Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

oki ja jag skall ju uppgradera med en till 250 wattare också, så kanske får höjja ännu mera och se.. =)

Det är ju belysningen och kylaren som drar mest el. Timmy, det här är ju inget. Jag har en vän som betalade runt 4000 för att få el till akvarierna (det var dock runt 40-50 akvarier/sötvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan denna räka bära rom utan att nån hanne e i akvariet? Mena....typ om den kan bära obefruktad rom på magen.....ungefär som hönor lägger ägg i en hönsgård utan tupp! Min räka pillar och grejjar väldigt under buken och tycker att den har blivit lite grön och lite tjockare där under! Nån som vet?

post-2863-14468913254779_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att anemoner när de kommer till ett nytt kar kan vandra in i skugga för att hämta sig. Dock finns det ingen vetenskaplig grund för detta eftersom anemonen inte har någon bevisad "hjärna". Efter att den placerat sig i det skuggiga området för att kurera sig kan två saker hända enligt boken jag läst (minns inte vilken??):

1: Anemonen återhämtar sig, etablerar sig och kryper efter några veckor ut ur skuggan för att återgå till anemonlivet i "solen" med nya krafter.

2: Anemonen tappar styrka och resultatet är att den börjar hänga, tappa kraft och slutligen tynar bort/kollapsar.

Om vi nu tror på det jag läst så blir det alltså ödet som avgör hur denna krabats framtid ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kanske ändå skulle ha lämnat tillbaka den tills förutsättningarna var rätt för att hålla den ändå.. men man lär sig ju som sagt av sina misstag...

Om den dör så var beredd att snabbt som ögat plocka bort den och filtrera på aktivt kol.

Som jag skrev så crashade ju hela mitt förra akvarium, pga av att jag gjorde samma misstag som du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

filtrera med aktivt kol??? hur gör man de?? ÅHHHHH I NEEED SOMEBODY:::JUST ANYBODY:::::HELP!!

Du bör inskaffa en bok om saltvatten så du kan läsa på om grunderna inom saltvattensakvariestik!

Att filtrera med aktivt kol är inget specifikt för saltvatten principen är densamma som med sötvatten. Kol kan man ha i en filterpåse/patron i karet med god cirkulation, men det bästa är om det paserar genom ett filter för bästa absorbtion/effekt.

Om anemonen skulle dö och hinna förena vattnet innan du uppmärksammat det, bör du även förutom kol ha förberett saltvatten för att kunna göra ett ganska omfattande vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tippa på att den inte har vant sig vid sin omgivning ännu. Men det kan vara massa olika saker... Koraller har lite liknande beteende vid starka ljusförändringar. De drar in polyperna och "gömmer sig". Kan vara ett sätt att skydda sig mot det starkare ljuset... Vi människor är lika dana... därför använder vi solhatt och solkräm....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det hjälper väl inte mig nu om den skulle DÖ??

Ja frågan är ju som sagt om den kommer dö inatt.. vad tror du Ted, när den ser ut på det viset? för är det redan kört är det väl bara spola ner den, fasst överlever den till imron så går det ju alltid plocka upp den och ge bort den till bangan som kanske kan ha den i nått karantänkar eller nått..

När min dog så tvärdog den så den såg ut sådär över hela anemonen, altså tom på vatten och slemmig..

Kan den ta sig när den börjat "dö" sådär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan byta vatten o göra sig av med det pga av aklimatisering, eller så e den p g att dö. Känns som du skulle snacka med den handlaren som du köpte den av, så kanske han/hon kan hjälpa dig? Ta tillbaka djuret o ev klara upp det.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt å säga om den kommer klara sej eller inte anemoner har ju en förmåga att se fruktansvärt risiga ut när de beger sig. Ibland återhämtar dom sej mirakulöst. Har sett exempel som sett långt mycke värre ut en denna som klarat sej. Kommer ihåg men egna jag hade när jag var 15 som bytte vatten o såg tråkig ut med jämna mellanrum men härdade ut väldigt länge tills nybörjarklanten Ted köpte Zoobutiken Drakfiskens (Låg mittemot Universeum för länge sedan) maskot. En bjässe drakfisk som slukade både en flavecens och försökte tugga i sej min anemon. De var mitt första kar som gick åt skogen då var de katastrof idag kan jag skratta åt det. En rolig detalj med krashen var att jag efter fick rådet att slänga allt jag hade för att drakfisken var så giftig. Om man bara hade vetat vad men vet idag så hade de inte vart så svettigt att starta om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...