Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

Sedan tycker jag att vi skulle kunna starta en tråd just om anemoner (om det inte redan finns - Jaken?????) J

MVH Lasse

Lasse:

Det finns många trådar om Anemoner här. Men jag tror det är jättebra att starta en ny "huvudtråd".

Personligen tycker jag att det finns ett väldigt enkelt sätt att komma runt problematiken kring oerfarna akvarister och anemoner.

Handlarna ska höja priserna på anemoner. De är alldeles för billiga tycker jag.

Nu kommer jag säkert få mycket mothugg av folk som redan hävdar att det är för höga priser i denna hobby. Jag tycker inte det ska finnas en enda anemon under 500 kronor. Då kommer folk att läsa på mer och tänka efter en extra gång innan de lägger upp pengarna.

Det är ju bara att läsa i denna tråden.

åhh, men den var ju så billig... jag köper den och testar...

Nä, jag röstar för högre pris på anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

På ett sätt håller jag med dig att dom skulle höja priserna och få kunderna till att tänka en extra gång. Men enligt mig så tycker jag säljarna ska INFORMERA bättre om anemoner när man kommer och köper, berätta att det inte är ett lätt djur, kräver mycket ljus mm. Man ska inte behöva höja priset, tycker det är säljarens skyldighet att berätta om djuret förutsättningar..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlarna ska höja priserna på anemoner. De är alldeles för billiga tycker jag.

Nu kommer säkert jag få mycket mothugg av folk som redan hävdar att det är för höga priser i denna hobby. Jag tycker inte det ska finnas en enda anemon under 500 kronor. Då kommer folk att läsa på mer och tänka efter en extra gång innan de lägger upp pengarna.

Det är ju bara att läsa i denna tråden.

åhh, men den var ju så billig... jag köper den och testar...

Nä, jag röstar för högre pris på anemoner.

Håller helt klart med, de kan ju sänka priset på nått annat om de höjer på anemonen kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundfrågan i allt detta torde väl vara att man, oavsett pris och handlarens ansvar, som ägare av ett djur ansvarar för djurets överlevnad. Det ansvaret kan INTE lastas på ngn annan. Är det inte att fullkomligt diskvalifiera sig själv som seriös djurägare om man använder priset på ett djur (istf förmåga och vilja att skapa rätt förutsättningar för dess trivsel) som grundfaktor om man köper det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, jag vet inte om ett högre pris får bara avancerade och kunniga personer att köpa dem och inte nybörjare. Har tyvärr den erfarenheten att ett högt pris kan få precis tvärtomfunktion. Det blir häftigt att ha något som kostar mycket. Jag var med om "tropheus"-vansinnet under 70 och 80 talet då regeln var att ju dyrare en variant var - desto mer eftertraktad var den - och detta oavsett kunskapsnivå! Det blir status att ha en Anemon helt enkelt.

Kan du inte starta en ny Anemontråd Jaken. Ta gärna utgångspunkt från den PDF:en jag hade i min länk så kan man i disk. utgå från de olika arterna.

Tyvärr tror jag att enda möjligheten att lösa detta problem är att verka för att de hotade arterna blir rödlistade och att bara exemplar med en "stamtavla" blir tillåtna att handlas med (dvs odlade). Byråkratiskt och storebroraktigt - javisst men kanske den enda vägen ut just i detta fall.

Personligen har jag tagit det beslutet att inte skaffa någon anemon av de här typerna (förutom majano då - som de flesta hänvisar till pestdjuren och därför inte kan anses som speciellt svåra eller hotade). Jag kommer också att försöka övertyga de personer som jag kan ha lite inflytande över att inte äga eller handla med dessa djur. Detta beslut hade jag tagit långt innan nuvarande debatt bröt ut.

Peter - Vad jag vände mig emot i den här debatten var att råden fick en nybörjare att göra alla de misstag som man inte får göra med något djur eftersom det blev mer eller mindre panik. Situationen är som den är och det gäller att försöka få anemonen att överleva och inte dö. För anemonen är det skit samma om den dör hos akvaristen eller om den dör hos affären. Det som återstår då - om inte vi kan få Timmy att satsa på bättre ljus när han får råd, är att någon som har rätt förutsättningar erbjuder sig att köpa djuret i fråga. Rådet av Petrol om att lösa problematiken med ljuset fram tills han fick råd att köpa "riktig" belysning gick i den andan och jag tycker att det var ett mer konstruktivt förslag än att lämna tillbaks djuret.

Oavsett svårighetsgrad så är ett djur som i naturen kan bli över 1 meter i diameter olämplig i hemmasystem - systemen är för små helt enkelt för att klara belastningen även om nu en anemon inte normalt rör sig så mycket att den behöver "simmutrymme". Även om man skaffar sig ett litet exemplar bör man betänka att de inte har något "ålderssystem" vilket gör att de kommer att växa och växa och överleva akvaristen i många led.

Capote

Dina iaktagelser stärker just denna bild av just denna art. Den har åtminstone två överlevnadssystem och vill då troligvis finnas på platser (eller klarar sig många, många år) där båda förutsättningarna finns. Statistiskt är det svårare att bägge två systemen "slås" ut samtidigt. De två systemen att exponeriningen (läs strömmar) får föda att komma till djuret. Ljust för att om ingen "fast" föda kommer så klarar den sig tidvis på fotosyntesen. Givetvis måste art från art bedömmas olika och jag tror också att exempel från samma art men från olika lokaler bör bedömmas olika.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter - Vad jag vände mig emot i den här debatten var att råden fick en nybörjare att göra alla de misstag som man inte får göra med något djur eftersom det blev mer eller mindre panik. Situationen är som den är och det gäller att försöka få anemonen att överleva och inte dö. För anemonen är det skit samma om den dör hos akvaristen eller om den dör hos affären. Det som återstår då - om inte vi kan få Timmy att satsa på bättre ljus när han får råd, är att någon som har rätt förutsättningar erbjuder sig att köpa djuret i fråga. Rådet av Petrol om att lösa problematiken med ljuset fram tills han fick råd att köpa "riktig" belysning gick i den andan och jag tycker att det var ett mer konstruktivt förslag än att lämna tillbaks djuret.

Oavsett svårighetsgrad så är ett djur som i naturen kan bli över 1 meter i diameter olämplig i hemmasystem - systemen är för små helt enkelt för att klara belastningen även om nu en anemon inte normalt rör sig så mycket att den behöver "simmutrymme". Även om man skaffar sig ett litet exemplar bör man betänka att de inte har något "ålderssystem" vilket gör att de kommer att växa och växa och överleva akvaristen i många led.

MVH Lasse

Hej Lasse

Nu var min kritik inte främst riktad mot dig, du försökte göra det bästa av situationen när han envetet bestämt sig för att inte lämna tillbaka eller sälja vidare djuret till någon som har kunskap, utrustning och ett väl inkört kar (även om jag inte håller med dig att det inte skulle vara bäst att lämna tillbaks djuret). Jag är heller inte lika optimistisk att djuret ens kommer klara sig på kort sikt under nuvarande förutsättningar och jag ser ärligt talat inga konstuktiva förslag som ett alternativ här.

Därför blir jag arg när man visar sån nonchalans till ett så vackert och hotat djur som av experter t.om. bedöms vara en mycket svår art bland anemoner. Hade det varit fråga om en korall eller en Bubble Tip som inte är hotad hade jag inte brytt mig ett smack.

Att göra impulsköp är en sak men när man har fått höra av ett antal erfarna akvarister att hans förutsättningar är helt opassande för detta mycket svåra och hotade djur och fortfarande tänker behålla det "för han tänker minsann inte ge upp" så tycker jag det är frågan om ren och skär egoism. Mest förbannad blir jag på butiksägaren som bara bryr sig om plånboken och rätt och slätt står och ljuger honom rakt upp i ansiktet (tänk att man själv lagt ner över 10.000kr i den affären...).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny har det hänt lite saker i mitt kar:

1. Min räka har ömsat skal för 4 gången.

2. Anemonen har flyttat sig lite några cm.

Hur vet man om clownfiskar e hona eller hane?

Sen undrar jag över ett knäppande i mitt akvarie....

Kan ett akvarie klara sig utan lila kalkalger? Min Sjöborre äter ju upp dom:-)

hos clown fiskarna så är det den största utav 2 st i ett par som blir hona.

knäppandet kan kanske vara en pistol räka elr en mantis räka? titta på natten i karet med en ficklampa så har du kanske lite tur så kan du få se nåt?

och jag skulle vilja påstå att man kan klara sig utan kalk alger bara man har rätt kalcium mängd i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knäppande ljud kan oxå mycket väl komma från clownerna mvh hasse

??? hurdå?

Skulle personligen tro att det är en räka.

Jag har haft knäppande i akvariet sen jag startade det, men har inte lyckats se räkan än.. har gjort en fälla nu som jag skall agna med nått gott och se om jag ´kan få upp kreaturet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett lekpar med tomatclowner och de smattrar som kastanjetter fast lägre givetvis det är ingen tvekan att det är från dem ljudet kommer(nu menar jag mina) det kan givetvis vara räka som låter hos dig men det är inte säkert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm har inte sett nått när jag lyser med lampa i akvariet! Ibland smäller det 2-4 gånger efter varandra....först trodde jag att det berodde på att kanske det knakade i akvariets bänk eller nått!

Anemonen fortsätter att vandra men tycker att den vandrar till ett ställe där det blir ännu mindre ljus! Konstigt tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm har inte sett nått när jag lyser med lampa i akvariet! Ibland smäller det 2-4 gånger efter varandra....först trodde jag att det berodde på att kanske det knakade i akvariets bänk eller nått!

Anemonen fortsätter att vandra men tycker att den vandrar till ett ställe där det blir ännu mindre ljus! Konstigt tycker jag!

Då är det högst troligt en Mantis eller Pistolräka..

Personligen blev jag nervös att det var spänningar i glaset så jag rev hela revet och tömde akvariet och byggde en ny bänk, men det tillfälliga akvariet som stod på golvet knackade det också i, ochj även i akvariet på den nya bänken, men ångrar dock inte ommöbleringen som följde, allt blev mycket bättre, så jag skal väll tacka min mantisräka :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den får väl vara där!

Undrar även hur mkt mer ELräkningen skulle öka om man skaffade MH!

Skriv gärna och berätta hur eran El-räkning har ändrat sig!

det kan du ju enkelt räkna ut..

Om du har 2x250 tex så är det ju 500 watt.. om dom brinner 10 timmar er dag så är det ju 5 kilowatttimmar per dag.

så det beror på vad du betalar per kilowattimme.. jag ringde till mitt elbolag och bad dom höja den beräknade förbrukningen så jag inte får nån jätte sluträkning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag höjde den med 300 kronor för att vara på säkra sidan med alla pumpar och all kringutrustning.. så kanske man får tillbaka pengar istället =)

Men min "uträkning" var baserad på din användning av "endast" 500 w ;)

Tror nog (tyvärr) att du hamnar på minst 300 kr extra/månad, men gissningsvis runt 400-450 (ligger själv runt 500-550). Självfallet beroende på din utrustning.

Själv har jag nästan 1200 w MH och våra akvarier är nästan exakt lika stora = p

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men min "uträkning" var baserad på din användning av "endast" 500 w ;)

Tror nog (tyvärr) att du hamnar på minst 300 kr extra/månad, men gissningsvis runt 400-450 (ligger själv runt 500-550). Självfallet beroende på din utrustning.

Själv har jag nästan 1200 w MH och våra akvarier är nästan exakt lika stora = p

Mvh

oki ja jag skall ju uppgradera med en till 250 wattare också, så kanske får höjja ännu mera och se.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...