Gå till innehåll

Nytt projekt


Lasse

Rekommenderade inlägg

Efter ett besök ute där mitt gamla Molly nu står så har jag bestämt mig för ett nytt projekt. Det visade sig att det formligen skett en explosion i tillväxt av koraller i akvariet sedan jag fördubblade min belysning från 1*36 till 2*36 w. Den euphyllia som jag köpte från Svärd strax innan (ett par veckor) jag flyttade karet har minst fördubblat sin storlek i "utslaget" tillstånd. I någon gammal tråd när Svärd fick berömm för sitt kar svarade han att den enda hemligheten var ljus och åter ljus. Jag är för närvarande beredd att understryka detta.

Eftersom jag gillar storleken, formen och kombinationen på de olika kuberna så får det bli en kub igen. Men en kub som är lite större och från början har ganska bra ljus. Den ihopbyggda sumpen är också ett krav eftersom jag vill fortsätta att köra skummarfritt. Visserligen har det kar jag beställt en inbyggd skummare men den kommer jag troligvis inte att använda. Ni kanske förstår att nästa projekt blir ett Red Sea. Akvariet är på 110 liter.

När jag fått karet (om några veckor) kommer jag att återkomma med moddningar och annat smått och gott.

Glömde givetvis bilder. De är hämtade från Red Sea:s hemsida www.redseafish.com

MVH Lasse

post-2331-14468913176327_thumb.jpg

post-2331-14468913176443_thumb.jpg

post-2331-14468913176533_thumb.jpg

post-2331-14468913176612_thumb.jpg

post-2331-14468913176721_thumb.jpg

post-2331-14468913176784_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om det skall placeras under nano - du får flytta det om det kommit fel. Jo - det är grymt men det kostar en del. Exakt vet jag inte men det lär nog vara 5 siffrigt i alla fall. 110 watt är bra som en början men får se om det räcker. Cirkulationen är i orginal på 2*500 liter och är nog i lägsta laget. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se det "in real life" så jag vet inte hur mycket moddning jag behöver göra för att bli nöjd. Målsättningen är att försöka se om det går att bygga ett stenkorallkar från grunden utan en massa teknik och med "naturliga" metoder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste väl att de skulle bli större o större. Väntar med spänning på 1000 liters kuben. :-) Min far har bestämmt sej för ett Red sea max han med dom e verkligen fina. På www.ebay.de hittar du dom för 599 euro.

Ja den som lever får se men blir det så stort så blir det nog en kombination med ett grundområde som får vara ett refrugium men som också kan ses och vara en del av tanken - den drömmen lever.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske blir ett Red Sea Max här hemma också. I så fall blir det sjöhästar i det. Det största aberet jag har är att skummaren som verkar sitta i (Red Sea Prizm) har fått väldigt dålig kritik på RC.

Gör som fint folk - skippa skummaren - eller köp min så har du två:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...