Gå till innehåll

Hur vet man att en ozonizator fungerar?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Hur vet man att en ozonizator fungerar?

Sitter och går igenom lite "bra-ha-lådor" och slänger lite prylar.

Hittade en gammal Coralife Electronic Ozonizer Model 100 som jag tror jag fick med en gammal Sander skummare någon gång i tiden. Den har en knapp på sidan med -low-medium-high

Testade att plugga in den i väggen för att se vad som hände... Inget..

Hur vet jag att den funkar?

Är det något att lägga ner i lådan igen eller är det bara att slänga?

Har aldrig använt ozonizator och planerar inte göra det heller.

Har tyvärr ingen digitalkamera.

(Hur får man en bild från mobilen om datorn inte har blåtand och jag inte har någon usbkabel?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet man att en ozonizator fungerar?

Sitter och går igenom lite "bra-ha-lådor" och slänger lite prylar.

Hittade en gammal Coralife Electronic Ozonizer Model 100 som jag tror jag fick med en gammal Sander skummare någon gång i tiden. Den har en knapp på sidan med -low-medium-high

Testade att plugga in den i väggen för att se vad som hände... Inget..

Hur vet jag att den funkar?

Är det något att lägga ner i lådan igen eller är det bara att slänga?

Har aldrig använt ozonizator och planerar inte göra det heller.

Har tyvärr ingen digitalkamera.

(Hur får man en bild från mobilen om datorn inte har blåtand och jag inte har någon usbkabel?)

ang. det sista du skrev så hade jag samma problem med min gamla mobil.. så jag skickade iväg ett mail till mig själv med en bild och det funka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett labbtips.... fyll alltid lungorna fulla med luft innan ni sniffar på ngnokänd/ev giftig gas. På så sätt minimerar man risken att man får i sig onödigt mkt om man skulle få reaktionen att man drar efter luft.

Inget dumt tips alls. Skall bäras i åtanke..

Ozon är ju inte nyttigt men heller långt ifrån ovanligt i dagens samhälle. Bildas i de flesta ventialtionsanläggningar som har elektriskt partikelfilter och framförallt vid kopiatorer. Därav den skumma lukten i ett kopieringsrum. Det var därför som jag tipsade om luktmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ingen puftpump att koppla in på den så jag körde in den i vägguttaget bara och sniffade lite försiktigt. Kunde inte känna någonting. En redoxmätare har jag tyvärr inte i min brahalåda, ännu.

Äh, den får åka ner i lådan i 5 år till. Kanska kan ha med den på Antikrundan någon gång i framtiden.

Tack för alla förslag

//Jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Kom du på något annat sätt? Sitter med en äldre Sander model 50 i handen (alltså inte de vita fyrkanterna utan en blå grej). När apparaten är maxad på 50mg/l lyser en röd diod och det låter lite annorlunda ur slangen (kopplad till skummaren). Efter som 50mg/l är för mycket till mitt kar ville jag sänka till ungefär 20mg/l, men dioden lyser inte och det förändrade ljudet hörs inte på mindre effekter än 50.

Några tips/erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag gav bort den till Uffe2 som gillar att meka med teknik.

Jag personligen är lite nojig med att använda ozon hemma i vardagsrummet, säkert helt obefogat, men bättre det säkra före det osäkra.

Har aldrig känt ett behov av ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom du på något annat sätt? Sitter med en äldre Sander model 50 i handen (alltså inte de vita fyrkanterna utan en blå grej). När apparaten är maxad på 50mg/l lyser en röd diod och det låter lite annorlunda ur slangen (kopplad till skummaren). Efter som 50mg/l är för mycket till mitt kar ville jag sänka till ungefär 20mg/l, men dioden lyser inte och det förändrade ljudet hörs inte på mindre effekter än 50.

Några tips/erfarenheter?

min sander har en blå diod som blinkar. ju mer jag "drar på", desto mer blinkar den tills den lyser....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min sander har en blå diod som blinkar. ju mer jag "drar på", desto mer blinkar den tills den lyser....

Detta är kanon med sanders ozonizator, då ser man att den fungerar och hur mycket effekt den ger. Tycker den är kanon! Sedan låter den lite när man har den på fullt, den liksom sprakar, vet inte om alla gör det. Men det ska ju vara små "blixtar" som gör ozonet.

Jakob du kanske inte behöver sniffa i dig ozonet, lägg ozonizatorns utlopp i en låda/burk med vatten och öppna den sedan. Då borde det lukta lite sött eller en lukt av hav "typ" om ozonizatorn gjort sitt. Jag luktade faktiskt lite första gången jag drog igång min och det är en speciell lukt som avges. Om ozonizatorn inte luktar någonting borde den heller inte fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sander måste vara en äldre modell, för den ser inte ut som de som går att köpa idag. Den vibrerar, låter och dioden lyser på högsta effekten (50mg/h) men under den effekten är den stendöd.

Några rekommendationer?

Den flåsar ut max 50mg/h, men frågan är vad som egentligen kommer ut. Kanske kan jag köra den på max ändå..? 50mg/h till ett RSM 130 med en 100l sump.

Kanske man kan köra den på timer..?

post-4696-14468919245119_thumb.jpg

post-4696-14468919245246_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...