crille Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 jag har oxå dessa j---a alger,försvan när jag använde algen ex ,men kom igen,ska nu börja med kalkvatten igen,försvann när jag körde detta dagligen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Crille slog Algen Ex ut något när du använde det ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Jag läste igenom min referens ovan i går kväll. Det var ett mycket intressant område i den angående att korallernas zooxanteller i verkligheten består av dinoflagelater som symbointer. Sid 14 och ytterligare en mindre del tidigare.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Crille slog Algen Ex ut något när du använde det ?nej det fungerade bra,dödade bara alger,men en kompis som testat sa att montiporor kan vara känsliga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 sunny, min 2 månaders kur men AlgenEx tog kål på min jättefina Catalaphylia Jardinei (Elegenace Coral) men allting annat (även Bryopsis!!!) klarade sig.Bara för att klargöra, om det ÄR cyano är AlgenEx verkningslös men det skall fungera bra på dinoflags... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Tack Dule var precis vad jag ville höra Har tyvvär ingen Elegance Coral, men de andra få koraller som e kvar får stå i karantän under kuren så tror inte de e någon fara.Trist att du blev av med din Catalaphylia Jardenei eftersom det verkar som om man inte får ta in dessa längre... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 jag hade det här *pip* i runt 9 månaders tid i mitt 350L kar, försökte med i princip allt men resultatet var bara tillfälligt.Tillslut blev jag så trött på det så jag ansåg att det fick bära eller brista och körde anti red.Det jag tror ställer till mest problem är att folk inte rensar bort tillräkligt med skiten innan man kör kuren och när det börjar dö så blir vattnet förgiftet, så jag la ett par timmar på att rensa bort allt synligt rött och sen pytsade jag i anti red.Allt gick bra och gjorde ett par relativt stora vattenbyten under de följande dagarna.Varken mina montiporor eller några andra sps/lps blev lidande(plockade iofs ut de korallerna som inte va fastlimmade på allt för stora stenar), det enda jag såg var att polyperna var lite indragna de följande dagarna men det rättade tills sig efter två-tre dagar.Nu har det gått lite mer än ett halvår och inte något rött så långt ögat kan se (förutom ett par koraller ) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Länkar till en vettig artikel på hur man kan åtgärda problemet i denna tråd,många saker har redan tagits up men ändå.. http://reefkeeping.com/issues/2006-11/rhf/index.php#1Finns nåra fler länkar om man vill gå in djupare i själva ämnet.M.v.hSunny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 1 april 2007 Dela Postat 1 april 2007 Stig, vad är din erfarenhet av Silicarbon - hjälpte det?~HenrikJag har samma problem som du fast säkert mycket mer. Jag har testat Rowaphos som inte gör någon större inverkan. Idag lade jag i en strumpa silicarbon som skall ta bort kisel. Jag har omätbart kisel och i stort sett omätbart fosfat men massor med cyano och kiselalger i yngelkaren där jag matar mycket. Om Silicarbon hjälper hör jag av mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 1 april 2007 Dela Postat 1 april 2007 Hur var det med cyanotillväxten när man anväder Havssand? Eller andra alger? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 april 2007 Dela Postat 1 april 2007 Jag använde nog för litet silikarbon för att få full effekt. Jag har läst att offentliga akvarier använder 1 kg / kubikmeter vid uppstart och för det är jag alldeles för snål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Intressant tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Jag fick bort min cyano till slut genom att dela 50/50 Alu och järnbaserad fosfatremover. Den Alubaserade tog cyanon men då fick jag plötsligt kiselalger. Men med båda är det lugnt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Jag fick bort min cyano till slut genom att dela 50/50 Alu och järnbaserad fosfatremover. Den Alubaserade tog cyanon men då fick jag plötsligt kiselalger. Men med båda är det lugnt.Var får man tag i dessa ämnena och hur lång tid tog det innan det försvann? Jag skulle troligen tro att det är Dino alger eller vad ni kallar dem som jag har eftersom de är bruna och skapar luftbubblor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.