Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Marko...vad är montiporaätande nudies för nåt?? jag har ju haft problem med just specifikt montipora digitata men inget annat, o inga andra montiporor...

Montipora ätande nakensniglar, dom är pytte-pytte men syns med blotta ögat när man väl sett dom. Mina var vita ca 2-3mm stora, såg hanske ett 10tal. Det börjar med att något område på korallen börjar försvinna, blir som kala fläckar. Sedan bara mer och mer oftast underifrån sedan kryper set upp på ovansidan.

Hos mig började det med en flakväxande, tänkte inte så mycket på det eftersom det går väldigt sakta i början. Sedan plötsligt så fanns dom på dom flesta montiporor och tuggade för glatta livet.

Har inte sett några sedan badet i coralcure, men det kan ju hända att det ligger en å kukilurar i nån håla.

Hade jag haft karet och platsen så hade jag definitivt kört med räkorna som är på tapeten just nu, verkar vara ett bra sätt att bli av med oönskade kryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Montipora ätande nakensniglar, dom är pytte-pytte men syns med blotta ögat när man väl sett dom. Mina var vita ca 2-3mm stora, såg hanske ett 10tal. Det börjar med att något område på korallen börjar försvinna, blir som kala fläckar. Sedan bara mer och mer oftast underifrån sedan kryper set upp på ovansidan.

Hos mig började det med en flakväxande, tänkte inte så mycket på det eftersom det går väldigt sakta i början. Sedan plötsligt så fanns dom på dom flesta montiporor och tuggade för glatta livet.

Har inte sett några sedan badet i coralcure, men det kan ju hända att det ligger en å kukilurar i nån håla.

Hade jag haft karet och platsen så hade jag definitivt kört med räkorna som är på tapeten just nu, verkar vara ett bra sätt att bli av med oönskade kryp.

aha...kanska kan va de jag hade...såg inga kryp, men tittade inte supernoga...jag har slängt ut de två stackars monitporafraggarna nu...va inte mkt att se på...nu får jag avvakta..än så länge ser de bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade denna pest på en av mina nyköpta montis för ett tag sedan. Jag lyckades borsta bort dem med tandborste. Men det tog många veckor innan jag var nudie-fri. Det luriga med dem är att äggen är så små så man knappt ser dem. Man tror man blivit av med alla nudies för att en vecka senare inse att det är fullt av dem igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knapparna i bakgrunden är maffiga.! :)

God Jul du med, dom blåa knapparna är sjukt snygga !!!

Visst e dom. Blir skönt turkos i actiniclyse.

Å dom växer som ogräs med, var några få polyper för ca 8 månader sedan, nu är det väl ett hundratal kanske.

När vädret blir varamare så ska jag fragga av dom å läga på brevlådan till dom som vill ha. Om ni inte vill komma å hämta innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade denna pest på en av mina nyköpta montis för ett tag sedan. Jag lyckades borsta bort dem med tandborste. Men det tog många veckor innan jag var nudie-fri. Det luriga med dem är att äggen är så små så man knappt ser dem. Man tror man blivit av med alla nudies för att en vecka senare inse att det är fullt av dem igen.

Låter som jag kommer att ha å göra ett tag med eländet då. Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gött du blev av med dom, körde du coral cure?

Japp, ett dopp, vågar dock inte slappna av riktigt än luriga rackare domdär.

fina bilder!

växer de en acropora på en snigel!!??

Jonas

Tack.

Nä. Men det hade vart ganska cool, kanske ska prova limma på några knappar på en....lol.

Jonas! det är ju bara ett snäckskal, Tuff helg hehe.....

Inte det heller. Tuff helg där med eller?;)

Tyvärr är det inte mer exotiskt än en klutt lim som är format så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har ju haft lite bekymmer med att hålla värden astabila med ballingen, men ökat på dosen till 95ml/dygn nu, verkar som det håller stabilt där för tillfället.

Förövrigt är det väl inga märkvärdighter.

Närmaste planen för framtiden är att karet ska flyttas till en annan plats i hemmet, ska samtidigt passa på att bygga om lysrampen lite med bättre reflektorer å annat gotti gott gott.

Så om ni i GBG området har ett gäng tunnor, baljor å annat bra-å-ha som kan användas vid flytten så får ni gärna hojta till.

Tänkte bara pyttsa in en återhämtningsbild på Montin som fått besök av domdär montiätande krypen som beskrivs tidigare i tråden.

2008_01130002.jpg

Kan ju lägga upp ett par till när man ändå håller på.

En liten Hysterix

2008_01130036.jpg

Åsså en helbild

2008_01130008.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg hysterix tycker jag!..lila polyper!!

Låter rimligt att balling funkar bättre nu...kunde inte få ihop de med annat än att du helt enkelt låg för lågt i dos. Själv är jag uppe i 85ml/d nu...o håller värdena bra. vilka värden har du landat på nu?

Mvh

Jonas

Kan säkert nypa en fragg på den till dig om så önskas, du har ju fler beställningar på kö redan.

Kollade igår kväll, då låg Kh 7,0, Ca 400, Ph 8,2, Mg 1300. Troligen får jag öka på dosen ytterligare om ett tag tillväxten har ökat ganska rejält nu när värdena är mer strabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering bara.

Verkar som min vodka/socker/ättika blandning börjar ge effekt nu, nitraten har gått ner till 15 den senaste veckan efter att ha legat på 25 dom senaste månaderna. Har nu ökat dosen till 6ml/dygn.

Började med K-Z K-balance och B-balance och ZEObak för en vecka sedan, ser ut att ge effekt på färgerna det med. ZEOspur2 har jag redan kört med ett par månader.

Håller på för fullt att filtrera bort partiklar med en petflaska avskuren i botten fylld med vadd, drar igenom vattnet med hävert från karet ner till sumpen. Får byta vadden minst 1ggr/dygn, så nog finns där skit alltid trotts att jag varje vecka suger rent gruset.

En del av gruset har tagits bort, allt ska bytas vid flytten av karet om någon månad.

Framtidsplanen är det närmaste, flytt av byttan till en annan del av lägenheten, innan det görs ska jag bygga om lysrampen för att få rum med den på den nya platsen.

Ni som har stora baljor att låna ut ett par dar får gärna hojta till, kommer att gå åt vid flytten.

Om ni har möjlighet att hjälpa till så är ni naturligtvis välkomna.

Värden idag:

Salt 1,025

pH 8,1

Kh 7,7

Ca 420

Mg 1275

Po4 <0,03

No3 15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering bara.

Framtidsplanen är det närmaste, flytt av byttan till en annan del av lägenheten, innan det görs ska jag bygga om lysrampen för att få rum med den på den nya platsen.

Ni som har stora baljor att låna ut ett par dar får gärna hojta till, kommer att gå åt vid flytten.

Om ni har möjlighet att hjälpa till så är ni naturligtvis välkomna.

Jag skulle nog kunna hjälpa dig med flytten.

Dock så har jag inte baljor, inga större iaf.

Säg bara till när du skall göra flytten så skall jag försöka dyka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...