/49.htm

/Janne

Hmm...

Den är köpt som en A. echinata, men den är ju onekligen lik den på länkarna ovan. Detta måste forskas i lite närmare.

Tack för infon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marko, jag fick se den här när Ted refererade till en solskenshistoria.

/Janne

Där ser man, inte varje dag man får en korall döpt efter sig:ler:. Sjukt vad den har färgat ut sig hos Ted. Jag lyckas f-n inte få dom att färga ut sådär, kommer definitivt byta ut mina reflektorer till lyset i framtiden, har en misstanke om att dom är kassa. Troligtvis kommer jag börja köra zeovitmetoden fullt ut oxå.

Här är bilderna på den hos ted. Bild nr 3

Det lutar åt att det kommer en uppgradering under nästa år oxå, troligtvis blir det ett kar på 500-600 liter ungefär, med karantän/fraggkar, håller på att smörja frugan om det nu, så hon kommer få fina julklappar i år.

Förövrigt måste jag tyvärr meddela att jag åkt på Montiätande "nudies":smiley5:, har doppat alla moniporor i coralcure nu, får se om det behövs en behandling till om någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med parasiterna!!

Har läst runt lite och de flesta verkar överens om att Pro coral cure inte tar dessa parasiter.

Jag skulle istället testa den "nya" metoden som beskrivs på Korallen zuchts hemsida där man använder camelräkor för att rensa korallen ifrån parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...