Gå till innehåll

Problematiken med bruna alger i sanden


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag läste igenom min referens ovan i går kväll. Det var ett mycket intressant område i den angående att korallernas zooxanteller i verkligheten består av dinoflagelater som symbointer. Sid 14 och ytterligare en mindre del tidigare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sunny, min 2 månaders kur men AlgenEx tog kål på min jättefina Catalaphylia Jardinei (Elegenace Coral) :( men allting annat (även Bryopsis!!!) klarade sig.

Bara för att klargöra, om det ÄR cyano är AlgenEx verkningslös men det skall fungera bra på dinoflags...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Dule var precis vad jag ville höra :)

Har tyvvär ingen Elegance Coral, men de andra få koraller som e kvar får stå i karantän under kuren så tror inte de e någon fara.

Trist att du blev av med din Catalaphylia Jardenei eftersom det verkar som om man inte får ta in dessa längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade det här *pip* i runt 9 månaders tid i mitt 350L kar, försökte med i princip allt men resultatet var bara tillfälligt.

Tillslut blev jag så trött på det så jag ansåg att det fick bära eller brista och körde anti red.

Det jag tror ställer till mest problem är att folk inte rensar bort tillräkligt med skiten innan man kör kuren och när det börjar dö så blir vattnet förgiftet, så jag la ett par timmar på att rensa bort allt synligt rött och sen pytsade jag i anti red.

Allt gick bra och gjorde ett par relativt stora vattenbyten under de följande dagarna.

Varken mina montiporor eller några andra sps/lps blev lidande(plockade iofs ut de korallerna som inte va fastlimmade på allt för stora stenar), det enda jag såg var att polyperna var lite indragna de följande dagarna men det rättade tills sig efter två-tre dagar.

Nu har det gått lite mer än ett halvår och inte något rött så långt ögat kan se (förutom ett par koraller ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Stig, vad är din erfarenhet av Silicarbon - hjälpte det?

~Henrik

Jag har samma problem som du fast säkert mycket mer. Jag har testat Rowaphos som inte gör någon större inverkan. Idag lade jag i en strumpa silicarbon som skall ta bort kisel. Jag har omätbart kisel och i stort sett omätbart fosfat men massor med cyano och kiselalger i yngelkaren där jag matar mycket. Om Silicarbon hjälper hör jag av mig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
Jag fick bort min cyano till slut genom att dela 50/50 Alu och järnbaserad fosfatremover. Den Alubaserade tog cyanon men då fick jag plötsligt kiselalger. Men med båda är det lugnt.

Var får man tag i dessa ämnena och hur lång tid tog det innan det försvann? Jag skulle troligen tro att det är Dino alger eller vad ni kallar dem som jag har eftersom de är bruna och skapar luftbubblor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...